ti-guru Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Er ferdig med å bygge ny pc nå. Skal begynne med å formatere hard disk og installere operativsystem. Problemet er at maskinen mener at den ikke finner hard disken, som er en sea gate barracuda V 120 gig seriel ata. hva må gjøres for at den skal finne hard disken? Lenke til kommentar
jorank Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 vanligvis er idekontrolleren for sata en raidkontroller. må vel legge inn raiddrivere for at disken skal finnes. prøv å starte installasjonen av windows, så trykk f8 eller noe...står nederst noe om at man må trykke f "noe" for å installere raiddrivere. ellers står det sikkert noe i manualet til hovedkortet hvordan man installerer operativsystemet på en disk koblet til raidkontrolleren. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 sjekk i bios om serial ata er valgt som boot-device primary/secondary er oftest diskett og cd-rom third bør da være s-ata/raid Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 4. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2003 ahhhh! nå får jeg ikke startet opp win XP cd'en heller... står bare en lang "PCI device listing" der. i bunn står det " verfifying dmi pool data". hva skjer? tror jeg drar ut batteriet på hovedkortet nå og starter på nytt... hvordan får jeg cd'en til å starte opp? noe som må ordnes i BIOS? Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Prøv med bootfloppyer. Du kan laste ned programmet du trenger fra Microsoft Tech Support. Du kan jo intslallere XP, og så sjekke at disken er aktivert etter du er ferdig. Håper bare du har en ekstra disk da..... Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 last ned drivere til sata kontrolleren og kopier de til diskett. Når du så starter installasjon trykker du F6 for "installasjon av tredjeparts blablabla..." nå får du beskjed om å sette i disketten med driverfilene på, noe jeg på det varmeste vil anbefale deg så du blir ferdig en vakker dag Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 ok. satt litt mer med det i går kveld og fant ut hvor problemet ligger. ved oppstart finner maskinen hard disken, men installasjonsprogrammet finner den ikke. så ja... høres nok ut som om jeg trenger diss driverne. hvor finner man dem? er det bare å gå inn på wwww.seagate.com? Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 vel, hvor kobler du til harddisken?` på hovedkortet? isåfall, hvilket? Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 ok. prøver med en fyldig beskrivelese nå...¨ Hovedkortet på maskinen er et Asus A7N8X. Har koblet seriel ata kabel til primary kontakt påhovedkortet. etter dete ha jeg lastet ned discwizrd fra sea gate. fikk startet det opp og partisjonert hard disk. så langt så godt. men, når jeg etterpå startte opp win xp cd'en så mente installsjonsprogrammet at det ikke var noen hard disk tilgjennglig. merkelig ettersom man ser at den er der på opstart og når jeg formaterte og partisjonerte den i disc wizard. er det noen BIOS innstillinger kanskje? Hva med disse RAID driverne som win xp installasjons cd'en ber når man starter opp? Fant en ting i FAQ'en på seagate.com. trykk her. ble ikke så my eklokere av det... Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 sitter nå og venter på at installasjon av xp skal bli ferdig... løsningen var å laste ned discwizard fra sea gate og partisjoner/formatere hard disk. deretter gikk jeg inn på asus sin hjemmeside og fant seriel ata-drivere for hovedkortet, som jeg la inn på en diskett. deretter kjørte jeg installasjon og trykket F6 og fulgte anvisninger derfra.... eneste var at jeg fikk opp en feilmelding under installasjonenn akkuraat nå om at programvareinstallsjonenn ikke hadde bestått windows logo-testing. håper at jeg ikke bæsjet på lokket da jeg trykket ja til å ignorere dette.... snakket med en venn om at det sannsynligvis bare var installsjonen som ikke kjente igjen ting og tang siden de er ganske nye og sånt... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 S-ATA Raid driverene er ikke WHQL-testa derfor får du opp den advarselen under installasjonen. Ikke noe farlig. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 det er annen rar ting som har skjedd... lydkort gir ikke lyd fra seg... er et adigy2 kort. kommer bare skurring dersom jeg plugger høytalerene inn i "digital output"-hullet. i de andre kommet det ingen lyd i det hele tatt. kan dette ha noe med feilen i installasjonen? hva burde man gjøre? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 det er annen rar ting som har skjedd... lydkort gir ikke lyd fra seg... er et adigy2 kort. kommer bare skurring dersom jeg plugger høytalerene inn i "digital output"-hullet. i de andre kommet det ingen lyd i det hele tatt. kan dette ha noe med feilen i installasjonen? hva burde man gjøre? Tja normalt pleier det å hjelpe å installere driveren, men det har du vel gjort? Eller hva Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Hvis jeg har både en IDE og S-ATA disk, vet dere om jeg da kan få C: på S-ATA disken? går det an å velge dette? Lenke til kommentar
finetrond Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Har du sjekket at Audigy 2en står som output divce. Kontrollpanel>lyder / lydenheter. Hvis du har Nvidia nforce der går lyden ut på hovedkortet Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Hvis jeg har både en IDE og S-ATA disk, vet dere om jeg da kan få C: på S-ATA disken? går det an å velge dette? Hvis du legge inn Windows på S-ATA disken blir jo den C:... Lenke til kommentar
magfa Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 well det skulle gå med xp, å legge den på d?(oc på d) vet at på 98 å eldre MÅ oc ligge på c, men på xp er det ett fett ikke sant? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 well det skulle gå med xp, å legge den på d?(oc på d) vet at på 98 å eldre MÅ oc ligge på c, men på xp er det ett fett ikke sant? 98 kan også ligge på en annen stasjon enn c: forsåvidt, det jeg ville fram til var at c: er første partisjonen du lager, så hvis du ikke har c: på ide-disken fra før, så vil c: bli på den nye disken når du installerer windows(og man kan jo seff bytte stasjonbokstaver i windows etter at man har installert) Når jeg nå tenker over det så tenker du kansje på mbr, den blir forsåvidt ligganes på den 'aktive' disken, OS setter selv sin egen partisjon til aktiv hvis ikke den finner noen info fra tidligere OS(for windows that is). Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 Har du sjekket at Audigy 2en står som output divce. Kontrollpanel>lyder / lydenheter. Hvis du har Nvidia nforce der går lyden ut på hovedkortet har kanskje ikke gjort det... :oops: uansett, i natt ble pc'en vrang. når jeg starter opp nå kommer man rett inn på menyen der man kan velge hvilken oppstartmodus man vil starte opp i. ingen av valgene gjør at win xp vil starte opp. rebooter hele tiden. gikk ikke å dra ut batterie på hovedkort eller reinstallere win xp. da ga den bare en blue screen. moro... har dette sammenheng med at jeg i installasjonen fikk opp den berømte "programvaren har ikke bestått windows logo-testing"? hva kan gjøres for å forhindre dette? er det seriel ata diskene som er kilden til all ondskap? hater pc'er... de virker aldri for f***! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå