Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Supporterklubb som enkeltmannsforetak

nordin

Anbefalte innlegg

Jeg driver nettstedet newutd.no og vurderer å lage en supporterklubb ut av det. Det vil eventuelt være snakk om en medlemsklubb med kontigent, i bytte mot effekter, premierte konkurranser, medlemsblad og så videre.

Jeg er ny med denne type "business" og har i den anledning noen spørsmål som jeg håper at noen kan ta seg tid til å besvare.

- Slik jeg har forstått det er MVA-omsetningsgrensa på 50.000 kr. Hva skjer om man omsetter for 52.000? Må man plusse på MVA for de overskridende 2000 kronene eller for hele beløpet på 52k?

- Hvis jeg registrerer bedriften i juli, vil denne grensa på 50k gjelde ut året, eller et helt kalenderår fra oppstarten av klubben?

- Kan jeg skrive av hva som helst så lenge det er delvis eller helt nødnvendig for driften (om overskuddet blir skattbart)?

- Kan jeg ansette min mindreårige lillebror til å ta seg av småoppgaver, og dermed minske noe av overskuddet ved å betale han lønn? Spørsmålet høres vel kanskje litt suspekt ut, men jeg bor på andre siden av jordkloden og er avhengig av assistanse hjemmefra for å få sendt ut medlemskort osv :)

- Er det noe hokuspukus å fikse regnskapet selv om man bare setter seg litt inn i det? Er det korrekt at man bare trenger å levere inn bokføringsrapporten (?) én gang i året?

Beklager om det er mange dumme spørsmål her, men har som sagt minimal peiling på dette.

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...