Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klarte å fylle 1,5L 95 oktan på en V70 Diesel.

Anbefalte innlegg

Jeg var i stressmodus da jeg skulle fylle diesel på en 3 år gammel V70. Grabbet tak i 95 pumpa og trykte inn avtrekkern. Oppdaget fadesen nesten med en gang, men det kom en liten sprut først på ca. 1,5L. Jeg var nesten helt tom for diesel, så var nødt til å fylle, okke som. Fylte opp tanken med diesel ca. 70L. Bilen går som normalt, men disse moderne dieselbilene liker ikke bensin i noe særlig høy grad, har sågar hørt at man må totalrenomere motoren? Føler meg usikker nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke vrir om tenningsnøkkelen, kan du slippe relativt billig unna. Men har du startet motoren, kan det bli dyrt å fylle galt drivstoff.

Diesel har i motsetning til blyfri bensin en smørende effekt. Dette er årsaken til at det ofte er søl, griseri og lukt knyttet til dieselpumper. Moderne dieselmotorer opererer med svært høyt innsprøytningstrykk. Hvis det kommer ren bensin inn i dieselpumpe, trykkreservoar og injektorer, risikerer man derfor at disse komponentene får skader. Bytting av disse komponentene kan bli dyrt.

Omvendt er ikke så farlig, men hvis det er snakk om full tank med diesel der det egentlig skulle vært bensin er det nok lurt å tømme tanken først :p

Håper det var svar nok :p

Lenke til kommentar

Ikke bekymre deg i det hele tatt!! Så lenge du fyller opp resten av tanken med diesel, noe du har gjort så kan man ha opptil ca 10 liter bensin på en så stor tank uten at det vil skade motoren. 1,5 liter er ihvertfall ikke noe problem. Men som en før sa fyll på halvliter med totakts olje hvis du vil være helt sikker. Det er forøvrig noe man egentlig bør gjøre engang i iblant uansett siden dieselen nå til dags er så tørr. Så ikke bekymre deg!

Lenke til kommentar
Dette med å hive på en skvett olje, så det er noe som anbefales innimellom?? Hvor mye da? Rett i tanken?

Hva er dieselforbedrer?

Bare å helle på ca halvliter med totakstsolje på en full tank. Heller det rett på tanken som med drivstoffet. Lurt å gjøre dette en gang i blant ja. Selv gjør jeg det ca en gang i måneden eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Dette med å hive på en skvett olje, så det er noe som anbefales innimellom?? Hvor mye da? Rett i tanken?

Hva er dieselforbedrer?

2t olje kan du fint benytte hver gang du tanker, det er kun fordeler med det. Fyll på en halvliter før du fyller tanken. Problemet med dieselen som selges idag, er at grunnet miljøkrav så er div ingredienser som er med på å smøre, fjernet fra dieselen. 2t-oljen erstatter dette. Smøringen fra dieselen/2t-oljen trenger du i ventiler, dieselpumpe, etc. Dyre komponenter å reparere, rimelig å forhindre.

Jeg kjører på 2t-olje fra Biltema, billigste jeg har funnet så langt, femtilapp for literen, 25,- pr tank. Billig forsikring.

Dieselforbedrer/booster

Endret av fikse
Lenke til kommentar
Ok, så jeg som aldri har brukt slike lurium-midler selger mer eller mindre noen vrak da, når jeg selger biler etter ca 4,5 år og 500000 km - UTEN å ha helt på noe annet enn vår dårlige diesel.

Ingen som sa det..... Selvfølgelig går det jo bra i de fleste tilfeller, men det å bruke 2T olje øker sjansen for at motoren skal leve lenge og alt skal gå bra! Før i tida var det faktisk olje i dieselen som skulle smøre, men dette ble vel fjerna pga enten miljø eller penger(usikker). Men som sagt ingen som sa du solgte vrak......

Lenke til kommentar
Ok, så jeg som aldri har brukt slike lurium-midler selger mer eller mindre noen vrak da, når jeg selger biler etter ca 4,5 år og 500000 km - UTEN å ha helt på noe annet enn vår dårlige diesel.

Ingen som sa det..... Selvfølgelig går det jo bra i de fleste tilfeller, men det å bruke 2T olje øker sjansen for at motoren skal leve lenge og alt skal gå bra! Før i tida var det faktisk olje i dieselen som skulle smøre, men dette ble vel fjerna pga enten miljø eller penger(usikker). Men som sagt ingen som sa du solgte vrak......

Vel... Nå tok eg en telefon til Kverneland bil og spurte om dette totakter olje prosjektet, og det kom kontant at det skulle man ikke gjøre på nyere biler.

Så står over dette røvertipset allikevel. Glad eg tok en liten sjekk først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...