Bennyy Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 God kveld alle sammen! Jeg har tenkt å bestille meg 2 AEG softgunner fra en kinesisk side som heter CRW-Airsoft.com og de er lokalisert i Hong Kong. Prisen kommer vel på rundt 3-4 tusen med frakt regner jeg med, men må jeg da betale tollavgift? Hvor stor vil denne bli? Vet om en som bestilte en vare for 1700 kr der og han betalte ikke toll for den. Gjelder reglene ikke i Kina eller? Har hørt om den 200 kroners grensa, men virker ikke som at den gjelder hele tiden.. sjekker de bare varer av og til så det er mulig at jeg er heldig å slipper å betale toll? Hvordan fungerer dette? Vil gjerne ha hele svar, ikke link meg til tollvesenet sin side for jeg skjønner ingenting der. Tusen takk! Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Er vel ikke toll på dette uansett. Er vel moms du må betale, så ganske lett å regnet ut. 25% av prisen, inkludert frakt. Så, koster varene 4000 kr inkludert frakt, må du betale en 1000-lapp i moms + ca en 100-lapp i gebyr. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvis du ber butikken sende som gave med privat avsender kan du være heldig å unngå toll/moms. Lenke til kommentar
Bennyy Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Er vel ikke toll på dette uansett.Er vel moms du må betale, så ganske lett å regnet ut. 25% av prisen, inkludert frakt. Så, koster varene 4000 kr inkludert frakt, må du betale en 1000-lapp i moms + ca en 100-lapp i gebyr. Okei! takker, men betaler vel bare moms på selve varen? Ikke noe på frakten etc? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvis du ber butikken sende som gave med privat avsender kan du være heldig å unngå toll/moms. Det hjelper ikke, grensen for gave er på 1000kr. Er vel ikke toll på dette uansett.Er vel moms du må betale, så ganske lett å regnet ut. 25% av prisen, inkludert frakt. Så, koster varene 4000 kr inkludert frakt, må du betale en 1000-lapp i moms + ca en 100-lapp i gebyr. Okei! takker, men betaler vel bare moms på selve varen? Ikke noe på frakten etc? Du betaler moms på frakten også. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Er vel ikke toll på dette uansett. Ikke toll på luftvåpen? Jeg trodde det bare var bøker og et fåtall andre ting som var unntatt toll? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Det er ikke toll du mener, det er moms. Det er moms på alt du innfører (over 200kr).. Det er svært lite det er toll på. Men på herreklær er det 10,2% som et eksempel. På dameklær er det ikke toll. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Det er ikke moms på ALT, som nevnt er bl.a. bøker unntatt. edit: Hovedregel nummer 1: Bestill for under 200 kroner! Varen må koste under 200 kroner hvis du vil unngå toll og moms. Koster kremen, skjorta eller parfymen du kjøper under 200 kroner, kan du bare se bort fra alt som heter toll og moms. Da betaler du kun for varen + frakt. Dersom du kjøper to kremer som til sammen koster 300 kroner, gjelder ikke denne regelen. Regelen gjelder nemlig per sending. Så hvis det du kjøper i en forsendelse koster over 200 kroner, må du ut med noen ekstra kroner til staten i form av toll og moms. Hovedregel nummer 2: Husk moms og tollavgift på varer over 200 kroner! Det er ikke toll på de fleste varer, bortsett fra klær og tekstiler. Du må likevel betale fortollingsavgift og moms når du bestiller en vare som koster over 200 kroner. Du kan for eksempel bestille en krem til 201 kroner uten å betale toll, men varen må fortolles og du må betale moms, som utgjør om lag 25 % av varens verdi + fraktkostnad. Samt en fortollingsavgift. Eksempel: Du bestiller en krem fra England til 201 kroner. Frakten er på 49 kroner. Du må da betale 201+49 kroner= 250 kroner for varen. Momsen (25%) beregnes ut fra totalsummen (verdi + fraktkostnader), som i dette tilfelle vil være 62,5 kroner. I tillegg til dette må du betale en fortollingsavgift til posten. Les mer om hvordan du kan fortolle varer her. I de fleste tilfeller hvor butikken sender varen med et budfirma, for eksempel FedEx eller DHL, så vil disse selskapene fortolle varen for deg, så du betaler varen som vanlig i butikken. Og noen uker senere vil du motta en regning med moms- og tollavgift. Hovedregel nummer 3: Bøker er unntatt toll og moms! Bøker er unntatt toll og moms, så du kan kjøpe så mange bøker du vil uten å tenke på toll eller moms. Unntak fra reglene: Gaver opptil 1000 kroner er fritatt moms! Hvis du har en venn i USA som vil sende deg en gave, så kan vedkommende sende en gave på opptil 1000 kroner uten at du må betale moms og tollavgift. Pakken må da merkes med ordet “Gift” (gave). Vårt hovedtips er å forholde deg til hovedregel 1, og kjøpe varer til under 200 kroner. I mange tilfeller kan det lønne seg å kjøpe dyrere varer hvis de er ekstremt dyre i Norge, selv om du må legge på moms og tollavgift. Så vurder hvert tilfelle opp mot hva det ville kostet deg i Norge. Er forskjellen på et par hundre kroner, kan det lønne seg å kjøpe varen i Norge, i tilfelle det er noe feil med varen og du må sende den tilbake. Da vil du unngå moms, såfremt du melder fra til tollvesenet i forkant. Endret 24. mai 2009 av toth Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hvordan fungerer dette? Vil gjerne ha hele svar, ikke link meg til tollvesenet sin side for jeg skjønner ingenting der. Ikke toll på luftvåpen? Jeg trodde det bare var bøker og et fåtall andre ting som var unntatt toll? MVA og toll for dummies... -tråden burde være oppklarende. Bennyy: Søk i forumet før du lager en tråd nestegang. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Husk å være nøye med å opprette innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til korrekt kategori. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå