2Olav Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Har planer om å begynne å redigere video i HD. Tenkte å kjøpe meg f. eks dette hovekortet med integrert skjermkort, kjøpe en firekjerners prossessor, 4Gb Ram, en blueray-dvdbrenner. Er skjermkortet som er intregrert bra nok til denne oppgaven? Bruker ikke pc-en til spill. Tenkte å kjøpe Sony Vegas også, selv om redigeringsprogrammet jeg har takler HDV. Tenkte også å kjøpe Windows XP. Lei av Vista. Er det noen som har synspunkter på planene mine, er jeg takknemmelig. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Har planer om å begynne å redigere video i HD. Tenkte å kjøpe meg f. eks dette hovekortet med integrert skjermkort, kjøpe en firekjerners prossessor, 4Gb Ram, en blueray-dvdbrenner. Er skjermkortet som er intregrert bra nok til denne oppgaven? Bruker ikke pc-en til spill. Tenkte å kjøpe Sony Vegas også, selv om redigeringsprogrammet jeg har takler HDV. Tenkte også å kjøpe Windows XP. Lei av Vista. Er det noen som har synspunkter på planene mine, er jeg takknemmelig. Ville satset på Intel prossessor. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Er skjermkortet som er intregrert bra nok til denne oppgaven? Skjermkortet har liten betydning for kvaliteten på video som redigeres. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Det hovedkortet synes jeg var litt i det dyreste laget. Jeg ville heller satset på et kort til ca. 500-1000 kr og lagt litt mer i CPUen. De dyrere kortene har mulighet for to skjermkort for bedre spillytelse, og det trenger du jo ikke. Intel er også å foretrekke fordi de har bedre ytelse på videoredigering, er generelt kjøligere og kan overklokkes mer enn AMD. En Core 2 Quad Q8200 burde kunne klokkes til 2.7-3 GHz med kun den medfølgende luftkjølingen. Jeg har selv hatt mange Intel og AMD gjennom årene. Akkurat nå er det Intel som gir det best ytelse for pengene. Så vidt jeg vet brukes ikke grafikkprosessoren til vanlig rendering. Mulig den utnyttes hvis man legger på 3D-effekter. Det vil si at til normalt bruk, og for å rendre mesteparten av videoen kreves det rå CPU-kraft. Derfor burde det ikke være noe problem å bruke integrert skjermkort. Jeg ville også satset på XP hvis jeg var deg, rett og slett fordi jeg ikke liker brukergrensesnittet, omkonfigureringene og alt det tullet Microsoft har gjort på Vista. Dessuten sluker min Vista ca. 800 MB RAM like etter at den har bootet. Den andre maskinen min med XP bruker kun ca. 200 MB RAM. Det kan hende du får bedre ytelse på Vista, men det kan ikke være så mye at du vil pine deg selv. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=98557 P5Q 8GB RAM SSD Q8200 4780 2TB Klasserig til videoredigering, til en OK pris. Trengs det mer power så fyrer man på med i7. Husk 64bit OS i7: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=98560 Evt med 2tb Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Takker for innspill. Da er det altså intel som gjelder nå. Hvis jeg velger en 2 quad-prossessor til ca kr 2000,- kan jeg klare meg med et hovedkort i 500,- kroners klassen, og velger jeg en i7-prossessor blir det et hovedkort til minst kr 1600. Vil jeg merke noen forskjell på disse tro? Fins det 64 bit os i xp? Har hørt at det ikke er noen vits med mer enn 4Gb ram ved 32 bit os, mens ved 64 bit os kan man benytte 8Gb ram. Ville dette hatt merkbart å si ang. videoredigering? Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Takker for innspill. Da er det altså intel som gjelder nå. Hvis jeg velger en 2 quad-prossessor til ca kr 2000,- kan jeg klare meg med et hovedkort i 500,- kroners klassen, og velger jeg en i7-prossessor blir det et hovedkort til minst kr 1600. Vil jeg merke noen forskjell på disse tro?Fins det 64 bit os i xp? Har hørt at det ikke er noen vits med mer enn 4Gb ram ved 32 bit os, mens ved 64 bit os kan man benytte 8Gb ram. Ville dette hatt merkbart å si ang. videoredigering? Du kan velge Q6600, ingen forsjell på den og de dyrerer modellene når det gjelder videorendering. Kjøp et skjermkort med HDMI, så kan du se HD på TVen. Ingen vits med 64 bit p.t., dårlig støtte for det i redigeringsprogram. Kjøp DDR2 RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå