Gå til innhold

Billig pc til internett og film

Gjest Slettet-wtZtqAvs

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hei

Vurderer og kjøpe en ny datamaskin.

Det eneste den skal gjøre er og vise noe filmer på tv-en, internett og bittorent noen ganger.

Planen var og gjøre den så billig som mulig men også så strøm gjerrig som mulig da den vil stå på 24 timer i døgnet nesten.

Hadde noe problemer med og sette opp handlevognen på det så legger det med som linker nedover med pris:

Western digital 1 TB 790 Kr

WD 500GB 450Kr

Asus P5kPL hovedkort 450Kr

Netshop kabinett

295Kr

Mushkin 2GB ram

225Kr

Intel dual core E5200 2.5Ghz 595Kr

Asus HD 4350 512MB 345Kr

Strømforsyning er det jeg lurer mest på om det er nok til og drive pc-en:

Den jeg tenkte først og mest på var:

Fortune/source 180W 350 Kr Er dette nok til og drive pc-en?

Chieftec 270W

Eller må jeg for 270W? 335Kr

Samlet pris CA 3400 Kr

Noen som har mulig til og ta en titt og se hva de syns så tusen takk =)

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Her er en ferdig sammensatt fra Komplett.

Tusen takk men problemet er at den har en 430w strømforsyning som jeg føler er alt for mye, vil helst at den skal bruke så lite strøm som overhode mulig da den skal stå på 24 timer i døgnet.

Vil den pc-en jeg bygde klare seg på 170w eller må jeg ha 270w eller mer?

Mvh

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har en hp2133 så ekke det som var planen og bruke den til.

Tanken var og ha en pc som skulle brukes som bittorent pc, se film til tv-en med og helt vanlig internett bruk og Asus EEE er ikke mulig og sette harddisker inni måtte da blitt koblet til usb og ønsker og ha de inni et pc kabinett.

Men takk for forslaget.

Mvh

Mvh

Lenke til kommentar
Her er en ferdig sammensatt fra Komplett.

Tusen takk men problemet er at den har en 430w strømforsyning som jeg føler er alt for mye, vil helst at den skal bruke så lite strøm som overhode mulig da den skal stå på 24 timer i døgnet.

Vil den pc-en jeg bygde klare seg på 170w eller må jeg ha 270w eller mer?

Mvh

Uansett om du har en strømforsyning på 1000W eller 270W så trekker maskinen kun de wattene den trenger, den bruker ikke noe mer av en større strømforsyning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Uansett om du har en strømforsyning på 1000W eller 270W så trekker maskinen kun de wattene den trenger, den bruker ikke noe mer av en større strømforsyning.

Vet du eventuelt hvor mye den ville brukt den han linket til?

For når den skal stå på så mye er det litt greit at den nesten ikke trekker noe strøm føler jeg.

Derfor jeg tenkte på en 180w strømforsyning da den ikke vil trekke mye strøm.

Mvh

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Spørsmålet er egentlig er 180w nok til og kjøre pc-en eller må jeg ha 270w eller mer på strømforsyningen?

Vis jeg kjøper pc-en fra komplett må jeg også kjøpe en harddisk i tilleg og da går prisen opp mot 4000 kr og det føler jeg er for mye for det.

Mvh

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
den lille FSP psu'en ser jeg for meg er ganske støyende. spessielt om man presser den til det den er spessifisert til. siden det skal være en "stille pc" så ville jeg vudert semi/vifteløs psu, selv om det er ganske dyrt.

Det er ikke så farlig om den bråker litt tenkte og plassere den i et annet rom og bare trekke en skjerm kabel og nettverkskabel til pc-en men selvsagt vis den bråker utrolig masse så er jo det litt dumt.

Det er dumt vis den blir for dyr da tanken var at det bare skulle være en billig pc og helst ikke over 3500 kr med mindre det var noen gode grunner for det.

Mvh

Lenke til kommentar

Hvis PC'n skal stå på 24/7 er det faktisk en fordel å velge en litt større PSU enn det som trengs, siden den da vil ha lavere belastning, og derved bråke mindre og leve lenger.

Det høres ut som du er ute etter en HTPC (media-center PC) med lav effektbruk, og ikke høye krav for ytelse utover avspilling av film mens torrent går.

Skal du spille av 720p, 1080p, DVD, BD? Og hva slags tilkobling har du til TV (HDMI, DVI, osv)?

Forslaget til jornboss er faktisk omtrent perfekt for ditt bruk, og vil kunne takle opp til 1080p blueray med torrent i bakgrunn, mens hele systemet vil dra under 150W fra veggen. Hele systemets TDP (maks peak energibruk) er ca 200-220W med HK, CPU, GPU, RAM, og HDD, og vil dra ca 60-70W idle, alså like mye som en lyspære... Og med en 430W PSU som vil ligge på 20-50% og være praktisk talt lydløs, kald, og forhåpentligvis ha et langt og stabilt liv.

Edit: Du kan jo godt også kjøpe et 4GB kit løst og bytte ut med 2GB kittet som følger med hvis du vil ta deg råd til det (400kr). Da får du godt med minne til å multitaske det du gidder innenfor denne maskinens bruksområde. (masse internett tabs, torrents, filmer, musikkprogram, osv)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Faktisk hadde jeg ikke tenkt og spille av noe HD materiale som jeg kan komme på.

Har ingen krav til spilling da den aldri ville bli brukt til dette da jeg har en fin spill pc som jeg bruker til dette og alt annet tungt arbeid.

Denne skulle være en ren server/bittorent noe spilling av film til tv-en da min bærbare hp2133 ikke takler film og bittorent på en gang.

Så enten var det og kjøpe en ny pc som skulle ta seg av dette eller en NAS server som tok seg av bittorent delen og FTP delen.

Så denne NAS nettop

Qnap NAS 2795 Kr

Eneste er at jeg ikke kan se film med den men da kan jeg jo eventuelt bruke den bærbare.

Med 220-230 på topp peak så er det noe som går greit:)

For vis den begynner og trekke mot 400w så kunne jeg nesten brukt den stasjonære pc-en istede til jobben.

Vil tro 2gb er nok da jeg egentlig bruker en annen pc til alt sånn bruk ivertfall nå for tiden gjør jeg det.

Mvh

Lenke til kommentar

Ok, da kanskje du kan ta en kjapp titt på denne også. Den har Athlon 4850e (45W TDP, 2,5Ghz) i stedet for 7750BE (95W TDP, 2,7Ghz), bruker integrert skjermkort i stedet for dedikert HD 4650 (55W TDP). Downside er at den bare har VGA ut, men du kan jo kjøpe løst og putte i et 4350 til ca 300kr. Sjekk Anandtec test for referanse ;)

Selv om TDP på systemet jornboss foreslår er ca 200 vil typisk strømforbruk være ca 70-80W. Typisk strømforbruk på denne pakken her vil være ca 35-40W, og 50-60W med 4350.

Strømforbruket på begge vil alså være i område med en 60W lyspære gjennomsnittlig, og begge vil være omtrent lydløse, så de burde gå fint å ha stående ved siden av TV'en.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Ok, da kanskje du kan ta en kjapp titt på denne også. Den har Athlon 4850e (45W TDP, 2,5Ghz) i stedet for 7750BE (95W TDP, 2,7Ghz), bruker integrert skjermkort i stedet for dedikert HD 4650 (55W TDP). Downside er at den bare har VGA ut, men du kan jo kjøpe løst og putte i et 4350 til ca 300kr. Sjekk Anandtec test for referanse ;)

Selv om TDP på systemet jornboss foreslår er ca 200 vil typisk strømforbruk være ca 70-80W. Typisk strømforbruk på denne pakken her vil være ca 35-40W, og 50-60W med 4350.

Strømforbruket på begge vil alså være i område med en 60W lyspære gjennomsnittlig, og begge vil være omtrent lydløse, så de burde gå fint å ha stående ved siden av TV'en.

Det er jo et veldig bra strømforbruk og 300 ekstra for et skjermkort er jo helt greit må jo også slenge med 1TB harddisk så blir vel rundt 3600kr da.

Kan jo være en god mulighet da så får se hva det blir til da.

Tusen takk ivertfall

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...