Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp, jeg har en vanskelig utleier.

robinhood82

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har et par "problemer" som jeg håper dere kan hjelpe meg et stykke på vei med. Jeg bor for tiden i et kolektiv med 4 andre personer. En av dem er utleieren. Jeg skal flytte ut om 2 uker og jeg mistenker at det nettop på grunn av min nærstående utflytting har kommet en del sure kommentarer fra utleieren. Hun beskylder meg for ene og alene ha ødelagt stekepannen. Det er en sånn fancy teflonpanne. Jeg bruker med hånden på hjertet denne pannen meget lite men det hender jeg steker kjøttdeig i den. Da bruker jeg ofte en skje til å ta ut kjøttdeigen med. Hun hevder at pga dette har jeg ødelagt teflonen og må ene og alene erstatte denne stekepannen. Kan hun kreve det?

Selv mener jeg at jeg står for maks 5 % av bruken på den pannen og at slitasjen over 1 år må gå under "vanlig bruk slitasje". Det er jo tross alt 5 voksne mennesker som bor i dette kollektivet.

Så når jeg flyttet inn for 2 år siden spurte jeg henne om det var greit at jeg hang opp tv'en min på soverommet mitt. Det ville i såfall kreve at jeg laget 5 hull i veggen for skruene. Hun sa at det var greit. Nå krever hun at jeg skal erstatte disse "skadene" med 2000 kroner fra depositumet mitt. Kan hun kreve dette?

Takk for tiden deres.

Mvh

En litt lei leieboer.

Endret av robinhood82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ville i såfall kreve at jeg laget 5 hull i veggen for skruene. Hun sa at det var greit. Nå krever hun at jeg skal erstatte disse "skadene" med 2000 kroner fra depositumet mitt. Kan hun kreve dette?
Nei hvis du tetter hullene slik at veggen ser bra ut igjenn, kan hun ikke det. Det blir nok en god del billigere en 2000,- kr også.

Og det med stekepannen er bare lattelig. Når hun tillater alle i leiligheten å bruke stekepannen som har et belegg som tydelig vis ikke er beregnet på hardt/intensivt bruk kan hun bare skylde seg selv :roll:

Lenke til kommentar
2000kr for noen hull i veggen? Det hørtes mye ut. Er hullene store?

Kan hun ha missforstått deg når du spurte om å få montere TV på veggen?

Nei her snakker vi om en vanlig flatskjerm tv som henger på veggen. Hullene er vanlig skrue hull for trevegger. Tv'en har også hengt der i 2 år nå og først nå når jeg skal flytte ut kommer hun med beskyldningene.

Lenke til kommentar

Så lenge du hadde rett til å bruke boligen på vanlig måte, blant annet ved å henge ting på veggene, kommer du ikke i erstatningsansvar.

Utleieren må fremlegge noe som er egnet til å godtgjøre at de hull du har forårsaket, er av en størrelse eller omfang som går utover normal bruk i en slik grad at det må anses som en skade i lovens forstand.

Slutning: Glem hele problemet.

Lenke til kommentar
Så lenge du hadde rett til å bruke boligen på vanlig måte, blant annet ved å henge ting på veggene, kommer du ikke i erstatningsansvar.

Utleieren må fremlegge noe som er egnet til å godtgjøre at de hull du har forårsaket, er av en størrelse eller omfang som går utover normal bruk i en slik grad at det må anses som en skade i lovens forstand.

Slutning: Glem hele problemet.

Ja dette er jo et kollektiv og tv'en henger jo på mitt rom. Er det noen lovhjemmel jeg kan vise til eller er det sedvanerett du viser til?

Vil uansett takke for alle som har kommet med innlegg. Føler ettersom at det ikke er en eneste person som har skrevet i utleierens forsvar at jeg har en god sak her. Og da ble dagen min mye bedre :)

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe problem, all den tid det er et vanlig vilkår at skruehull i vegger o.l. er uttrykkelig ikke tillatt uten etter tillatelse fra huseier. "Normal bruk" er altså nulltoleranse. Det følger av husleielovens § 10-2 annet ledd at husrommet skal være i 'samme stand som ved overtakelsen', bortsett fra alminnelig slit og elde. Skruehull i vegger finner jeg svært, svært vanskelig å kategorisere som alminnelig slitasje.

Det følger av bestemmelsens tredje ledd at man ikke kan kreve at endringer man hadde lov til å gjøre skal omgjøres hvis det ikke følger av "særlig avtale". Av notoritetshensyn bør denne være skriftlig. Jeg kan ikke se at huseier står på noen særlig gode føtter her...

Lenke til kommentar

krikkert: Dette hørtes rart ut. Skal man ikke få lov til å henge opp ting på veggene der hvor man bor?

Ellers hørtes 2000,- for fem hull mye ut. Regner med at om du skal betale dette, så skal hun dokumentere utgifter ifm dette. Den dokumentasjonen vil jeg gjerne se =)

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe problem, all den tid det er et vanlig vilkår at skruehull i vegger o.l. er uttrykkelig ikke tillatt uten etter tillatelse fra huseier. "Normal bruk" er altså nulltoleranse. Det følger av husleielovens § 10-2 annet ledd at husrommet skal være i 'samme stand som ved overtakelsen', bortsett fra alminnelig slit og elde. Skruehull i vegger finner jeg svært, svært vanskelig å kategorisere som alminnelig slitasje.

Det følger av bestemmelsens tredje ledd at man ikke kan kreve at endringer man hadde lov til å gjøre skal omgjøres hvis det ikke følger av "særlig avtale". Av notoritetshensyn bør denne være skriftlig. Jeg kan ikke se at huseier står på noen særlig gode føtter her...

Dette var en fin vri:

"all den tid det er et vanlig vilkår at skruehull i vegger o.l. er uttrykkelig ikke tillatt uten etter tillatelse fra huseier."

Hvis du var utleier i dette tilfelle, ville du aldri fått medhold hos utleietvistnemda.

Så til trådstarter; glem problemet. Men er du av den snille typen, sparkler du og maler...

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
krikkert: Dette hørtes rart ut. Skal man ikke få lov til å henge opp ting på veggene der hvor man bor?

Det er faktisk ganske vanlig. Studenthybler o.l. har en kontraktsklausul om at ting bare kan henges opp på dedikerte bildelister.

Ja, så lenge dette er spesifisert i kontrakt bør det ikke være noe rom for at folk skal henge opp ting ;)

Men her fikk jeg inntrykk av at det ikke var det, stemmer?

Lenke til kommentar

Dette var en fin vri:

"all den tid det er et vanlig vilkår at skruehull i vegger o.l. er uttrykkelig ikke tillatt uten etter tillatelse fra huseier."

Hvis du var utleier i dette tilfelle, ville du aldri fått medhold hos utleietvistnemda.

Hvis du leste resten av posten min så du at jeg ville heller ikke gitt utleier medhold. Min kommentar gikk på at det er ikke noen alminnelig rett til å skru inn ting i vegger, slik du virker å forfekte. Dersom du mener at nemnda er uenig tar jeg gjerne imot referanser til saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...