Arve Systad Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Veldig bra artikkel! Men trur at mange ikkje-spillere liker spilling på PC/Konsoll, men har ikkje har prøvd nok til at dei egentlig kan kommentere det. Eg og et par-tre andre venner hadde et lite lan ei helg, og så får vi besøk av tre jenter i klassen. Dei er av typen "data og spilling er teit...", men faktumet er at når dei fikk 5 min med CS (av alle ting... ) klarte du ikkje rive dei vekk fra PCene! Lenke til kommentar
Ormen Lange Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Shadowbane har desverre ikke kommet til europa. Men bestiller du det fra Usa så kan du komme gjennom registreringen til Ubi ved å skrive country US og en amerikansk zip/state. Du må også ikke bruke en .no mail adresse ved registrering. Lenke til kommentar
Himself Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Bra artikkel Tove. Jeg har i hele mitt live opplevd meg selv som en slags nerd. Det begynte vel med kork-samling(har også vært innom servietter en gang i tiden, tror det var et triks for å få jentekontakt), og endret seg siden til tegneserier, brettspill, musikk, skyting, film, bøker m.m. Har alltid vært lidenskapelig opptatt av mine hobbyer, derfor har de krevd mye tid, men også gitt vanvittig mye(bortsett fra serviettene som ikke funka slik jeg hadde tenkt). Så hvilket liv jeg skulle skaffe meg som ikke inneholder de lidenskapene jeg har hatt oppigjennom årene står for meg som et mysterium, er redd det med å "skaffe seg et liv" da hadde blitt enden på mitt liv. Jeg tror vi kan trøste oss med at dataspill over tid vil få samme plass i folks bevissthet som film har i dag, nesten i hvertfall. Problemet hittil har vel vært at mange spill holder for lavt intellektuell nivå, men jeg må si at her er det virkelig ting på gang. La meg gjøre en sammenligning med filmen i dens barndom. Var ikke den også forbeholdt de få, var det ikke mange som også dømte den nord og ned og mente at det var en håpløs variant av teater. Slik har det vel vært med alle nyvinninger ihvertfall innenfor underholdning, at massene er tilbakeholdne og skeptiske, men at de kommer etter nå de forstår at det er de som går glipp av noe ved å ikke følge med. Dette er jeg ganske sikker på at blir utviklingen for dataspill også i årene som kommer. "Skaff deg et liv" blir nok skjeldnere å høre den dagen spillene blir mer akseptert som underholdning og kunstform. Å betrakte dataspill som kunstform mener jeg her er ganske sentralt, har ofte brukt det som argument; at jeg er interessert i en kunstform. Effekten er undring, siden forståelse, for så at jg nesten opplver å bli gjenstand for beundring. Personer reagerer som at "jøss her er det noen som er opptatt av en kunstform som jeg alltid har sett på som en barneleke". Ganske tilredsstillende og kan anbefales på det varmeste, ihvertfall for de som har evnen til å gjengi i verbal form noe av det fantastiske et spill kan inneholde. Til slutt vil jeg understreke at jeg virkelig føler at jeg har et liv. Det går vel og merke i sykler hvor jeg bruker 5-8 timer dagen med den hobbyen jeg har på det aktuelle tidspunkt. Nå er det dataspill, men jeg har fortsatt de andre interessene intakt(ihvertfall de jeg har etablert i fra pubertetsalder og videre), men i svakere grad. Dette gjør at jeg har mange interesser, men dataspill er for tiden den viktigste. Jeg er veldig spent på hva min neste interesse blir, kanskje det blir værobservasjoner(kjenner faktisk en kar som har den lidenskapen)? I så fall så blir det sikkert spennende og interessant. Spill i vei folkens, ikke la enkle, fordomsfulle, reaksjonære mennesker ta fra oss gleden ved kunstformen vi elsker og dyrker. Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg merker hvor frekke unger kan være når jeg kaster de vekk fra spille automatene på rema 1K Gleden av å ta pengene de har hevet på automaten gjør alt bra igjen Min mor sier til meg at når jeg først finner meg noe jeg liker, overdriver jeg det helt, og bruker all min tid på det i en periode: "Bøker, spill, film, musikk++) og hun har nok rett... Men er bare 17 så jeg er ikke kommet til et stadie i liver der jeg føler for å leve for å tilfredstille andre, om jeg har løst til å sitte et par timer med warcraft III, selv om ei av venninnene mine ikke liker det, så gjør jeg det... Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Eh, syns ikke du går litt langt når du sammenligner fotballfans og serviettsamelere. Sistnevnte gjør ikke annet enn å ta med en serviett hjem og legge dem i en eske. Fotballsupportere som reiser rundt med laget sitt, opplever noe sosialt. Ekstrem lykke som deles med likesinnede når laget ditt vinner, samt en delt sorg ved et tap. En hobby som setter store følelser i sving. Herlig, rett og slett! Er ikke for ingen grunn at det er så mye styr rundt morgendagens landskamp. Som spiller og ivrig fotballsupporter kan jeg si at den gleden man opplever av å spille, er langt fra like levende som den man får ved en fotballkamp. Er vel det folk også mener med "få deg et liv". At folk reagerer på at voksne spiller, er vel ikke så merkelig. Det vil nok jevne seg mere ut de neste 10-15 åra, men de fleste over 30 som spiller i dag, er litt sære. Kan ha noe med at de har gjort det helt siden Commodore 64, og ikke hatt stort sosialt liv. En som spiller og samtidig har et normalt sosialt liv, vil ikke bli sett på som unormal. Så hvis du opplever at folk fnyser av deg, kanskje det ikke er helt uten grunn...? Dessuten, hvis du bryr deg om hva folk syns, betyr ikke det annet enn at du føler at du egentlig skulle gjort noe annet, og at du spiller for mye. Hvis du er tilfreds med ditt eget liv, og balansen mellom spilling og annet, kan jeg ikke skjønne hvorfor du reagerer slik. Jeg har selv spilt siden jeg var 8-9 år (er bare 18 nå da), og har aldri møtt en normal rollespill-spiller. Disse som spiller Everquest, Ultima Online, til dels StarCraft og lignende spill hver dag, ER merkelige folk. "Hva er egentlig merkelig i verden i dag?," spør du, og tenker tilbake på første skoledag hvor du fikk høre at alle var normale. Jo, merkelig er du når du sitter i den kroken på lan hvor det stinker helt for jævli (ja, blant rollespillerne), prater halvt engelsk og alvisk, og ikke prater om annet enn rollespill når du ikke spiller det. Jeg bare sier det, for rollespillerne har ingen selvinnsikt what-so-ever. De mener selv de har et fullverdig liv, og ler av de som sier "få deg et liv". Men når de én gang blir med på mer sosiale ting og får øynene litt mer åpne, endrer de totalt mening. Var bare det jeg skulle få sagt. Lenke til kommentar
Outlook Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Var bare det jeg skulle få sagt. Voldsomt mange ganger du skulle få sagt det da Meget bra artikkel Tove Michaelsen, du blir nok et bra innslag på gamer.no Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Jeg får vel bare sitere OJ så bra jeg kan: "Den moderne kvinne vil ha mann, barn, utdanning, kariere, orgasme... Og gjerne alt på en gang." Jeg kjenner mange jenter som stresser så mye med skole&jobb at jeg tviler på at de har tid til å f.eks spille. Trist å hoppe over ungdommen hvor du kan ha det gøy og drite i ansvar (Håper jeg greier å holde det gående LENGE) Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Det er mange måter å gjemme seg unna livet på,et av dem kan være spilling.Uansett har du et liv.Hvilke livsverdier man kan kalle et liv kan diskuteres.Min erfaring er at ingen livsverdier er å ha et liv. Å ha liv er å ha det livet DU vil ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Linken virket ikke . Noen som har en link som virker? Har veldig lyst til å lese artikkelen. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 404 Not Found Not Found The requested URL /features/skaff_deg_et_liv/ was not found on this server. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 http://gamer.no/refleksjon//skaff_deg_et_liv/36 Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg vil faktisk si at spillere har det lett. Jeg er over 30 år og i tillegg til å spille data, så står jeg på skateboard. De reaksjonene jeg får når jeg sier at jeg skater overgår glatt de reaksjonene jeg får når jeg jeg at jeg spiller. Blant annet har noen nektet å tro meg når jeg sier hvor gammel jeg er (og jeg ser ut som min alder). De aller fleste tror jo at jeg tuller og spør meg om det er sant at jeg skater. Hvis jeg skader meg litt på rullebrett så blir jeg anbefalt å slutte. Da jeg skadet kneet for over et år på snowboard var det ingen som sa noe. Og som regel får jeg det nedlatende blikket når folk endelig skjønner at jeg står på rullebrett... Spillere har det lett i forhold. Men ellers en velskrevet kommentar. Lenke til kommentar
TST Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Sjekke dato? 8765340[/snapback] Er det noe galt i å kommentere eldre artikler hvis lenken var feil, eller om man vil fortelle at man likte den? Det syns ikke jeg :-) Lenke til kommentar
reds Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 For all del - no offence! Jeg ville bare gjøre brukeren oppmerksom på at dette var litt av en bump. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 http://gamer.no/refleksjon//skaff_deg_et_liv/36 8765108[/snapback] Tusen takk . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg