htapio Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Da er jeg klar for å investere i et knall all round objektiv. Har lurt litt på Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6 AF-S - finnes det noen alternativer i andre merker som jeg bør se på? Objektivene må være av typen AF-S eller AF-I Liker lyssterke objektiver da jeg foretrekker naturlig lys. Noen tips? Har også fundert på om AF-S NIKKOR 50mm f/1.4 også kan være morsom å ha. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Med allround-objektiv regner jeg med at du mener såkalte superzoom-objektiver. Å kombinere slike med god lysstyrke går rett og slett ikke ann (dersom objektivprodusentene er humane, som nå, og ikke ønsker at du bærer skulderen ut av ledd). Dersom lysstyrke er målet er du nødt til å dele opp zoomspekteret i 2 objektiver. Tamron 17-50mm f2.8 som normalzoom og Sigma 50-150mm/70-200mm f2.8 som (lett) telezoom = 9-11.000. Personlig har jeg litt fobi mot superzoomer da det er helt åpenbart at det må en del kompromisser til for å lage et 18-200/250/270mm med samme vekt som et 17-55mm f2.8. Hovedkompromisset er nettopp lysstyrke. Samtidig skal det litt til for å få et objektiv til å tegne skarpt på både 18mm og 200mm. Mange kan helt sikkert klare seg med en slik superzoom. Må ærlig innrømme at jeg selv vurderer Tamron 18-270mm som et ferieobjektiv, men vil da i såfall suplere det med et lyssterkt, fast normalobjekltiv til kveldsbilder/bilder i litt dunkel/innendørs belysning (Sigma 30mm f1.4, som jeg allerede har). Altså. Du kan sikkert få mye ut av et superzoom-objektiv, men sørg for å ha en lyssterkt normal når lysstyrken blir for svak (for det blir den..). Nikon 35mm f1.8 er et kremobjektiv til 2000,- som enhver Nikon-eier av et superzoom-objektiv burde ha som et ess i ermet, når mørket trenger på. Endret 23. mai 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg har også fobi mot superzoomer. Nå har jeg faktisk pøvd ut kombinasjonen D40 og Nikkor AF-S 18-200mm (D40x har større oppløsning, men det er ikke noe problem for objektivet). Det fungerer greit; men bildene blir mindre skarpe enn om du hadde valgt to gode zoomer istedet. Går du for 18-200mm-en, så anbefaler jeg deg 35mm f/1.8 DX fremfor en 50mm, da den er mye mer anvendelig. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå