Gå til innhold

Overført til Heimevernet, vil søke utsettelse evt slippe det

CurSe

Anbefalte innlegg

Dumpet et brev ned i postkassa her om dagen som sa at jeg var overført til Heimevernet og innkalt til oppkledningsøvelse i september. Det passer i grunn veldig dårlig siden jeg har tenkt å begynne på skole til høsten så jeg har tenkt å søke om utsettelse, men jeg blir ikke helt klok på hvordan jeg skal dokumentere det. I skrivet fra dem står det at de må ha papirer ved en eventuell søknad om utsettelse, men jeg kan jo bare vise til at jeg har søkt på skole og det er ikke så veldig god dokumentasjon i mine øyne. Siden det er lørdag nå så kan jeg ikke ringe dem heller, så jeg tenkte å spørre her mens jeg venter på at det skal bli mandag så jeg kan ringe dem :)

På en annen side så har jeg en ganske stygg hørselsskade, hadde det før militæret og den ble forverret etter at jeg var inne til førstegangstjeneste. Med tanke på den skaden så har jeg også lurt på om det kanskje er like greit at jeg holder meg unna militæret og bråket som rifler medfører. Må jeg betale legetime og en eventuell hørselstest selv hvis jeg skal dokumentere hørselsskaden min en gang til? Er hørselsskaden min god nok grunn til og ikke bli overført til Heimevernet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om hørselskaden er såppas alvorlig at du ikke er i stand til og delta i strid så er det unskyldning nok ville jeg tro.

Men det er flere grener av Heimevernet som ikke krever avfyring av tungkalibrede våpen eller annet støyende utstyr, om du vil bli overført dit er jeg ikke sikker på. Ang. skolegange bør du ringe/sende E-post og høre hvordan dokumenteringe skal føres.

Erik

Lenke til kommentar

Alvorlig nok til å bidra i strid er den nok neppe, men samtidig så kunne jeg sikkert skutt FI som døv for å si det på den måten. Jeg fikk 2 eller 3 på hørselen på sesjonen, husker ikke helt, så den er ganske dårlig. Med tanke på at den ble forverret i løpet av førstegangstjenesten så tror jeg ikke at det lureste er å løpe i skogen en måned i året med lyden fra rifler som fyrer av i ny og ne.

Nå høres det ut som at jeg prøver å snike meg unna, og kanskje en del av meg ønsker det, men samtidig så har jeg en hørsel å tenke på som jeg skal ha med meg resten av livet så man begynner jo å tenke sine tanker..

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Du får nok ikke fritak for oppkledningsøvelsen.

Men etter at du har hentet ut utstyr så trenger du ikke regne med at det blir noen flere øvelser på noen år.

Etter at det ble kuttet it HV budsjettet, så har ikke HV midler per i dag til å trene F-styrken så ofte. går gjerne 2 år mellom kvar gong du må inn på øvelser, og disse har ikke en varighet på mer enn 5 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...