Gå til innhold

[Løst]Årsstudium - En ypperlig måte å nå sine mål?

Merk.

Anbefalte innlegg

Evening gentlemen!

Jeg går enda på videregående skole, og spørsmålene om videre utdanning surrer i hodet. Hva skal jeg gjøre, og har jeg gode nok karakterer osv. Forleden leste en artikkel om ei som gikk et årsstudium, forberedelsesåret til psykologi om jeg ikke tar feil, og for dette fikk hun over 20 studiepoeng. Er dette samme type poeng som man får fra VGS-vitnemålet?

Hvis jeg vil studere f. eks medisin (noe jeg vurderer sterkt) men har akkurat for dårlig karaktersnitt, kan jeg da ta et årsstudium kun for ekstra studiepoeng? Det er mulig jeg får et godt nok snitt, men bedre føre var. Det hadde vært et flott sikkerhetsnett dersom dette fungerte slik

Takk for svar!

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forleden leste en artikkel om ei som gikk et årsstudium, forberedelsesåret til psykologi om jeg ikke tar feil, og for dette fikk hun over 20 studiepoeng. Er dette samme type poeng som man får fra VGS-vitnemålet?

Nei, er så mange som tror dette, skjønner ikke hvor det kommer fra. Du får ingen studiepoeng på vgs. Det du får der som teller når du skal søke høyere utdanning er konkurransepoeng. Studiepoeng er det du får når du tar fag på høyskole/universitet, og gir et tall på hvor mye fag du har tatt. Har altså ingenting med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar

Har ikke begynt på høyere utdanning, så har ikke satt meg inn i betydningen av studiepoeng. Men studiepoengene er vel gjeldene for å beregne hva som er et fullverdig studieår med tanke på studielån og feks nettop dette ekstra konkurransepoenget man gjør seg fortjent til. Altså, hvis jeg er på jordet nå, for all del rett på meg.

:)

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar
Aha, det var da synd. Hva slags nytte har da studiepoeng?

Studiepoeng er et mål på omfanget til f.eks fag, grader, osv. Eksempelvis er vanligvis ett semester på 30 sp (6 mnd), en en bachlorgrad (3 år) er 180 sp, osv. Lånekassa stiller også enkelte krav til hvor mange studiepoeng man må ha av fag i semestret for å få lån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...