kybstud Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Dessuten er det jo helt uholdbart at en person i smerte skal ta avgjørelser ang. liv og død. Jeg har selv ønsket å dø, pga intens smerte. Jeg er glad ingen tok livet av meg i etterkant for å si det slik. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Som sagt, jeg mistenker at du ikke vet hva aktiv dødshjelp faktisk er... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Det er å drepe noen, f eks med en sprøyte eller hjelpe de å ta selvmord. Kan også kalles barmhjertighetsdrap. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Tror du virkelig man gir aktiv dødshjelp til folk som ikke er ved sine fulle fem? Du har misforstått hele konseptet Ozi. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Dessuten er det jo helt uholdbart at en person i smerte skal ta avgjørelser ang. liv og død. Jeg har selv ønsket å dø, pga intens smerte. Jeg er glad ingen tok livet av meg i etterkant for å si det slik. Men lå du for døden? En som ligger for døden med moderate smerter har valget mellom å medisineres og la det stadig bli verre frem til han dør, eller å kutte all medisinering (kun smertelindring, som i mange tilfeller ikke hjelper nok), og dø raskere i intense smerter. Jeg er generelt sterkt i mot selvmord, men hadde en person i denne tilstanden tatt selvmord hadde jeg ikke hatt noe i mot det. Derimot har de ikke krefter / mulighet / verdighet til dette, og må derfor lide i stede. Hvorfor kan vi ikke hjelpe de? Dette må jo selvsagt gjøres i samråd med leger og familien, og må ikke være noe en får lov til å bestemme selv. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Vel, min bestefar lå bevisstløs og døde i to uker i enorme smerter, mens det eneste legene kunne gjøre var å gi stadig høyere doser med morfin til han døde. Det var IKKE en verdig død. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Faktisk et godt forslag fra FrP som jeg støtter. Det ser ut til at liberalistene i FpU har vunnet over populistene i denne saken. Dette vil ikke skaffe partiet flere kristne velgere. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Tror du virkelig man gir aktiv dødshjelp til folk som ikke er ved sine fulle fem? Du har misforstått hele konseptet Ozi. Om de har konstante smerter har en jo ikke annet valg. Dessuten er det jo helt uholdbart at en person i smerte skal ta avgjørelser ang. liv og død. Jeg har selv ønsket å dø, pga intens smerte. Jeg er glad ingen tok livet av meg i etterkant for å si det slik. Men lå du for døden? En som ligger for døden med moderate smerter har valget mellom å medisineres og la det stadig bli verre frem til han dør, eller å kutte all medisinering (kun smertelindring, som i mange tilfeller ikke hjelper nok), og dø raskere i intense smerter. Jeg er generelt sterkt i mot selvmord, men hadde en person i denne tilstanden tatt selvmord hadde jeg ikke hatt noe i mot det. Derimot har de ikke krefter / mulighet / verdighet til dette, og må derfor lide i stede. Hvorfor kan vi ikke hjelpe de? Dette må jo selvsagt gjøres i samråd med leger og familien, og må ikke være noe en får lov til å bestemme selv. Å kutte medisinering er ikke aktiv dødshjelp. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det nettopp det som er poenget hans. Å slutte medisinering (som er lovlig i dag?) er ikke aktiv dødshjelp, det er passivt og det er egentlig en jævlig måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Dessuten er det jo helt uholdbart at en person i smerte skal ta avgjørelser ang. liv og død. Jeg har selv ønsket å dø, pga intens smerte. Jeg er glad ingen tok livet av meg i etterkant for å si det slik. Men lå du for døden? En som ligger for døden med moderate smerter har valget mellom å medisineres og la det stadig bli verre frem til han dør, eller å kutte all medisinering (kun smertelindring, som i mange tilfeller ikke hjelper nok), og dø raskere i intense smerter. Jeg er generelt sterkt i mot selvmord, men hadde en person i denne tilstanden tatt selvmord hadde jeg ikke hatt noe i mot det. Derimot har de ikke krefter / mulighet / verdighet til dette, og må derfor lide i stede. Hvorfor kan vi ikke hjelpe de? Dette må jo selvsagt gjøres i samråd med leger og familien, og må ikke være noe en får lov til å bestemme selv. Å kutte medisinering er ikke aktiv dødshjelp. Det er ikke det jeg sa heller. Les over på nytt. Eneste alternativet pr. i dag er å kutte medisinering, noe som kan resultere i store smerter for folk som allerede ligger for døden. Ozi, hvorfor skal ikke en person som ligger for døden, har null livskvalitet og sterke smerter få lov å dø om han/hun ønsker det? Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 enig med mrlee. passiv dødshjelp er mindre moralsk enn aktiv dødshjelp; passiv er på lik linje med å la personen sulte/kveles ihjel ved at man avslutter behandlingen. hvorfor ikke bare gi en dødelig dose og la personen blir ferdig med det. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 visse sykdommer kan ikke helbredes og er et helvete å leve med. for at man skal kunne benytte seg av aktiv dødshjelp må det være visse "medisinske omstendigheter". selv mener jeg at tilstanden som er grunnlag for at personen ønsker å ta livet sitt må være av det kroniske slaget. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det burde være en menneskerett å få lov til å dø når man selv ønsker det når man er i en posisjon der livet har null mening. Med det mener jeg dødssyke mennesker og mennesker som enten kan leve i, la oss si 5 år i intense smerter, for så å dø, eller 10-20 for den saks skyld. Da burde man få lov til å dø i verdighet. Ville valgt døden fremfor 10 år i smerter, etterfulgt av død. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ozi, hvorfor skal ikke en person som ligger for døden, har null livskvalitet og sterke smerter få lov å dø om han/hun ønsker det? Jeg tror det ville blitt alt for vanskelig å håndheve en ev. lov. Erfaringen fra Oregon, hvor det er lov, avslører at 50% av alle som tar ibruk aktiv dødshjelp gjør det pga at de føler at de er en belastning på familien. Det som ofte skjer da er at de tar livet sitt uten å egentlig vite at familien helst ville ha dem der. Jeg er også helt sikker på at veldig mange eldre ville følt et veldig stort press på å ta livet sitt på dødsleiet, da det er lovlig. Men kan dere komme med et eksempel på en lov? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Den statistikken caller jeg bullshit på. Det er godt mulig at en stor del av de som velger denne løsningen mener de er en belastning på familien, men å ta livet sitt utelukkende derfor? Bullshit. Jeg setter en forum-høvding på at smerte og manglende livskvalitet kommer først på lista over grunner åkke som. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 For all del, det er frivillig å akseptere fakta. I tillegg har en det elementet at sykehuset og -personnelet sparer penger om pasienter tar livet sitt. Det samme med slekt, jeg er overbevist om at det vil bli misbrukt. Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Hva er kilden til den statistikken, Ozi? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg leste det i en artikkel fra adressa.no Men jeg skal ta noen søk og se om jeg finner noe mer dyptgående. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Tallet var faktisk enda mer skrekkelig. www.spuc.org.uk/documents/papers/euthanasiaandwomen.pdf Referansen er til et dokument som ikke ligger på internett kan det virke som. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Dette dokumentet er laget av en antiabortorganisasjon, og tallene er presentert for å male et veldig spesifikt bilde. "In Oregon, 63% of assisted suicide patients in 2000 weremotivated by a concern that they were a burden on family, friends and caregivers." Dette er henvist til en kilde som senere er fjernet, og nevner ikke hvorvidt det var hovedmotivasjonen, eller bare en av de tingene de tenkte på. Det er klart at dette ikke er friske folk som føler at de heller vil dø enn å være en "burden" på familien, da hadde de ikke fått AD. Dette er bare en delmotivasjon, antageligvis sammen med smerter og manglende livskvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå