Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Torrent stopper nettverket mitt...

Anbefalte innlegg

Det er ikke ofte jeg laster ned ting via torrent, men de gangene jeg gjør det, får jeg nesten alltids problemer. Etter en stund (noen ganger etter fem minutter, noen ganger etter en time) stopper nettverket mitt fullstendig opp. Da mener jeg ikke at kapasiteten sprenges, men at det stopper fullstendig opp. Dette skjer uansett hvilken PC jeg bruker til å nedlasting t og det rammer da denne, og alle andre PCene i nettverket. På den ene PCen hvor jeg bruker Vista, da står det at den for øyeblikket koblet til "Kun Lokalt" (i motsetning til Lokalt og Internett).

Hvis jeg forsøker å gå inn på en nettside (på uansett PC), så kommer det opp at siden ikke kan finnes (akkurat som når du ikke er tilkoblet). Det som virkelig er merkelig, er at torrenten forsetter å laste både opp og ned helt uten tegn til problemer.

Her er en skisse av nettverket mitt.

setup1.png

I dag har jeg forsøkt å koble til en ekstra router for å se om jeg på den måten kan isolere problemet til kun én PC. Det fungerte ikke. Selv med oppsettet under (hvor jeg da laster ned via PCen nederst til venstre), lammes alle andre PCene.

setup2.png

Jeg har ignorert dette problemet i flere måneder siden jeg ikke bruker torrent veldig ofte, men dersom det finnes en enkel forklaring og løsning på dette problemet, så er den velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forklaringen er at det opprettes veldig mange connections. Tilslutt blir det så mange at routeren kveles, greier ikke å lage flere.

Hver gang du spør etter en nettside trenger du en ny connection. Hvis routeren ikke greier å lage fler blir du stående å vente til nettelseren din ikke gidd vente lengre. Det du kan legge merke til er feks at om du har spotify gående eller setter igang en nedlastning fra nettelser før du starter torrentprogrammet så vil disse funke greit selv når torrentprogrammet kjører, da disse ikke trenger å opprette ny connections.

Jeg har samme problemet med min d-link 635. Jeg har ikke funnet noe løsning som funker for meg. Jevlig irriterende. Jeg tror også at litt av problemet kan være routeren som BKK (internettelverandøren min) har levert.

Forslag er:

-Sett ned antallet tillatte connections i torrentprogrammet ditt

-Kjøp deg en bedre router

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg glemte forresten å nevne at problemet gjelder uansett hvilken torrentklient jeg benytter meg av, men det er jo åpenbart ikke der problemet ligger uansett.

Jeg trodde problemet lå i den gamle trådløse routeren min, så det var derfor jeg kjøpte ny for et års tid siden, men denne var sikkert ikke særlig bedre.

Lenke til kommentar
Jeg glemte forresten å nevne at problemet gjelder uansett hvilken torrentklient jeg benytter meg av, men det er jo åpenbart ikke der problemet ligger uansett.

Vel, problemet kan jo muligens løses ved å sette ned antallet tillatte connections i de torrentklientene du bruker.

Og i oppsett nr 2 vil vel begge routerne måtte takle alle connectionene, så man slipper ikke unna problemet slik (jeg har vært inne på tanken å gjøre det samme selv, men funnet ut at det ville funke dårlig.

Lenke til kommentar

Prøv å begrens opplastningshastigheten. La den stå på 0 i noen minutter slik at du får testet hvor mye linja di klarer å laste opp, så setter du en begrensning på ca. 70% av hva linja di faktisk klarer.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

En skikkelig god ruter løser mye!

Jeg har slitt med samme problemet flere ganger. Både på ADSL og fiber. Ruterene som internettlevrandørene leverer er stortsett ikke av beste sorten.

På fibernettet hjemme hadde det lenge vært klaging på at nette var ustabilt, men bare når jeg kom hjem. Fikk gamlemann i huset til å bytte ut den gamle jensen ruteren, som datt ut i hytt og pine når jeg lastet ned torrents. Inn kom en D-Link DIR-655, Extreme N Wireless(ca. 900,-). Etter dette har verken jeg eller andre i familien opplevd problemer. Jeg kan kjøre på med torrents uten at resten av linjen blir "strupet" og ustabil, og med større hastighet en før.

Lenke til kommentar
Prøv å begrens opplastningshastigheten. La den stå på 0 i noen minutter slik at du får testet hvor mye linja di klarer å laste opp, så setter du en begrensning på ca. 70% av hva linja di faktisk klarer.

I dette tilfelle har det ikke noe og si hvor mye du laster ned eller opp.

Men som Ekko sier, så kobler torrent-programmet ditt til formange brukere som da gjør at andre på nettverket ikke kan bruke nettet pga alle "slottene" er brukt opp av torrent-clienten din.

Det burde funke fint med 80 connections. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...