Kimbos Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hei! Det skal kjøpes ny tv i stua. Har tenkt lenge på en samsung 40a786, for jeg innbiller meg at jeg liker Led bakfra enn fra sidene. Men kan noen si noe om phillips sine tver? Så en anmeldelse av PFL9803, denne er vel noe dyrere, men men.... Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Eg ville nok velt Samsung av den grunn eg har mykje erfaring med det. Phillips har i all sin tid vært eit halvferdig merke i mine auger. Liker ikkje så godt fjernsyna deira. Forbind det med kronglete menyar (sjølv om Samsung ikkje er verdsmestrar dei heller). Samsung fjernsyn forbind eg med god kvalitet, og enkle i bruk. Teknisk kan eg dessverre ikkje kome med så mykje enno, men eg såg LED-fjernsynet seinast idag, og må sei eg vart temmeleg imponert. Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Har hatt 1 Samung 37" M86, overhodet ikke fornøyd med bilde også oppstod det 2 pixelfeil så den ble levert tilbake.. Har hatt 1 Philips 5-serie 32" og jeg synes bildet var utmerket, eneste grunnen til at jeg ikke har den fortsatt var at de kom en pixelfeil på den og den ble "borte" på service.. Skal ikke klage, fikk en Sony 32" S3000 som "unnskyld" fra siba! Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Baklyst LED gir det beste bildet! Edge Led er en variant av vanlig baklys, men det blir filtrert fra sidene slik at man kan lage veldig flate tv-er. Når det kommer til hvem som lager de beste LED tv-ene så er det nok Sony som vil trekke det lengste strået med sine RGB lys. Lenke til kommentar
titbit Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Samsung sine nye led tv'er er fantastiske i bildekvalitet. Edge LED tiltross har de et enormt sortnivå og meget detaljrikt og fargesprakende bilde. Jeg ville uten tvil valgt Samsung, UE40B6 eller B7. Philips har ikke imponert meg noe når det gjelder TV på lenge, og det virker som de til envher tid ligger et skritt etter. Sony har en del gode TV'er, men kjøper fortsatt paneler av Samsung, og ser seg i mine øyne slått av Samsung.. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Baklyst LED gir det beste bildet! Edge Led er en variant av vanlig baklys, men det blir filtrert fra sidene slik at man kan lage veldig flate tv-er. Når det kommer til hvem som lager de beste LED tv-ene så er det nok Sony som vil trekke det lengste strået med sine RGB lys. Både baklyst LED og edge (sidelyst) bygger på de samme prinsippene: lyse opp ett LCD panel. Ingen av dem er varianter av vanlig baklys, som baserer seg på kald katode lyrsør (CCFL). LEDs har lengre levetid, bedre fargerom, og så og si ingen degradering i levetiden. Baklyste LEDs har fordelen at de kan dimmes etter behov i bildet. Edge-LED kan ikke dimmes lokalt, og har dermed ikke samme kontrastfordel som baklyste LED skjermer. En LED kan bygges opp på to måter. Enten hvit, eller sammensatt av RGB. Min oppfatning er at alle TV-produsenter benytter RGB LEDs. Hvertfall gjør Samsung det på årets modeller. Samsungs edge-LED skjermer er faktisk utrolig bra i vanlige og opplyste rom. De har blandt den beste fargegjengivelsen på markedet. Diffusor og LED-panel teknologien sikrer bra sortnivå og uniformitet tross sidelys. Sortnivået måles til 0.01 cd/m2 med autodimming, og klarer faktisk 0.04 cd/m2 helt uten drahjelp! I et bekkmørkt rom kan noe lysere hjørner være synlig, men det er igrunnen lite skjenerende. Sony har i finanskrisen hvirkelig vert på kjipern. Om vi ser på utviklingsbudsjett har Sony i år brukt totalt 250 millioner dollar på videreutvikling av flatskjerm. Storebror Samsung har brukt over 1 milliard dollar på utvikling av ny bildebehandling alene! Bildebehandling har alltid vert Sonys sterke side. Tester viser at Samsungs bildebehandling faktisk har gått greit forbi selv Pioneer, og gir dem plassering helt i toppen. Derfor tror jeg Samsung med sin 9000-serie vil ha merkedets beste LED. Samsung har også lengst fartstid med LED, og er eneste produsenten som nå er på 3. generasjon. Sony sliter nå med å skille seg fra Samsung, som i det siste har ligget ett hakk forran. Ryktene vil derfor ha det til at Sony nå snuser på Sharp som videre samarbeidspartner, for å ikke havne helt i skyggen av Samsung. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Med vanlig baklys mener jeg lys som ikke lokaldimmer slik baklyst LED gjør... Endret 24. mai 2009 av Bava Lenke til kommentar
Loko Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Skal også sies at sony kjøper sine LCD panel fra samsung. Lenke til kommentar
titbit Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Er allerede nevnt... Også viktig å tenke på at panelene ikke gjør all jobben... Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det stemmer at panelene langt i fra er det eneste som gjelder for bildekvalitet. Faktisk legger produsentene bare omlag 1/3 av produksjonskostnaddene i panelet. Polariseringsfiltre, baklys, baklysstyring, og bildebehandling er også veldig viktig for bildeopplevelsen. Sony og Samsung har som flere nevner samme panel. Sony hadde tidligere noe bedre farger grunnet et annet baklyssysten (WCG-CCFL - wide color gamut) som de nå har gått bort fra. Sony har tradisjonelt sett også hatt bedre bildebehandling, og derfor kunnet forsvare en noe høyere pris. De siste årene har Samsung skjerpet konkurransen, med å bla. ha markedets beste filtre og baklysstyring. I år har Samsung virkelig vingeklippt Sony ved å levere markedets beste bildebehandling. Sony kan ikke konkurrere mot storebror Samsung på pris, og nå er det ærlig talt ikke noen grunner igjen for å betale en høyere pris for Sony. Samsung har også et allment penere design, og har de siste årene bygget seg opp et utrolig sterkt merkenavn. Jeg sier på ingen måte at Sony TVer er dårligee, for de er faktisk blandt de beste. Sony er nok en av produsentene som i løpet av et par år må ta viktige standpunkt, og endringer i markedsstrategi. De må bestemme seg for om de vil fortsette å satse top notch, eller om de rett og slett vil rulle mer eller mindre av. Slik det er nå blir Sony bare mer og mer overkjørt av Samsung, og som sakt sliter de med å skille seg ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå