Gå til innhold

Ta bilder av samme kvalitet som før?

Anbefalte innlegg

Er en ting jeg egentlig lurer på, og det er om det er fysisk mulig å få tatt bilder idag, som er av samme kvalitet som tidlig på 1900? Da mener jeg grå og dårlig kvalitet som det var før.

Er det mulighet for at disse bildene kan bli laget og at det er mulig å gå til en butikk/fotograf som får bildene ut, sånn at man kan ha de i en album?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er en ting jeg egentlig lurer på, og det er om det er fysisk mulig å få tatt bilder idag, som er av samme kvalitet som tidlig på 1900? Da mener jeg grå og dårlig kvalitet som det var før.
Jada, aldringsfiltre etc finnes, og det mulig. Det kan være litt arbeid, men det er absolutt mulig.
Lenke til kommentar

Flott! Men tenkte først og fremst på gamle kameraer som ble brukt tidlig 1900, om jeg kan bruke det også levere det til en fotobutikk også få ut bildene som den kvaliteten det engang var?

Eller må jeg kjøpe fancy, dyre og nytt kamera for å få dette til?

Lenke til kommentar

Det enkleste er nok, som det allrede er foreslått, å kjøpe et greit digitalt fotoapparat og gjøre endringene i et ettebehandlingsprogram i ettertid. Om du velger å gå for et lite kompakt kamera eller et speilrefleks er ikke så nøye.

Tom

Lenke til kommentar

Ja, det kunne vært en løsning. Man da er hele poenget vekke for meg.

Saken er at jeg ønsker å bruke et gammelt kamera. Også evt. få bildene sånn som de så ut før, i størrelse og "papir" type som før, hvis dette lar seg gjøre? Ville da tro det finnes en eller annen fotobutikk i landet som fortsatt operer med gamle kamera?

Lenke til kommentar

Bilder tatt tidligg på 1900-tallet eller på 1800-tallet er ikke nødvendigvis av dårlig kvalitet eller grå. Snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar

Ok. Ja...Saken er at jeg ønsker å gjenskape kameraene og bildekvaliteten som ble brukt før. Å ta bilde i samme fokus som gamle bilder jeg har som er tatt tidlig på 1900 talet er noe av poenget mitt.

Kan bli morsomt å se hvordan det blir. Men når det gjelder framkalling, tomsi42, er dette noe de fleste fotobutikker kan framkalle? Eller er det bare spesielle? Som den du feks. viste til.

Lenke til kommentar

Skal du gjøre det som i gode gamle dager (før 1900); så bør du begynne med å finne frem hva slags utstyr man brukte den gangen. Da er det vel mest glassplater og storformat som gjelder ... Og da må du belage deg på gjøre alt selv. Det er sikkert andre som kan mer om dette enn meg; de får utdype nærmere.

Det mest fornuftige er å skaffe et gammelt helmanuellt kamera som har 135 film eller 120/220 ruller. De kan du få fremkalt i butikk. Men du bør egentlig fremkalle og kopiere selv; da det er den eneste måten å få til det utrykket som du ønsker.

Tom

Lenke til kommentar
Å ta bilde i samme fokus som gamle bilder jeg har som er tatt tidlig på 1900 talet er noe av poenget mitt.

Hva legger du i "samme fokus"?. Er de bildene du har ute av fokus? Dette kan både skyldes feil fokusering på kameraet (det kan du få til manuelt på dagens digitale) eller feil fpkus på forstørrelsesaparatet. "Grå" papirkopier skyldes nok feil ved forstøøring (kopiering) eller feil ved fremkalling og fiksering av papirkopiene.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg klarer å utdype meg helt, men for å si det på en annen måte.

La oss si jeg levde i 1905, jeg tok et par bilder av familien, også ønsker jeg å få disse bildene fremkalt. Du kan si det sånn, at jeg vil forsøke å ta bilder med de gamle kameraene som de hadde før, også få bildene i samme "kvalitet" som det var før. Sånne små bilder, hvis noen har sett det?

Sikkert iforstått. Men føler ikke at jeg klarer å utdype meg nok her. ^^

Lenke til kommentar

Kanskje det du er ute etter er 120-film og kontaktkopier?

Slik film og kameraer er tilgjengelig. Filmene ble lagt direkte på papiret slik at papirbildene ble kontaktkopier i samme størrelse som filmruten, ca 6*9 cm. Du kan dermed gjøre alt selv uten dyrt utstyr.

Lenke til kommentar
Kanskje det du er ute etter er 120-film og kontaktkopier?

Slik film og kameraer er tilgjengelig. Filmene ble lagt direkte på papiret slik at papirbildene ble kontaktkopier i samme størrelse som filmruten, ca 6*9 cm. Du kan dermed gjøre alt selv uten dyrt utstyr.

Dette er nok det nærmeste trådstarter kommer. Og det blir egentlig ganske så riktig. 120 filmen ble lansert av Kodak i 1901. Det riktige kameraet er da en eller annen variant av Kodak Brownie.

Tom

Lenke til kommentar
Ok, sant. Da kommer jo spørsmålet om hvor mye disse kamerane ligger på i pris. Har et gammelt kamera liggende. Men gud vet om det vil fungere til denne størrelsen og typen.

Et brukt kamera som tar 120 film behøver ikke å bli så veldig dyrt. Du kan jo finne frem det kameraet du har, og skrive ned navnet på det - så kan vi frotelle noe mer.

Tom

Lenke til kommentar

Ok, kanskje best å kjøpe et brukt kamera etter de spesifikasjonene du oppgir. Men av kameraene jeg kom over for øyeblikket var;

LINDAR F=8cm 6.6 f=1:9.5

Et kamera min far og onkel klarte å ta fjerne innholdet i, når de var barn. Sikkert ikke av noe verdi, men det er vel 60 +- år gammelt kamera.

MIRANDA dx-3

Dette kameraet er vel av nye data, antar 70 talls. Men er jo fancy greier da. Eneste som er problemet med det, er at man ikke får dratt i den spaken som drar fram filmen til neste bilde. Og fotomannen sa at dette ville koste nærmest mer enn kameraet å fikse...?

Nå er vel igrunn ingen av de kameraene brukenes til mitt behov, siden det koster mye å reparere de. Men la oss si et godt kamera til det jeg beskriver i posten, noen synspunkter på hva jeg kan være på utkikk etter? :=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...