Gå til innhold

FRP for aktiv dødshjelp - riktig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke kalle meg uforbeholden motstander av aktiv dødshjelp, men jeg er svært, svært skeptisk..

Aktiv dødshjelp er en veldig vanskelig sak, og en sak der man bør utvise stor forsiktighet.

Jeg mener at hvis dette skal innføres, bør det følge med et virkelig grundig og gjennomtenkt regelverk for hvem som skal få det, hvem som skal gjøre det, og hvem som skal avgjøre hvem som skal få det og hvem som skal utføre det, om dere henger med..

Lenke til kommentar

Dette er jeg i mot siden personer kan bli friske igjen, mirakler kan forekomme. I tillegg kan hende at folk bare har en depressiv periode av livet sitt 0,5 - 1 år og da er det dumt å gi dødshjelp

Men jeg er for passiv dødshjelp (slutte og gi medisiner og bare gå på morfin el. for å ikke lide den siste tiden).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er mange vanskelige etiske spørsmål til det, men jeg mener det bør være et system hvor flere personer går gjennom hver enkelt sak og godkjenner den. Og det bør kun gis til personer som allerede er dødssyk, eller i store smerter.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å gi folk som "kan bli friske igjen" eller er deprimerte dødshjelp. Vi snakker om folk i siste stadiet av kreft, hvor man bare har smerter igjen.

Det du snakker om er mord.

Når ble aktiv dødshjelp bare for kreft pasienter?

Det er derfor jeg sier at man kan gi morfin til dem dør en naturlig død. Passiv dødshjelp er jo lov i Norge allerede

Lenke til kommentar
Når ble aktiv dødshjelp bare for kreft pasienter?

Det er derfor jeg sier at man kan gi morfin til dem dør en naturlig død. Passiv dødshjelp er jo lov i Norge allerede

Da lever folk i morfinrus resten av livet sitt. Usikker på hvor verdig det faktisk er. Noen ganger er heller ikke morfin nok.

Lenke til kommentar

Jeg er og av den oppfatning av at hver enkelt burde bestemme over sitt eget liv, om de vil leve eller ikke. Det betyr ikke at jeg er noen tilhenger av selvmord, tvert i mot synes jeg det i de aller fleste tilfeller er noe av det mest egoistiske man kan begå, men i en tilstand der man ikke vil leve lenger pga store smerter, sykdom o.l mener jeg absolutt at man selv skal få bestemme om man vil fortsette å puste eller ikke. Det burde dog være et strikt regelverk om dette så man klart kan skille om hva som er "lovlig" og hva som ikke er "lovlig".

Lenke til kommentar
Overdose morfin er aktiv dødshjelp, maksdose morfin er ikke dødelig i vanlige tilfeller.

Og det stråmannargumentet om at AD bare er for kreftpasienter kan du sette tilbake på jordet.

Da er vi enige om at AD er for flere enn bare personer som har kreft da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...