Gå til innhold

Dette bør du ikke studere om du vil ha jobb

Furiae

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke problemet til humanistene først og fremst er at de ikke har relevant kompetanse, men at de er elendige til å selge den, både til seg selv og andre. Det er ikke lett å ansette noen som knapt nok selv skjønner hva han kan brukes til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke problemet til humanistene først og fremst er at de ikke har relevant kompetanse, men at de er elendige til å selge den, både til seg selv og andre. Det er ikke lett å ansette noen som knapt nok selv skjønner hva han kan brukes til.

Hva kan den brukes til? Humanistiske fag er vel litteraturhistorie og filosofi m.m.

Det er jo helt håpløst.

Lenke til kommentar

Er nok enig i den, ikkje lett å vite kva du får visst du ansetter ein humanist.

Er mykje lettare kva du får om du ansetter ein økonom, mekanikker eller anna jobb spesifikk utdanning.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at mange som studerer humaniora (inkludert meg selv) velger å bytte studium til noe som er mer jobbrelevant. Å lykkes med (til tross for?) en grad innen humaniora krever ofte mye utenomfaglig engasjement og jobberfaring i tillegg. Får man jobb med en utdanning innen humaniora er det ofte ikke relevant hva man har studert, bare at man har studert i det hele tatt. Det finnes garantert mange muligheter også for de som studerer humaniora, men det er ganske frustrerende å lete etter jobber når man til enhver stilling må vurdere om sin egen kompetanse kan være relevant, i tillegg til at man stadig må argumentere for det overfor potensielle arbeidsgivere. I tillegg tror jeg mange føler at studiene i seg selv er lite tilfredsstillende i det at man ofte får ganske lite konkret kunnskap og ferdigheter.

Lenke til kommentar

hmm, markedsfører er jo noe man ofte trenger da, kommer helt ann på hvilke bransje du skal inn i. Jeg skal jo studere markedsføring, og jeg vil ikke si at det er direkte enkelt, nei det er kanskje ikke vitenskapelige teorier bak sorte hull og atomer eller hjernekirurgi, men det er ikke direkte lett. Jeg ville ikke vært flau over å jobbe som markedsfører, jeg har faktisk lært utrolig mye her og det er veldig morsomt å jobbe med psykologi.

Og vil ikke akkurat si at du nødvendigvis utdanner deg til bare vanlig salgspersonal som alle kan bli, fordi du lærer faktisk et par triks og tips som kan være nyttige i forskjellige situasjoner, som for eksempel salgsituasjoner.

+ Mengden bedrifter øker jo (kanskje ikke så mye nå under finanskrisen) men med mange bedrifter trenger man å bli kjent, og her kommer jo markedsførerne inn.

Og hvis du ikke er stolt av jobben din, eller inderlig hater å jobbe der så har du jo valgt feil jobb. og jeg vil tørre å si at det er ingen ting som heter feil jobb, det er bare feil personer til jobben. Altså burde det fint gå ann å være stolt av jobben en gjør uansett hva det er.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...