Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Føre saken selv i Tingretten. Lurt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit...

Egentlig lite lurt, for har du juridisk embedseksamen? Dvs. har du i det hele tatt erfaring og kan noe om dette? Alt består ikke seg av å bare prate, dommen faller ikke bare på det.

Men det å ha en dommer ved din side, er iallefall lurt.

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar
Nja?

Har dere vært innom forliksrådet først? Og eventuelt henvist til retten?

Har vært innom Forliksrådet som ikke ville avsi dom pga manglende kompetanse på det området. Så da ble saken instilt. Jeg har kommet med "idiot-tilbud" fra min side der jeg tilbyr å la saken forsvinne hvis jeg får 1/4 av summen, men selger godtar ikke noe.

Lenke til kommentar
For å si det sånn så er jeg ikke langt unna å kunne Kjøpsloven utenat.

Det er heilt irrelevant at ein kan lovene utenat. Det er bruken av paragrafane i rettsanvendingsprosessen som er det avgjerande for å overbevise dommaren, og det er det juristen/advokaten er trent til å gjera.

Bottom line: ikkje før di eiga sak i tingretten.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
Det er altså et bruktbilkjøp hvor bilen aldeles ikke står i stil til kontrakt og annonse. Kjøpte den for litt under 40k og jeg er heldig hvis jeg klarer å selge den for 10k.

Jeg antar at det er handel mellom privatpersoner i så fall da. Du kan da ta veien via Forbrukerrådet for mekling, og deretter til Forbrukertvistutvalget. Det tar tid, men du slipper i hvertfall utgifter til advokat. Det er absolutt ikke å anbefale at du fører saken selv for Tingretten.

Lenke til kommentar

TEE: Handel mellom privatpersoner er da ikke en sak for forbrukerråd eller ftu, der er det forliksråd og tingretten som er tingen.

Hva er Forbrukertvistutvalget?

Forbrukertvistutvalget (FTU) er et statlig forvaltningsorgan som har mange likhetstrekk med en domstol. Utvalgets hovedoppgave er å avgjøre tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og saker om angrerett.

Lenke til kommentar
TEE: Handel mellom privatpersoner er da ikke en sak for forbrukerråd eller ftu, der er det forliksråd og tingretten som er tingen.

Hva er Forbrukertvistutvalget?

Forbrukertvistutvalget (FTU) er et statlig forvaltningsorgan som har mange likhetstrekk med en domstol. Utvalgets hovedoppgave er å avgjøre tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og saker om angrerett.

Forbrukerrådet og FTU behandler også tvister rundt privatsalg.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...