Gå til innhold

BK: Sandsvale i flukt

Anbefalte innlegg

Satte meg ned ved elva for å prøve det umulige, å fange svaler i flukt.

Gikk faktisk bedre enn forventa. Den enhetlige bakgrunnen ga meg lite bekymringer rundt eksponering. Så jeg kunne konsentrere meg om det å forsøke å få disse små fyketassene på brikka. Kan ikke si at jeg opplevde autofokusen som begrensende. Den hang stort sett med, så lenge jeg jobba med systemet i stedet for mot det.

post-70335-1243090617_thumb.jpg

Litt lite luft under refleksjonen.

Noen protesterer sikkert på at jeg har lagt fuglen til høyre, men det er faktisk resultat av bevisst beskjæring.

Mere punch i bildet i LR enn i webvisning. Hat fortsatt ikke fått skikk på fargerom :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grønt vann er liksom alltid så.. ekkelt syns jeg, så jeg ville bytta farge på den. Ser litt ut som kloakk. Jeg ville også tatt vekk det bladet som flyter i vannet der, som gjør at det ser ut som søppel i kloakkvannet. Gjør du det og skarper opp bildet litt, lysner fuglen og demper vannet, så tror jeg du har noe. ;)

Lenke til kommentar

Hm. Pussig hvor forskjellig vi assosierer. For meg blir det grønne reint. Sier ikke at din reaksjon er feil, den bare forundrer meg litt.

Vannet er forresten egentlig ikke grønt. Fargen kommer av refleksjoner fra de irrgrønne omgivelsene.

Så for meg ville det å endre fargen være å ljuge. En ting er å forsterke farger, eventuelt å dempe de. Men en total endring kan jeg ikke forsvare etisk.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Med mindre det er en pressefotograf (altså ta bilder som skal vise en situasjon som den er til publikum - aviser, tv, reportasjer osv) du vil bli, så er vel ikke det noe du burde tenke på. Alle andre kan gjøre akkurat hva de vil med bildet sitt for at det skal se bra/best ut. :) Men syns du det ser best ut med det grønne, så er det selvfølgelig sånn du skal beholde det. :)

Lenke til kommentar

Ganske uvanlig bilde å se fra denne kanten, helst rust og ensom skildring.

Lurer på om ikke den ene "greien som er druknet" (lys hvit klatt under vann) forstyrrer holdepunketet mitt . Uten den synes jeg dette hadde blitt nydelig å se på. Godt fanget!

Lenke til kommentar

Å få tatt bilder av denne fuglen høres for meg ut som en tålmodighetsprøve :cool:

Meget bra eksponering og fint landskap atpåtil!

Fin speiling i vannet, som gir en herlig grønn fargegjengivelse av floraen rundt!

Alt i alt et bra bilde i mine øyne.

Lenke til kommentar
For meg er det viktig at naturfoto ikke ljuger. Greit å småskrøne litt for å gjøre historien bedre, joda, men ikke regelrett løgn. Jeg tror mye av hensikten bak mine bilder er å formidle respekt for og glede over naturen, på naturens egne preemisser, ikke ut fra en parkestetikk.

Ljuger vi for mye, da mister naturfotografiet mye av sin hensikt, og dermed sin kraft.

Da ender vi opp med å lulle oss inn i en sløv drømmeverden. En verden hvor teknikken råder, ikke vi.

Dægern hvor filosofisk jeg ble nå gitt. Det å fylle år, samt en nesten overmoden rødvin, gjør tydeligvis noe med meg ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Å få tatt bilder av denne fuglen høres for meg ut som en tålmodighetsprøve :cool:
Det var faktisk enklere enn jeg trodde før jeg satte meg ned. Etter fem minutters studier av bevegelsesmønstrene, så viste jeg det jeg trengte. En halvtime etterpå satt jeg med rikelig med filer å velge i.

Grunnen til at ting gikk så glatt, var nok at de stort sett fløy ganske lavt. Så det skjedde egentlig ikke så mye som ikke lot seg forutsi. Det er nemlig det som er kunsten, å finne mønstre, og¨forutse hva som kommer til å skje. Og så utnytte de gunstige situasjonene når de oppstår.

Lenke til kommentar

Lurer på om ikke den ene "greien som er druknet" (lys hvit klatt under vann) forstyrrer holdepunketet mitt . Uten den synes jeg dette hadde blitt nydelig å se på. Godt fanget!

Morsomt. For meg er det den "greia som drukner" som forankrer komposisjonen, og skaper den nødvendige ballansen :)
Lenke til kommentar

Morsomt. For meg er det den "greia som drukner" som forankrer komposisjonen, og skaper den nødvendige ballansen :)

Ja, mulig du har rett.. Bilder ser ansleis ut etter en stund kan man si.

Lenke til kommentar

Vel overstått med jubeldag. Så det var det vi feiret idag :)

Interessant bilde, med enda mer inteessante meninger. Jeg har egentlig kun et ankepunkt og det er allerede nevnt; det blir litt trangt i bunnen. Dvs. Jeg kunne egentlig tenkt meg en større fugl også; men da hadde du ikke fått med speilingen og det hadde vært et helt annet bilde.

Jeg lurte litt på grønnfargen selv; men da mer på grunnen til at det ble så grønt.

Nok et velutført og interessant fuglebilde med andre ord.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...