Bruker-111299 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Tror jeg da skal prøve meg på FTU delen da. Er utrolig kjipt når Forliksrådet ikke kan avsi dom når "bevisene" er veldig klare. Når man endatil måtte reise 7-8 timer HVER VEI, samt overnatte der. De kunne jo for den saks skyld bare henvist saken til Tingretten med en gang! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Du får klage saken inn til forbrukerrådet, gjennomføre "mekling" og så ta saken videre til forbrukertvistutvalget. Regn med ca et halvt år ++ fra i dag til saken er avgjort der. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 bare pass på at kravet ikke blir foreldet etter foreldelsesloven hvis du sender saken gjennom den mølla der. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Altså 3 år er den vel? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 bare pass på at kravet ikke blir foreldet etter foreldelsesloven hvis du sender saken gjennom den mølla der. Nå vil vel ikke saken foreldes mens den er pågående. Man har mulighet til å anke FTUs avgjørelse også om man ikke er enig i den. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg kom på en ting, en sivil sak kan ikke ha vært endelig avgjort med dom eller vøre litispendent. Så du må¨nok ta skaen til tingretten om du ønsker å gå videre. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Har snakka med Forbrukerrådet om dette nå, og de sier at jeg kan ta det via FTU. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nei, det kan du ikke. Du kan ikke først kjøre saken for en domstol og deretter for en annen. Enten må du kjøre saken for tingretten, det vil si anke avgjørelsen fra forliksrådet, eller så må du droppe saken. Dropper du å anke, så risikerer du å få saken avvist i FTU fordi den allerede er rettskraftig avgjort. For å sitere fra forbrukertvistloven som inneholder de samme grunnleggende prinsipper som tvisteloven: Forbrukertvistutvalget skal avvise en tvist som tidligere er avgjort ved dom, og en tvist som er under behandling ved en domstol dersom denne ikke beslutter å stanse saken, jfr. § 15 (2). Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nei, det kan du ikke. Du kan ikke først kjøre saken for en domstol og deretter for en annen. Enten må du kjøre saken for tingretten, det vil si anke avgjørelsen fra forliksrådet, eller så må du droppe saken. Dropper du å anke, så risikerer du å få saken avvist i FTU fordi den allerede er rettskraftig avgjort. Om du leser det han skriver, avviste forliksrådet å behandle saken pga. manglende kompetanse. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Aaah, det fikk jeg ikke med meg. Da er det bare å drasse saken til FTU, selv om jeg heller nok ville satset på Tingretten pga. saksbehandlingstid. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Men hva ville du gjort hvis ikke du hadde hatt de pengene som skal til for å ta saken videre via tingretten? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Da ville jeg i det hele vurdert ting opp i mot hva som er feil, kjøpskontrakt, bilens tilstand og de ressurser det vil koste. Du kan som sgat ta det til FTU hvis du vil, og kanskje du vinner eller kanskje ikke. Men du burde uansett skaffe deg uttalelser og dokumentasjon fra uavhengig verksted, NAF har en høy stjerne i slike saker. Burde også la de komme med en uttalelse av pris vs. tilstand osv, og om event. mangler kan regnes som normal slitasje eller unormal slitasje. Veien er lang, og kan være kostbar. Mne for gudsskyld så skaff deg en uttalelse fra NAF. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå