griffin95 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hei trenger litt hjelp til å få til eller forstå hvordan windows 7 er iht partisjonering. 1. Kjøpte ny 1TB Hitatci disk, og satt den som master og installerte Windows 7 => Ok 2. Kjøre diskbehanling og lager da en partisjonb på 475GB, den kom opp med at maksimal størrelse som var ca,478Gb => Ok 3. Legger til drive-bokstav og kjører rask formatering => Ok 4. Men så vil jeg også dele opp C:\ i to deler men da kommer maks disk spase opp med differanse melom maks og det jeg fikk lagt sist med 475Gb = 11Gb Men totalt på c:\ er 467Gb når jeg velger shrink volum. 5. Kjører 64 bit og finner ikke noe verktøy som er "free" må som oftes ha pro versjon og den koster penger. 6. Har lest noe om at har en begynt og bruke windows partisjonering (i hvertfall i Vista) så kan det bli feil når en bruker annet program ? Takker for hjelp Griffin95 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Forstår ikke helt hva du forklarer, men antar det er dette problemet: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...quacy-problems/ Men hvorfor valgte du ikke rett størrelse med en gang mens du installerte? Lenke til kommentar
griffin95 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Takk for svar.... Leser referansen din men blir ikke så klok av det, jeg har en ren installasjon og har ikke installert noe annet enda. Når jeg startet maskinen og installerte win 7 på ny 1TB disk så var dette gjort under 10min. og trengte ikke formatere noe, disken kom opp med ca.931GB. Videre reduserte jeg volum og fikk da lov til å ta maks ca.478GB, etter dette satte jeg disk-bokstav `D`og valgt furtig formatering. Så langt alt vel, men jeg ønsker fler partisjoner for å skille mellom bilder og programer osv. Da jeg ved første deling ikke fikk redusere med mere en 478 GB så velger jeg og prøve c:/ partisjonen en gang til, men da får jeg ikke mulighet til å redusere noen mere på (hoved partisjonen c: ) Greit leser at system filer osv ligger her på c: pluss i enden på partisjonen men fikk jo redusert den første gang så kan det være noe sperre som ligger rundt 500GB ? Eller kan det være noe med at jeg ikke fikk spørsmål om å formatere før jeg installerte win 7,installasjonen la inn alle filene og så satte en kun navn og tidssone og en var ferdig, og disken var på plass med fukk størrelse. Men prøver å gå igjennon siden du refererte til, men finner ikke dette med: Disable Hibernation mode in your power options \ advanced power options screen. Hvor ligger nå dette ? Griffin95 Endret 24. mai 2009 av griffin95 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Du har nok bommet litt under installering, du hoppet forbi plassen der du kan velge å partisjonere. Se punkt 7 i denne guiden, der skulle du klikket på 'Drive options': http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_install_03.asp Power options ligger under Control Panel - Power Options. Du må da inn på 'Change advanced power settings', og 'Sleep'. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Vistas/Win7s shrink operasjon kan ikke komme forbi MFT/MFT-Zone. Denne legger seg vanligvis rundt midten av partisjonen. Derfor fikk du kun shrinket C partisjonen fra ca 931GB til ca 478GB. Skal du kjøre dette ytterligere uten reinstallasjon/repartisjonering må du benytte noe annet som f.eks Paragon Partition Manager 10.0 e.l. Endret 24. mai 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå