Gå til innhold

Lære hund å gå i bånd


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bestemt meg for å prøve å lære hunden til naboen min å gå i bånd. Den er rundt 1 år gammel jemthund, som så godt som aldri har vært på tur i bånd. Jeg bruker en sele på hunden, ikke et halsbånd når jeg går med den.

Jeg lurte på om noen hadde noen råd eller tips til meg når jeg skal prøve å trene denne hunden til å gå i bånd?

 

-Silje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av det viktigste er holdningen din og hvordan du går i starten. Du må vise at det er du som er sjefen, og man må "gå tur!", ikke bare rusle rolig avsted. Man må være tydelig med hunden om at det skjer en aktivitet den må forholde seg til. Er sikkert like mange tips som det finnes hundeeiere i Norge på dette. Jeg lærte hunden min å gå pent i bånd ved denne metoden. Tok han med ut og gikk i et ganske bestemt og bra tempo. Dersom han dro så snudde jeg straks og dro han med meg andre veien et par meter før jeg snudde og fortsatte turen igjen. Når han var flink til å ikke dra noen sekunder så fikk han også en godbit og ros! Ros er mye viktigere enn godbit. Etterhvert som han blir flinkere lar du han gå pent lenger og lenger mellom hver godbit. Etterhvert kutter du da ut godbitene og bare gir han ros:) Forhåpentligvis fungerer dette:) Men er jo også stor forskjell fra hund til hund når det gjelder dette.

Lenke til kommentar

Siterer han over; Ros er mye viktigere enn godbit.

Det du kan gjøre, er å lage ros av godbit ;)

Samtidig som du sier BRA, så dytter du en godbit i munnen på hunden.

Det blir så mye givende for en hund når den vet den får noe godt for å være flink :)

 

Det du kan starte med er å få kontakt med hunden, slik at han ser på deg. Ha hunden på din høyre side.

Du skal ha kontakt før du begynner å går. Hold den kontakten mens du går noen meter. Stopp. ROS.

Jeg fikk hund til å sitte før vi gikk, og når vi stoppet så satte han seg ned.

En annen ting du kan gjøre er å lage smatte/klikkelyder, slik at hunden ser på deg og får kontakt igjen. ROS.

Viktig at en hund har god kontakt med deg før du lærer å gå skikkelig i bånd.

Dette gjorde jeg mye med min hund i begynnelsen :)

Når hunden går ved siden av deg og holder kontakten, så er det mye lettere for deg å lære inn kommandoen "gå fint, fot, på plass" osv...

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar og gode tips :)

Jeg har desverre ikke rukket å gå så mange turer med hunden ettersom det har vært litt mye skole i det siste, men tenker treningen begynner for fullt når sommerferien kommer :)

 

-Silje

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...