Gå til innhold

ATi Radeon-drivere til Ubuntu

Anbefalte innlegg

9Hei. Installerte nettopp Ubuntu 9.04, på min stasjonære PC. Jeg har en ganske gammel PC med et Radeon 9500 skjermkort i. Dette fungerer helt greit i Windows, men i Ubuntu får jeg et uklart bilde dekket over med masse firkanter. Søkte litt rundt, og så at det alltid hadde vært problemer med ATI-drivere og Linux, men er det noen som vet om en fix jeg kan laste ned slik at jeg kan bruke Ubuntu?

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9Hei. Installerte nettopp Ubuntu 9.04, på min stasjonære PC. Jeg har en ganske gammel PC med et Radeon 9500 skjermkort i. Dette fungerer helt greit i Windows, men i Ubuntu får jeg et uklart bilde dekket over med masse firkanter. Søkte litt rundt, og så at det alltid hadde vært problemer med ATI-drivere og Linux, men er det noen som vet om en fix jeg kan laste ned slik at jeg kan bruke Ubuntu?

Takker.

Siden Ubuntu 8.10 har støtten for de offisielle ATI-driverne ikke inkludert Radeon 9500 fordi det er gammelt. Ubuntu 9.04 går enda et skritt i den retningen pga ny X-server, og ATI-driveren for denne X-serveren støtter ikke lengre mange eldre kort. NVIDIA er "the choice" på GNU/Linux. De åpne driverne burde likevel gi greit støtte, også for 3D.

Dette skjer uten at du har gjort noen endringer? Hvis du installerte fra LiveCD, var problemet der også?

Du kan som sagt prøve å skru av Compiz, bare for å sjekke om det har noe med saken å gjøre:

Trykk Alt+F2

Skriv "metacity --replace" uten hermetegn (dette bare for å sjekke)

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...