Gå til innhold

religion må utvikles, ikke fjernes

Anbefalte innlegg

Litt merkelig å konstantere at jorden er 5-6 millioner år når vi vet hvor gammel den er, syntes ikke dere det også? :dontgetit:

Jeg mener, vi slipper jo å gjette, synse, vrenge og vri på hvor gammel jorden er, for vi vet det. Den er 4,54 milliarder år. Så kan de som syntes, tror eller gjetter at den er noe annet bare fortsette med det mens vi andre bruker skumle fakta...... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har aldri vært religiøs, er ikke religiøs og tror ikke på noen religioner. som det står å bibelen er det ingen eksakt tidsrom på skapelsen av jorden og skapelsen av mennesket.

ergo... jeg tror at disse to hendelsene kunne ha gått ha foregått hver for seg over tid som millioner av år mellom seg eller milliarder av år.

Lenke til kommentar

Vi VET at disse hendelsene som er beskrevet i bibelen aldri har skjedd, så det skal du slippe å tenke mer på... :)

Det hang ikke på greip når ignorant skribentene skrev det og det henger ihvertfall ikke på greip i dag... Enkelt og greit! Nuff said! :)

Lenke til kommentar

eh... jo...?

fant fram en bibel og det eneste som står om skapelsen av mennesket og skapelsen av jorden i et tids perspektiv er;

På den tid Herren Gud skapte jorden og himmelen, 5 fantes det ikke en busk på jorden, og ennå hadde ikke et grønt strå grodd fram. For Herren Gud hadde ikke latt det regne på jorden, og det var ingen mennesker til å dyrke den. 6 Men en kilde sprang fram av jorden og vannet hele marken. 7 Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese, så mannen ble til en levende skapning.

dette kan tolkes, vris og vennes så mye som man vil, jeg tolker dette som at jorden kunne ha blitt skapt 5 milliarder år før mennesket i et vitenskaplig religiøst synspunkt.

Du har rett, Jorden i seg selv kan ha blitt laget for mange millioner av år siden. Men det kunne ikke ha vært noe liv der, alt var mørkt. Inntil han skapte dyrene og menneskene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil starte med et sitat av George Carlin:

"Reloigion har faktisk overbevist folk om at det finnes en usynlig mann i himmelen som ser på alt man gjør, hver adg, hele tiden. Og den usynlige mannen har en egen liste med ti ting han ikke ønsker at man skal gjøre. Gjør man en av de tingene, har han et sted, fullt av ild og røky og svie og forferdelse, dit man blir sendt for å leve og lide og brenne og kveles og skrike og gråte for alltid, i all evighet... Men Han elsker deg!"

Du mener religion må utvikles, og at mennesket ikke klarer å leve uten den, at den er helt nødvenig for vår eksistens. Jeg er dypt uenig. Vi trenger IKKE religion, og kan lett leve uten den, til og med etter min mening ha en bedre verden uten den.

Slik jeg forstår det så mener du religionen er nødvendig for at mennesket skal være gode, fordi vi trenger moralen til religionen. Det er som at du sier: Hvis det ikke finnes noen Gud, hvorfor være gode? Det blir som at du mener at den eneste grunnen til at du forsøker å være god er for å få Guds godkjenning og belønning eller unngå hans straff og mishag.

Det er ikke moral, det er bare smisking, å kikke over skulderen på det store overvåkningskarmeraet som føler alle dine bevegelser, til og med alle dine tanker. Einstein sa det slik: "Hvis folk bare er gode fordi de frykter straff og håper på en belønning, da står det dårlig til med oss".

Jeg har en mistanke om at mange religiøse mennesker tror det er religionen som motiverer dem til å være gode, særlig om de tilhører en av trosretningene som systematisk utnytter personlig skyldfølelse.

Vi må ha et temmelig dårlig selvbilde for å tenke at hvis gudstroen plutselig forsvant fra verden, ville vi alle bli ufølsomme og egoistiske hedonister uten vennlighet, uten nestekjærlighet, uten sjenerøsitet, uten noe som ville fortjene navnet godhet. Trenger vi virkelig Gud til å overvåke oss for å være gode?

Jeg er så godtroende at jeg mener folk ville oppføre seg skikkelig selv om Gud ikke hoder øye med dem.

Uten religion kunne vi vært like gode mennesker, og i tillegg hatt høyere utdannelse, intelligens eller evne til refleksjon som kanskje kan motvirke kriminelle impulser.

Lenke til kommentar

Som du sier så er Norge, Sverige og Danmark noen avde mest sekulære landene i verden og en skulle jo da tro at vi ville ligget på verdenstoppen i antall forbrytelser, vold og drap men... nei, vi gjør ikke det. Vi har minst drap, minst vold, minst voldtekter og aller minst politi til å passe på at vi følger spille reglene, så den myten om at vi trenger religiøs tro og dens trussler for å holde oss i skinnet må de kristne mye lenger ut på landet med!!! I USA er det jo akkurat omvendt av det de kristne hevder, for de statene med flest kristne er også de statene med mest vold, drap, voldtekter, høyest antall aborter og høyest antall tenåringsgraviditeter, stikk i strid med hva de selv hevder!!!

Så den myten kan vi gravlegge med en gang, for det stemmer ikke. Det er akkurat motsatt, at til mer sekulære menneskene er til mindre faanskap er det! Hvorfor det er slik vet jeg ikke, for jeg også trodde faktisk på myten om at de kristne/religiøse var de "snilleste i klassen" inntil jeg så oversikter som viste en stikk motsatt trend.

Men hvor mange kristne er det ikke i dag som går rundt og tror de er bedre enn andre nettopp fordi de er kristne? Det er mange... dessverre. For de er ikke noe bedre, eller verre, enn de fleste andre, de bare tror de er bedre enn andre og det er vel kanskje hakket verre... sånn egentlig?

Så jeg er enig med MVR, religion må avvikles på sikt med kunnskap og viten og ikke fjernes med makt. For hvordan kan du utvikle noe som er låst på gamle dogmer egentlig? Kristendommen ala år null til ca 1950 tallet kan aldri komme tilbake, til det er den for rå og menneskefientlig og når ingen lenger følger noen av guds "råd" og regler er det jo ikke kristendom lenger, er det vel? I dag finnes jo til overmål 35 000 avarter av kristendom som ikke er enige om detaljer i alt fra kommefeil til tolkninger og jeg ler bare når kristne påstår at alt som skal til for fred i verden er at alle blir kristne, for de klarer jo ikke å enes om noe innad i kristendommen engang jo og hvordan kan de da forvente at det skal bli fred ved hjelp av dette vissvasset er mer enn jeg skjønner.... Men klamre seg til håpet om at kristendom er den rette veien å gå gjør de alle sammen... :no:

Så religion må avvikles, ikke utvikles....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...