Gå til innhold

Hjelp med minimalt kosthold

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg med tips til hvordan man overlever på et absolutt minimums budsjett? Jeg skal på en haiketur for å se meg om i landet vårt etter at jeg er ferdig med muntlig eksamen, og har ikke mer enn rester etter stipendet å leve på.

Jeg har en veldig stor sekk, så jeg får med en stor pose ris i den. Da lever jeg på ris mens jeg er i skog og mark, og når jeg kommer til ei bygd eller et tett sted så kan jeg jo kjøpe brød, frukt, nøtter og poteter ganske billig der. Kjøtt blir lite aktuelt på turen, men muligheter for fisk.

Er det noen som har tips til veldig billig matvarer som er næringsrike? Jeg har tenkt litt på å ta en tur til Sverige først også kjøpe litt kjøtt å tørke dette. Da lurer jeg på noen tips til hvordan dette foregår, og hvor bra man kan tørke kjøtt hjemme uten at det er fare for at det blir dårlig på veien? Holder det å kutte i tynne strimler å legge i stekeovnen på veldig lav varme i noen timer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du tørke kjøtt, fjerner du fettet, kutter det i tynne strimler, ruller strimlene i en valgfri krydderblanding (inkl. salt), og tørker det i ovnen på 60-70 grader i 9-12 timer. Bokser med tunfisk er heller ikke så dumt. Man blir fort lei, men det er billig. Ta med et lite utvalg krydderblandinger, så blir det plutselig mer spennende.

Ellers ville jeg lest litt om mat du kan finne i naturen. Ting som ramsløk, brennesler og granskudd er enkelt å kjenne igjen, og kan bli fint garnityr eller brukes i suppe (buljongterning, vann, finhakket brennesle, kokes opp og putrer i et par minutter = fin suppe). Sopp og bær er også aktuelt, men der ville jeg hatt med en sånn søt, liten soppbok.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Har allerede en bok om norsk flora og en annen om sopp, så da er det jo bare å prøve seg frem med alt som ikke er giftig :) Tunfisk var en god idé ja!

@JFM Det er ikke så mye å forklare egentlig. Det er ikke snakk om noen survivor man tur altså. Blir mest å gå å haike langs veien, følge turist-stier der det er mulig. Se litt av Norge. Ta det litt på sparket. Setter nesa mot Lillehammer fra Drammen først tenker jeg, så får vi se om jeg i det hele tatt kommer meg så langt. Avhenger jo veldig av at det er snille mennesker der ute som vil plukke meg opp. :)

Lenke til kommentar

Som du sier så avhenger det hele av de snille menneskene, men du får sett og møtt Norge om du bare er tålmodig nok. :) Tok selv en liten tur rundt i Vestfold for et år siden, men jeg kan nok ikke kalles noen veteran da jeg raskt startet å lengte tilbake til de mer trygge og kjente trærne. På mat så brukte jeg ikke mer enn jeg bruker til vanlig. Klarer du noe et sted mellom 15-30 kroner dagen? Da er det bare å dele pengene du har på det du kommer til å bruke for å se hvor mange dager du kan leve på loffen, og ikke glem at de snille menneskene som er villige til å ta deg på ofte eier et kjøleskap og et middagsbord!

Selv skal jeg kanskje på en lang tur i sommer. Skal da missbruke min rett til å slå leir hvor jeg vil (til en viss grad) bare fordi jeg kan. :) Budsjettet mitt kommer som ditt til å være minimalt da det ikke er noen grunn til å sløse med de pengene man har.

Et par mattips.

Havregryn.

Poteter.

Tomatsuppe (tomatpure, buljong, tomat på boks).

Hjemme / på tur lagde kjøttkaker (litt mel, salt og pepper + kjøttdeig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...