Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor kan man søke etter boliglån til sin førstebolig?

VikinGz

Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg leiet en stund og har lyst til å eie en bolig/leilghet selv.

Men problemet er å få lån, så jeg lurer på om noen der ute har erfaringer om dette.

Selv har jeg prøvd DNB, men de er jo helt ute på jorde. De ville gi meg 3 ganger lønnen min (ok det er da 750 tusen) men måtte ha 10% i egenkapital, selv om jeg søkte full finansering. De vil altså ikke at jeg skal låne penger av de? Og de vil at jeg skal kjøpe en plass med høy fellesgjeld og ikke få til å betale de, istede for å gi meg fult lån til bolig slik at jeg faktisk får betalt de... Jeg bor slik til at jeg ikke kan gå under en mill i lån...

Så lurer på om noen har erfaringer i dele slik at også jeg får meg inn i boligmarkedet =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bankene må finne deg betalingsdyktig for lånet de gir deg, ellers oppstår kjipe situasjoner som f.eks.: http://www.nbbl.no/73537/Side/

Bankene er ofte ekstra "greie" med førstehjemslån om man har spart på BSU-konto.

En artikkel om startlån og førstehjemslån: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=195108

Det er ikke sikkert en borettslagsleilighet er så dumt. Blant fordelene er gunstige felleslån hvor man gjerne kan utsette avdragene noen år. På den måten kan du betale ned på innskuddet du evt. har lånt til i banken. Sjekk at borettslaget er innrettet slik at man ikke er ansvarlig om noen av beboerne ikke betaler for seg.

Lenke til kommentar

tenkte på det med husbanken igjenom kommunen. Og se om det går å få der. Å sitte med 750 tusen i lån til banken + fellesgjeld er nok ikke noe jeg har planer om. Da fellesgjelda kan grave deg ned om det kommer rente hopp, eller at noen ikke kan betale for seg. Det er noe min økonomi kan takle. Jeg har desverre ikke spart noe på BSU, men har startet i år =) (grunnen er nok økonomien jeg har vokst opp i)

Lenke til kommentar

Men problemet er å få lån, så jeg lurer på om noen der ute har erfaringer om dette.

Selv har jeg prøvd DNB, men de er jo helt ute på jorde. De ville gi meg 3 ganger lønnen min (ok det er da 750 tusen) men måtte ha 10% i egenkapital, selv om jeg søkte full finansering. De vil altså ikke at jeg skal låne penger av de? Og de vil at jeg skal kjøpe en plass med høy fellesgjeld og ikke få til å betale de, istede for å gi meg fult lån til bolig slik at jeg faktisk får betalt de... Jeg bor slik til at jeg ikke kan gå under en mill i lån...

Så lurer på om noen har erfaringer i dele slik at også jeg får meg inn i boligmarkedet =)

Når det snakk om et førstehjemslån kan du jo bruke denne kalkulatoren får å få en oversikt over hvilke tilbud som eksisterer.

Lenke til kommentar

Etter finanskrisen er det blitt sånn at førstehjemslån er noe bankene bare har skrevet på nettsidene sine, de gir det sjeldent lengre. Kun i spesielle tilfeller, hvor kundene for eksempel har gode inntektsutsikter på grunn av god utdanning kan de tilby det.

I ditt tilfelle, hvor du tjener 250K må vi kunne si at du er lavtlønnet og har sikkert ikke en sikker utdannelse. Dermed må du leve med at du ikke kan kjøpe dyrere enn 750k og at du må hoste opp noe egenkapital.

Lenke til kommentar

Eg har 100% førstehjemslån med eit av landets lågaste renter, lågare enn om eg hadde 60% eller 80%. Fellesgjelda på ein leilighet er ganske sikker for banken sin del, sikrare enn om du hadde heile summen som lån hos dei. Difor vil dei helst at du kjøper noko med høg fellesgjeld for at lånesummen skal bli lågare. Det er ikkje mange bankar som tilbyr 100% finansiering, og med 250 000 i året vil ikkje dei risikere å gje deg lån på 1 mill.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

At banken ikke gir deg ett lån som er høyere enn 3 ganger din egen årsinntekt mener jeg er bra. Grunnen til at vi er inne i de tidene vi er nå er at bankene har gitt for høye lån. Om bankene holder seg til 3 gangen vil vi nok se at husprisene (forhåpentligvis) synker.

Mitt tips:

Bo hjemme eller finn deg en billig plass og leie. Spar resten på BSU og sats på utdanning/karriere. Lønna de er for liten for å få til et skikkelig lån til ett bosted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...