Gå til innhold

Hva mener Venstre om privatisering? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle gjerne hatt noe mer enn en påstand. Som et svar på påstanden din kan jeg jo nevne at både Venstre og FrP kaller seg liberale.

Både Venstre, FrP og Høyre ønsker privatisering. KrF er jeg litt i tvil om, siden de liksom skal tenke på "alle".

Lenke til kommentar

Fant følgende i Venstres partiprogram for 2009-2013:

4. Endringsbehov i offentlig sektor. Dersom velferdssamfunnet skal tilby bedre tjenester

uten en storstilt privatisering eller dramatiske skatteøkninger, må flere velferdsoppgaver løses

nærmere borgerne – de må flyttes fra stat til kommuner. For å få dette til må vi ha kommuner

som er sterke nok å ta dette ansvaret. Da må noe gjøres med dagens kommunestruktur. Skal

flere velferdsoppgaver løses i kommunene, slik Venstre foreslår, kreves sterkere fagmiljøer,

flytting av ressurser fra stat til kommune – og større kommuner.

Dette er det eneste stedet privatisering nevnes. Men kan ikke dette utdraget tolkes dit hen at Venstre i første omgang er mot privatisering?

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter Venstre som et parti som verken er for eller mot privatisering på et prinsipielt grunnlag. Liberalistisk tankegang ligger i bunn som betyr etter min forståelse et ønske om mer privatisering. Imidlertid oppfatter jeg Venstre som et parti som er mer opptatt av hvordan løse oppgavene best mulig uten å ta aktivt stilling til om det bør ligge hos private aktører eller det hos det offentlige.

Lenke til kommentar
Jeg oppfatter Venstre som et parti som verken er for eller mot privatisering på et prinsipielt grunnlag. Liberalistisk tankegang ligger i bunn som betyr etter min forståelse et ønske om mer privatisering. Imidlertid oppfatter jeg Venstre som et parti som er mer opptatt av hvordan løse oppgavene best mulig uten å ta aktivt stilling til om det bør ligge hos private aktører eller det hos det offentlige.

Ikke for eller mot?

Det beste er at velgerna får vite om de er for eller mot, før valget, så man slipper å bli skuffet over hva de velger etter valget. Egemtøog så er det dumt at Venstre ble til Høyre2-parti.

Lenke til kommentar

Ikke for eller mot?

Det beste er at velgerna får vite om de er for eller mot, før valget, så man slipper å bli skuffet over hva de velger etter valget. Egemtøog så er det dumt at Venstre ble til Høyre2-parti.

Det beste er partier som ikke ser svart-hvitt på verden, hverken i retorikk eller handlemåte.

Venstre ønsker gode offentlige løsninger som suppleres med private aktører, så vidt jeg har skjønt.

Så de mener likt tilbud til alle slik det er i dag, bare at f.eks private driver tilbudet?

Dersom man skal ha et godt offentlig tilbud, så er det ikke private som driver det, ærlig talt :p

Jeg håper at Fisker har rett, ettersom privatisering er det siste landet trenger. Vi må aldri få amerikanske tilstander i fengsels- og helse-vesen.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Ikke for eller mot?

Etter min oppfatning er ikke Venstre, på generelt grunnlag, verken for eller mot privatisering i forhold til dagens fordeling mellom private og offentlige aktører.

Jeg er Venstre-mann og kunne gjerne sett litt mer privatisering i enkelte sektorer. Ikke for å bygge ned offentlige tjenester, men for å få mangfold i tjenestetilbudet og kanskje en ekstra bonus i form av nyskapning.

Lenke til kommentar
Ikke for eller mot?

Etter min oppfatning er ikke Venstre, på generelt grunnlag, verken for eller mot privatisering i forhold til dagens fordeling mellom private og offentlige aktører.

Jeg er Venstre-mann og kunne gjerne sett litt mer privatisering i enkelte sektorer. Ikke for å bygge ned offentlige tjenester, men for å få mangfold i tjenestetilbudet og kanskje en ekstra bonus i form av nyskapning.

Men mener du at f.eks det skal komme private skoler, sykehus og sånn, og at de beholder offentlige og?

Eller mener du at man kan privatisere, slik at man ikke trenger den offentlige?

Privatisering har ofte gjort mer skade enn glede. Men det kommer ann på om man er rik eller fattig da.

Lenke til kommentar
Ikke for eller mot?

Men mener du at f.eks det skal komme private skoler, sykehus og sånn, og at de beholder offentlige og?

Eller mener du at man kan privatisere, slik at man ikke trenger den offentlige?

Privatisering har ofte gjort mer skade enn glede. Men det kommer ann på om man er rik eller fattig da.

En av Venstres hjertesaker er nettopp en god offentlig skolen, eller den best mulige om du vil. Venstre vil også tillate supplering med private aktører som kan bidra til konkurranse i skolene, noe som i andre bransjer har hevet kvaliteten i hele sektoren, også den offentlige.

Den liberale grunntanken (Venstres ideologi) er nettopp at alle er vi ulike individer med ulike behov, derfor er Venstre åpne for ulike alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...