Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'n "fryser" under spilling.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan godt være kjøleren som satt for løst på og at problemet nå er utbedret.

Du får prøve deg litt frem og se om du har oppnådd mer stabilitet.

Iallefall positivt at du nå fikk "stable" i OCCT.

Jepp. Fant ikke ut hvordan memtest virket da :p Men, skal ta meg en runde med Crysis igjen, å se hvordan det går nå.

Har du forslag til andre ting jeg kan bruke for å sjekke at ting virker som det skal? PSU, GPU, Minne, hovedkort osv?

Takk for hjelpen ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare teste om det går an å spille nå, så kommer vi heller tilbake til noen flere tester og noe mer feilsøking dersom det ikke er stabilt.

Personlig bruker jeg som regel bare OCCT.

Fant ut det var greit å klokke prosessoren min til 3.8 GHz som er 9.5*400 da jeg har en E8500 og bruke OCCT til å sjekke ut hvor lavt jeg kunne gå med spenningen og samtidig ha stabil test.

Du kanvurdere å kjøpe en bedre kjøleløsning enn den som fulgte med prosessoren, men den koster litt så dersom du ikke skal overklokke og ellers er førnøyd med støynivået på det du har så er det en vurderingssak om det er en fornuftig investering eller ikke.

Jeg bruker denne og den er meget bra.

https://prisguiden.no/product.php?produc...8&cat_id=58

Ønsker deg god helg og alt vel.

Lenke til kommentar

Hm, fikk spillt i 1 time å 30 min ca nå, åsså klikka den igjen. Faen, eg blir så forbanna! Men det må jo ha hjulpet litt når eg satt på kjøleribbene igjen, for eg kunne spille lengere nå, og den kom igjennom OCCT testen, så kan ha vært at den ikke satt bra nok.

Men, hva annet kan være problemet?

Lenke til kommentar
Alle strømforsyninger er delt opp i såkalte railer, de viktigste er 3.3 vlot railen, 5 volt railen og aller viktisk er 12 volt railen(e). Det er nemmelig slik at mange nyere strømforsyninger bruker flere små 12 volts railer, disse klarer bare å levere 20 ampere hver. Din strømforsyning har to slike railer, om du da har klart å sette alle enhetene som trekker strøm på samme railen som da bare klarer 20 ampere vil det føre til problemer. Du kan prøve å bruke andre kontakter på strømforsyningen(andre hull i sleve boksen).

Ja , dette er et problem for enkelte pcer, men har sterk tvil at det er tilfellet her.

Det finnes ikke en god forklaring på hvordan man kan fikse et slikt problem, siden det kan være mange forskjellige grunner til at et spill "freezer"

Lister opp noen få:

- Lydkortet er det første som slår meg. Gi lyd til windows, er mye mindre krevende en å

gi lyd til et spill. Prøv disable lydkortet og spill uten lyd for

for å sjekke om det "freezer"

- At man ikke har siste version av drivere kan også være et problem. Oppdater det du kan.

- Varme kan___være et problem, sjekk CPU / GPU temp ved spill load.

Endret av nassenØF
Lenke til kommentar
Alle strømforsyninger er delt opp i såkalte railer, de viktigste er 3.3 vlot railen, 5 volt railen og aller viktisk er 12 volt railen(e). Det er nemmelig slik at mange nyere strømforsyninger bruker flere små 12 volts railer, disse klarer bare å levere 20 ampere hver. Din strømforsyning har to slike railer, om du da har klart å sette alle enhetene som trekker strøm på samme railen som da bare klarer 20 ampere vil det føre til problemer. Du kan prøve å bruke andre kontakter på strømforsyningen(andre hull i sleve boksen).

Ja , dette er et problem for enkelte pcer, men har sterk tvil at det er tilfellet her.

Det finnes ikke en god forklaring på hvordan man kan fikse et slikt problem, siden det kan være mange forskjellige grunner til at et spill "freezer"

Lister opp noen få:

- Lydkortet er det første som slår meg. Gi lyd til windows, er mye mindre krevende en å

- At man ikke har siste version av drivere kan også være et problem. Oppdater det du kan.

Ok, hvordan kan eg sjekke temp på CPU og GPU under spilling? Og hvordan "slår eg av" lydkortet?

Lenke til kommentar

Lister opp noen få:

Ok, hvordan kan eg sjekke temp på CPU og GPU under spilling? Og hvordan "slår eg av" lydkortet?

Last ned CoreTEMP og EXPERTool for å sjekke temperaturer.

Bootup. And during bootup while you see the 'Press Del to Enter BIOS'

message on the bottom of your screen; hit the Delete key. Then go to

the ADVANCED tab in the BIOS. Then go to INTEGRATED PERIPHERALS menu.

From there find 'Onboard Audio' and disable. F10 to exit and save

changes.

Lenke til kommentar

Last ned CoreTEMP og EXPERTool for å sjekke temperaturer.

Bootup. And during bootup while you see the 'Press Del to Enter BIOS'

message on the bottom of your screen; hit the Delete key. Then go to

the ADVANCED tab in the BIOS. Then go to INTEGRATED PERIPHERALS menu.

From there find 'Onboard Audio' and disable. F10 to exit and save

changes.

Ok, takk :) Da får eg ta meg ein spillerunde i morgo etter jobb, uten lydkort, og sjekke tempen på cpuen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...