Gå til innhold

Dette bør du ikke studere om du vil ha jobb


Furiae

Anbefalte innlegg

Har du lyst på jobb etter endt studieutdanning? En ordentlig jobb, ikke noe du vil være flau over å ha (kassejobb osv). Da bør du unngå disse "utdanningene:"

 

Markedsføring, og alle andre studier med ordet markedsføring i seg. Du lærer svært lite nyttig, og utdannelsen gir deg heller ingen synlig kompetanse. Dagens markedsføringsstudenter, er morgendagens transelgere. Dette er noen av stillingene som er utlyst på hjemmesiden til Oslo Markeds"høyskole." http://www.mh.no/Karriere/Deltid/

 

Humanistiske fag. Om du er heldig får du en vikarjobb på ungdomsskolen. Som med marksdsføringsfag lærer du ingenting som gjør deg konkurransedyktig i arbeidsmarkedet. Jeg kjenner svært mange som har studert på Blindern for så å slite med å finne seg en jobb de ville ha.

 

 

Media på norske privat"skoler." Du får ikke jobb. Glem det. Disse skolene har ignen som helst anerkjennelse i et svært konkruransefylt marked. Du vil bare ende opp med masse i studielån og en lite relevant jobb. Studenter av mediefag ved skoler som Noroff og Norges kreative fag"skole" tilhører definitivt til den største gruppen mennesker med mye anger og bitterhet i seg. UNNGÅ!

Endret av Furiae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er kildene dine, herr trådstarter?

 

"Jeg dreit i går"

 

Kilde?

 

..............

 

Han har hørt om dette............. og det er vel ingen overraskelse at mediefag i disse tider er kjept. Det finnes vel noen rapporter fra nifustep også som sier det samme.

 

Jeg kjenner en med 5 års markedsføring som sleit i 2005.

Lenke til kommentar

Humanistiske fag skal vel heller ikke gjør deg direkte konkuransedyktig på arbeidsmarkdet, som kaller det.

Går ikke det selv, men har stor respekt for den seriøse andelen av studenter som velger å fordype seg i slikt.

 

Trikset for å få jobb med en slik utdannelse tror jeg ligger i å engasjere seg veldig mye på siden av studiene, og selvfølgelig ha greie karakterer. De få jeg kjenner som er ferdigutdannede innen humanistiske fag har fått seg jobb ganske kjapt (til og med før de var ferdig med graden). Ingen av de med noe som kan direkte knyttes til fagområdet sitt, men alikevel jobber som ikke hvermansen kunne fått.

 

Den kompetansen, tankesettet og ikke minst nettverket som en tilegner seg gjennom studiet er verdifullt.

Lenke til kommentar

Ihvertfall en ting er sikkert. Hvis du studerer humanetiske fag og ender opp med å ikke få noen ordentlig jobb. Da er ikke løsningen å starte med doktorgrad for å bedre dine sjanser på arbeidsmarkedet. Ikke hjelper det for å få jobb i det private markedet, det bare skader. I tilegg er universitetsmarkedet for humanister så mettet som det går ann.

Lenke til kommentar
Trikset for å få jobb med en slik utdannelse tror jeg ligger i å engasjere seg veldig mye på siden av studiene, og selvfølgelig ha greie karakterer. De få jeg kjenner som er ferdigutdannede innen humanistiske fag har fått seg jobb ganske kjapt (til og med før de var ferdig med graden). Ingen av de med noe som kan direkte knyttes til fagområdet sitt, men alikevel jobber som ikke hvermansen kunne fått.

 

Den kompetansen, tankesettet og ikke minst nettverket som en tilegner seg gjennom studiet er verdifullt.

 

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. :thumbup: Studenter med pågangsmot vil få mye igjen for det ved studieslutt. De som derimot dumper innom og strengt tatt kun leverer for å få karakter i faget vil ikke komme langt uansett hva de studerer. Sitat fra vår egen artikkel: "Ni år tilbake i tid var det en fullstendig knekk i arbeidsmarkedet innen IT-bransjen. Dette resulterte ikke bare i full stopp av ansettelser, men det fikk også store ringvirkninger ved at potensielle studenter styrte unna IT-studier. Til syvende og sist fikk vi et betydelig kompetanseunderskudd den dagen markedet tok seg opp igjen." Dette er viktig å se tilbake på nå som svingningene i markedet har vært store. Det er gull verdt å ta de gode valgene allerede mens man studerer og vise til et engasjement uten like.

 

Mvh Silje, Studieveileder Noroff Oslo

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Alle desse tre utdanningene som er nemt her er vanligvis kvalifisert som "enkle" utdanningar. Jo enklare ei utdanning er jo fleire tar utdanning og jo fleire middelnådige folk er det som prøver å få samme jobbane.

 

Går du for noke som er litt meir vanskelig eller spesielt eer det færre som konkurerer om samme jobben, og det er derfor større sjangs for at akkurat du får jobben du vil ha.

Lenke til kommentar
Kan du komme med statistikk som viser fødselstall for de som er født i 85-95 som bygger opp under det du sier? Og ikke minst, kan du fortelle hvorfor det at de som er 16-19 nå blir en "glemt generasjon"? Jeg ser ingen sammenheng i det du sier, nemlig.

 

fig-2009-03-12-05.gif

 

 

 

De går ut i arbeidslivet i år og neste år mange av dem. Men noen studerer også såklart, likevel frykter man dette fenomenet i Sverige og USA har jeg sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...