Bjarnemann Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hvis man plukker det fra hverandre sitter man igjen med potet, og sunn olje. Konklusjon; potetgull som er fritert i feks solsikkeolje eller olivenolje=sunt. Eller..? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Stivelse, fett og karbohydrater. Dette mener du er sunt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Før ble de fritert i palmeolje. Selv om potetgullen blir fritert i 'sunn' olje, så er det fremdeles ikke sunt å spise potetgull. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Når du steker karbohydrater (potet feks), dannes det et kjemisk stoff (akrylamid) som vil, hvis fortært, øke sannsynligheten for å pådra seg kreft betraktelig. Endret 24. mai 2009 av dicktator Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Crap. Kan presisere at kalorier og evt fettmengder ikke teller for meg, da jeg er en veldig aktiv gutt på 17 år som heller ville hatt et par kilo ekstra. For å vri lit på det da; Er potetgull med sunne oljer veldig usunt, om man feks sammenligner en frokostblanding (Alâ Weetos, feks) eller brødmat med en grovhet midt på treet? Endret 24. mai 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Ja! Det inneholder raske karbohydrater, som skaper svingninger i blodsukkernivået osv. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Potetgull smaker godt, dermed er det usunt. Tommefingelregel? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Potetgull er selvsagt ikke spesielt sunt, men i små mengder kan jeg ikke tenke meg at det er spesielt usunt heller. Prøv å kjøpe små poser, eller la en stor vare i flere dager? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 100g Maarud potetgull inneholder 533kcal om jeg ikke husker helt feil. Det er ca 1/3 av det totale inntaket per dag, for et normalt menneske. Jeg tror nok vi lett kan konkludere med at det ikke er sunt. I tillegg kommer disse kcalene hovedsakelig fra fett. Potetgull, er og blir usunt. Det samme gjelder popcorn, baconsnacks, nøtter, gresskarkjerner o.l. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 100g Maarud potetgull inneholder 533kcal om jeg ikke husker helt feil. Det er ca 1/3 av det totale inntaket per dag, for et normalt menneske. Jeg tror nok vi lett kan konkludere med at det ikke er sunt. I tillegg kommer disse kcalene hovedsakelig fra fett. Potetgull, er og blir usunt. Det samme gjelder popcorn, baconsnacks, nøtter, gresskarkjerner o.l. Du veit at mye kcal og sunnhet ikke har noe med hverandre? Altså, nøtter har masse kcal, men det fra sunne fettkilder. Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Kalorier er ikke usunt, fett fra olivenolje er ikke usunt, og karbohydrater fra poteter er ikke usunt (no offense fedon). Det er ikke meningen å påstå hardnakket at potetgull er sunt. Jeg bare slenger meg på holdningen til trådstarter. Hvorfor? Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Mye salt. Det er heller ikke bra. Selv spiser jeg potetgull hver dag, fordi jeg elsker det. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Kalorier er ikke usunt, fett fra olivenolje er ikke usunt, og karbohydrater fra poteter er ikke usunt (no offense fedon). Det er ikke meningen å påstå hardnakket at potetgull er sunt. Jeg bare slenger meg på holdningen til trådstarter. Hvorfor? Hovedproblemet med potetgull er at det er så fordømt mye energi i det, altså lett å legge på seg av. Det er i alle fall slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 100g Maarud potetgull inneholder 533kcal om jeg ikke husker helt feil. Det er ca 1/3 av det totale inntaket per dag, for et normalt menneske. Jeg tror nok vi lett kan konkludere med at det ikke er sunt. I tillegg kommer disse kcalene hovedsakelig fra fett. Potetgull, er og blir usunt. Det samme gjelder popcorn, baconsnacks, nøtter, gresskarkjerner o.l. Nøtter? Nøtter er frukt, og jeg har aldri hørt at frukt er usunt. Og nei, jeg kan ikke en shait om dette Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Synes man bør skille på hva som er usunt og hva som kan gjøre folk overvektige. Overvektighet er jo ganske så individuellt. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Som tidligere nevnt så er jeg en aktiv kis på 17 år, som heller hadde trengt et par kilo ekstra. Så kcaltelling er ikke viktig Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Sunne planteoljer (især extra virgin olivenolje f.eks) inneholder de fettsyrene som forhindrer at blodårene dine blir seende ut som kloakkrør fra et østblokkland. Endret 24. mai 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Har også hørt at rapsolje skal være bra, og at det skal forebygge forkalkning av blodårene. Selv bruker jeg rapsolje i mat, f.eks når jeg skal steke kyllingen. Smaker helt ok, merker ikke forskjell på rapsolje og margarin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå