Gå til innhold

Er kattesand radioaktiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seriøst. Discovery-serien snakket om at sensorene registrerte kattesand, og dermed ble gjort til latter.

Det jeg lurer på er hva det er med denne kattesanden som gjør at man registrerer den som radioaktiv med amerikansk antiterrorutstyr. Den må da inneholde noe.

Jeg lar ikke gråmjauen min drite i hva som helst.

Lenke til kommentar

Tja. Hvorfor skulle noen på Diskusjon.no vite noe som helst mer enn meg selv?

Vel, faktum er at alle er forskjellige.

Helt seriøst. De sa på Discovery nå nettopp at kattesand utløste sensorer som skulle detektere farlige materialer.

Hvis kattesand ikke inneholder farlige materialer, så lurer jeg på hvorfor den detekteres som en trussel av disse systemene.

Det må da være noe mer enn bare innhold av metaller?

Altså, myntene i lommeboka inneholder vel mer metaller enn en kilo kattesand?

Jeg påstår ikke at ubrukt kattesand er farlig.

Jeg lurer på hvorfor amerikanske antiterrorsensorer TROR den er farlig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Sjekk her.

Most cat litter is made from clay (e.g., bentonite) that acts as an absorbent. Since clay typically contains elevated levels of naturally-occurring radionuclides, large amounts of cat litter can be measurably radioactive. Shipments of cat litter have been known to trip radiation monitors.

Her konkluderes det også med at risikoen knyttet til dette sannsynligvis er liten.

Red.: fikset link.

Endret av GeO
Lenke til kommentar
Det er antageligvis en del metaller i den. Herregud, sjekk selv! Hvorfor skulle vi vite noe om dette?

Det er ingen som tvinger deg til å sjekke dette, enda mindre tvinger deg til å lese tråden. Grunnen til at man spør på ett forum er fordi det finnes mennesker av alle slag her, altså mye kunnskap i forskjellige fagfelt, derfor er det en stor sjangs for å ett treff her, isteden for å surre rundt på google.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sanden må jo ha vært i kontakt med radioaktivt materie, enten råstoffene eller under lagring/transport. fabrikkene i de fleste land har vel rutiner/myndigheter som ville oppdaget radioaktivitet i fabrikklokalene.

Det jeg ville tippet på er at det i primærkilden finnes radioaktive isotoper.

Men som alt annet som er designet av mennersker:

Fail

Lenke til kommentar

Ge0 svarte jo på spørsmålet. Bentonite er brukt for å absorbere væske, og inneholder små mengder naturlige isotoper.

Det skal nevnes at pusen min, som er en frisk og rask utepus sjelden bajser innendørs. Men siden hun bor på badet om nettene, må man jo ha en kasse så hun slipper å holde seg hvis hun må på do om natta. Den blir lite brukt.

Lenke til kommentar

Det kan jo godt hende at den sanden de testet kom fra sand som inneholder litt høyere enn vanlige verdier av radioaktivitet. Det er jo feks flere steder i oslo som helt sikkert ville reagert hvis apparatet var følsomt nok, som feks Nasjonalteateret. Se her Radonkart over norge og velg kart, geologiske undersøkelser og radon. advarsel- Kan være skremmende for svake mennesker.

Lenke til kommentar
Jeg sitter her og ser på Future Veapons på Discovery.

De sa at detektorsystemer reagerte på stråling fra KATTESAND!

Er min elskede lille gråpus i ferd med å drite i farlig kattesand?

Hvorfor er kattesanden radioaktiv?

Dette kommer kanskje som en bombe på deg, men det er faktisk radioaktiv stråling overlat rundt deg...

Skjelettet ditt inneholder faktisk også Karbon-14 som er en radioaktiv isotop.

Når det gjelder risiko for din elskede gråpus ville jeg nok vært mer bekymret for at noen kjører over katten din. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe a bekyrme seg over, kroppen til mennesker og da nautrlig nok katter, er overaskende gode til å fikse små skader fra stråling.

Som nevt vi bombaderes hele tiden av stråling ja selv fra oss selv.

Men kroppen ser ut til å kunne håndtere dette helt fin.

Kroppen kan håndtere lav dose stråling over lengre tid bedre en høyere dose over kort tid.

Dette er så klart bare snakk om lav dose som kommer fra bakgrunnstråling, så fort det blir litt høyere takler ikke kroppen det like bra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...