Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp, jeg har en vanskelig utleier.

robinhood82

Anbefalte innlegg

krikkert: Dette hørtes rart ut. Skal man ikke få lov til å henge opp ting på veggene der hvor man bor?

Det er faktisk ganske vanlig. Studenthybler o.l. har en kontraktsklausul om at ting bare kan henges opp på dedikerte bildelister.

Ja, så lenge dette er spesifisert i kontrakt bør det ikke være noe rom for at folk skal henge opp ting ;)

Men her fikk jeg inntrykk av at det ikke var det, stemmer?

Er det ikke regulert i avtale følger det av lovens hovedregler, i hovedsak § 5-4 annet ledd (leier kan ikke foreta forandringer på husrommet uten utleiers samtykke) og § 10-2 annet ledd (husrom skal ved tilbakelevering være i samme stand som ved overtakelse).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min kommentar gikk på at det er ikke noen alminnelig rett til å skru inn ting i vegger, slik du virker å forfekte. Dersom du mener at nemnda er uenig tar jeg gjerne imot referanser til saker.

Hjelper dette;?

2009/8

Saken gjelder utleierens krav om erstatning for skader.

AVGJØRELSE I HUSLEIETVISTUTVALGET

"Utvalget finner imidlertid at innklagede i samsvar med det som ellers er utgangspunktet, hadde rett til å bruke boligen på vanlig måte, blant annet ved å henge ting på veggene ved bruk av skruer, uten dermed å komme i erstatningsansvar."

En liten digresjon til slutt;

Det er du som er juristspiren her, ikke jeg. Så dette burde du kanskje vist selv, siden du mener , i følge signaturen din, at det er liten forskjell på en jurist og deg selv...

(Jeg har ingen utdannelse, bortsett fra livets harde skole - og tjener til livets opphold ved å kjøre bil)

Lenke til kommentar

Det som står i kontrakten er at " Boligen må tilbakelevers i samme stand som den ble levert, med unntak fra den forringelse som følger av vanlig slit eller elde. Andre skalder må erstattes av leietager".

Så da er vel stridens kjerne om det at jeg spurte muntlig om jeg kunne henege tv'en på veggen og de som krevdes av det om det går som vanlig slit eller elde? Men jeg fikk jo muntlig tilatelse og vi bor i samme leilighet så hun har jo sett at tv'en henger der med feste.

Jeg skal sparkle hullene så det er ikke noe problem. Men jeg betaler ikke noe ekstra utover det sparkelet koster :)

Høres ikke det greit ut?

Lenke til kommentar

Høres ut som om utleier er av det litt vanskelige slaget, ja.

1. Spørsmål knyttet til teflonpanner reguleres ikke av husleieloven. Og det er ingen egen lov om leie eller lån av kjøkkenredskap. Her tror jeg stekepannens eier må påberope seg alminnelige erstatningsregler for å komme noen vei, dvs. at du er ansvarlig hvis du ødela stekepannen ved egen uforsiktighet. Ut fra det du skriver, tror jeg stekepanneeieren kommer til kort.

2. Skrue-i-vegg-spørsmålet: Leietager har jo rett til å bruke det leide værelse. Det er jo det man betaler for. Jeg er enig i at det å henge opp fjernsynsapparater, bilder o.l. på veggen er slik lovlig bruk selv om det nødvendigvis blir små huller i veggene. Dette er jo ganske alminnelig, og det skal nok mere til før en sprenger rammene for det man har rett til.

Derfor tviler jeg på om du behøver å sparkle igjen hullene, men hvis du gjør det, slipper du iallfall ytterligere bråk.

Til Autofil: Fint at du har funnet relevante uttalelser fra denne nemnda. Men du har ingen grunn til å være kjepphøy. Man kan trekke inn hvemsomhelst fra gaten og sette ham til å søke etter slike avgjørelser. Det krever ingenting. I praksis settes slikt arbeide gjerne over til sekretæren. Å påstå at krikkert "burde visst" det du refererer siden han er stud.jur., er derfor ganske tullete...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...