Gå til innhold

[Løst]Disk feil med RAID0

Anbefalte innlegg

Sitter her med en PC som ikke booter fordi det er en feil på disk 0. Maksinen har 2 disker, WD 250GB satt opp som RAID0 med en onboard Intel Matrix controller. Hvordan kan jeg få tilgang på dataene på diskene på en enkel måte ?

PC'en er en Dell Precision 9100

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boot opp en live-cd med Ubuntu eller en annen GNU/Linux distro og forsøk å aktivere RAIDet og montere volumet. Hvis du får til det kan du backe opp til en annen disk. Inget GUI inkludert for å aktivere slike raid, så bruk:

sudo dmraid -ay

Forhåpentligvis dukker da innholdet opp under "Places" menyen, men det er slett ikke sikkert med tanke på at RAIDet er degradert. Spør hvis du lurer på noe.

EDIT: tolket det dihet at den var en dårlig blokk/sektor på den ene disken, ikke at den var helt gåen. Hvis sistnevnte er tilfelle så er det inget håp for data'ene dine.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Som de andre sier, ryker 1 disk i raid 0 er alle data tapt.

Den enkleste måten å dra med seg disker i raid til en annen pc er å ha de på en hw kontroller.

Du skal imidlertid greit kunne ta med deg raid fra ich8r til ich10r.

Dersom det er en OS partisjon det er snakk om må du uansett reinstallere OS'et.

Lenke til kommentar
jeg trudde ivertfall det var mulig å koble begge diskene til en annen pc. og eventuelt kjøre software raid. om det ikke går å kjøre en raid du har hatt i en annen pc på neste, skal jeg ALDRIG ha raid.

Dessverre er RAID implenteringen forskjellig fra kontroller til kontroller.

Det vil si at om du lager ett fakeRAID for eksempel med NVRAID (Nvdia's søppel løsning) så kan du ikke ta RAIDet med deg på ett nytt hovedkort med AMD eller Intel brikkesett og forvente at det funker.

Du kan dog ta RAIDet på ett nytt hovedkort med Nvidia brikkesett uansett hvilken plattform om det er AMD eller Intel.

Samme med hardware RAID og kontrollere, software RAID kan du derimot dra over til neste PC bare du bruker samme klasse operativ system.

Altså software RAID i Windows som funker ellers dårlig funker på Windows men kan ikke tas med inn i Linux.

Samme gjelder mellom Linux og Windows også.

Lenke til kommentar

Svarene var vel omtrent som forventet desverre.

Det jeg hadde kanskje håpet ville gå bra var å boote opp PC'en med Windows fra CD. Må få laget en Windows CD hvor jeg pakker inn driverne til RAID systemet til denne samme PC'en. Sålangt har ikke dette lyktes fordi PC'en vil ikke boote fra CD i det hele tatt av en eller annen grunn.

Er det en mulighet for at dette vil fungere? Det ser ut som om det bare er noen få blokker på den ene disken som gjør at PC'en feiler ved oppstart av Windows. Burde til og med kanskje gå å reparere Windows med boot fra CD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Som de andre sier, ryker 1 disk i raid 0 er alle data tapt.

Den enkleste måten å dra med seg disker i raid til en annen pc er å ha de på en hw kontroller.

Du skal imidlertid greit kunne ta med deg raid fra ich8r til ich10r.

Dersom det er en OS partisjon det er snakk om må du uansett reinstallere OS'et.

Ikke helt enig der. Blir det samme å si hvist en sektor på en disk er ødelagt, så er alle filene på hele disken ødelagt. Det er jo bare de filene som ligger på den sektoren som blir ødelagt. Vel om kontrolleren på den disk ryker, så er nok alle filene borte.

Bruk raid-reconstructor fra http://www.runtime.org/ for å sette sammen raidet til et nytt image som du igjen kan behandle med getdataback for å få ut filene.

Lenke til kommentar

Denne PC'en klarer såvidt å begynne oppstarten av Windows før den crasher, så det virker som om RAID oppsettet er i orden, problemet er noen få ødelagte blokker på den ene disken.

Jeg har klart å få PCe' til å boote fra Windows CD med SP3, men det mangler drivere for SATA controlleren. Har ennå ikke klart å finne drivere som kan pakkes ut og integreres med Windwows CDen ennå, men regner med at mye kan reddes dersom jeg klarer å få til det.

Lenke til kommentar
Som de andre sier, ryker 1 disk...

Ikke helt enig der. Blir det samme å si hvist en sektor på en disk er ødelagt, så er alle filene på hele disken ødelagt. Det er jo bare de filene som ligger på den sektoren som blir ødelagt. Vel om kontrolleren på den disk ryker, så er nok alle filene borte.

Hvis en disk ryker er ikke bare 1 sektor borte, da er hele disken borte.

Lykke til med rekontruering fra bare 1 disk fra et raid-0 ;-)

Dersom bare en sektor er borte er ikke disken røket.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...