Gå til innhold

FrP i regjering - Hva Norge trenger?


FrP i regjering - Hva Norge trenger?  

1 114 stemmer

  1. 1. FrP i regjering - Hva Norge trenger?

    • Ja
      501
    • Nei
      569
    • Vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Usa har blitt framholdt som eksempel på land som har latt følelser og idealisme styre utenrikspolitikken i større grad enn mange andre land - med varierende resultat. Se f.eks Samuel Huntington.

 

-k

Hvis du med følelser og idealisme mener en imperialistisk agenda er vi helt enige.

"The clash of civilizations - and the remaking of world order", Samuel P. Huntington, pp 289

 

...Overall, the lessons of the Bosnian war are, first, primary participants in fault line wars can count on receiving help, which may be substantial, from their civilization kin; second, such help can significantly affect the course of war; and third, governments and people of one civilization do not expend blood or treasure to help people of another civilization fight a fault line war.

 

The one partial exception to this civilizational pattern was the united states, whose leaders rhetorically favored the muslims.

...

The question thus is: Why during and after the war was the United states the only country to break the civilizational mold and become the single non-Muslim country promoting the interests of the Bosnian Muslims and working with Muslim countries on their behalf? What explains this American anomaly?

...

While considerations of civilizational realpolitik may have played some role in shaping American attitudes, other factors appear to have been more influential, Americans want to identify the force of good and the force of evil in any foreign conflict and align themselves with the former. The atrocities of the Serbs early in the war led them to be portrayed as the "bad guys" killing innocents and engaging in genocide, while the Bosnians were able to promote an image of themselves as helpless victims. Throughout the war the American press paid little attention to Croat and Muslim ethnic cleansing and war crimes or the violations of U.N. safe areas and cease-fires by the Bosnian forces. For Americans, the Bosnians became, in Rebecca Wests phrase, their "pet Balkan people established in their hearts as suffering and innocent, eternally the massacree and never the massacrer".

...

American idealism, moralism, humanitarian instincts, naivete, and ignorance concerning the Balkans thus led them to be pro-Bosnian and anti-Serb. At the same time the abscence of both significant American security interests in Bosnia and any cultural connection gave the U.S. government no reason to do much to help the Bosnians except to allow the Iranians and Saudis to arm them. By refusing to recognize the war for what it was, the American government alienated its allies, prolonged the fighting, and helped to create in the Balkans a Muslim state heavily influenced by Iran. In the end the Bosnians felt deep bitterness toward the United States, which had talked grandly but delivered little, and profound grattitude toward their Muslim kin, who had come through with the money and weapons necessary for them to survive and score military victories.

 

-k

Lenke til kommentar
Kan ikke du gi oss vanlig dødelige investeringsråd. La oss si at jeg investerer med 50 års tids-horisont. Hva anbefaler du?

Infrastruktur, utdanning og forskning.

Hvordan mener du at jeg som privatperson skal investere i utdanning? Mener du at jeg skal bygge meg en privat vei?

 

Mener du at landets kakser som investerer i bedrifter og fond tar feil? Hvorfor er de rike, og ikke du?*)

 

*)Jeg vet ikke noe om din private formue, men jeg kjenner i det minste ikke til noen på topp-10 med fornavn Robert.

Kilder takk.

Vedkommende har ikke svart noen av mine utallige spørsmål om kilder, bare nye påstander. Til gjengjeld har hant lite rom for tvil i sine påstander.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Kan ikke du gi oss vanlig dødelige investeringsråd. La oss si at jeg investerer med 50 års tids-horisont. Hva anbefaler du?

Infrastruktur, utdanning og forskning.

Hvordan mener du at jeg som privatperson skal investere i utdanning?
Utdanning er en god privat investering, både økonomisk og før økt levealder, men jeg trodde vi snakket om statens investeringer her.

 

Er det ingen som reagerer på hvem det er som sier vi bør satse på å bygge opp Norge mens de rødgrønne bare vil kjøpe mest mulig aksjer i Coca Cola? Hvem er kyniske kapitalister? Hvem tenker kun på penger? Gamle forestillinger om høyre og venstre i politikken er helt snudd rundt.

Lenke til kommentar
Kilder takk.
Vedkommende har ikke svart noen av mine utallige spørsmål om kilder, bare nye påstander. Til gjengjeld har hant lite rom for tvil i sine påstander.
20.000 ekstra personer i året som drar rett til NAV er selvsagt ikke noen utgift for Norge, dumme meg. Det er den beste investeringen i fremtiden som vi kan gjøre. :fun:
Lenke til kommentar
Kilder takk.
Vedkommende har ikke svart noen av mine utallige spørsmål om kilder, bare nye påstander. Til gjengjeld har hant lite rom for tvil i sine påstander.
20.000 ekstra personer i året som drar rett til NAV er selvsagt ikke noen utgift for Norge, dumme meg. Det er den beste investeringen i fremtiden som vi kan gjøre. :fun:

Ditt svar i form av påstand uten henvisning er en ypperlig måte å bekrefte min kritikk av deg.

 

-k

Lenke til kommentar
Ja, jeg sier som Jens. Hvordan skal man erstatte 50 mrd. i skattelette. Veldig enkelt å sitte på ræva å kose seg over mindre fradrag av lønn, men det får jo konsekvenser.

Vel, ved å utvide infrastrukturen i Norge, slik Frp har foreslått, så vil man øke BNP og sysselsettingen. Dermed tjener man lett inn de 50 mrd. som er planlagt i skattelette. Men som sosialistene sier: "Vi gir heller pengene til Afrikanske korrupte statsledere."

Lenke til kommentar
Er det ingen som reagerer på hvem det er som sier vi bør satse på å bygge opp Norge mens de rødgrønne bare vil kjøpe mest mulig aksjer i Coca Cola? Hvem er kyniske kapitalister? Hvem tenker kun på penger? Gamle forestillinger om høyre og venstre i politikken er helt snudd rundt.

 

Hvordan får du snudd det slik? Dagens regjering investerer i selskaper så vi er sikret penger i et langt tidsperspektiv. De er ikke kyniske kapitalister, den tittelen er fortsatt forbeholdt høyresida. FRP er verst til tider. Deres endeløse klaging på at formueskatten kveler næringslivet er bare tull. Norges skattenivå er moderat i forhod til andre europeiske land. De vil forandre kulturlivet til det værre, de vil privatisere, og de ønsker en skattelette på 50 milliarder. De høres mer ut som kyniske kapitalister en dagens regjering.

Lenke til kommentar
Ja, jeg sier som Jens. Hvordan skal man erstatte 50 mrd. i skattelette. Veldig enkelt å sitte på ræva å kose seg over mindre fradrag av lønn, men det får jo konsekvenser.

 

 

Vel! Hvis noen tror 50 mrd. vil bli sydd inn i madrasser så tar man feil. Pengene må resirkuleres, ellers stopper enhver sivilisasjon opp. :)

 

Den skatteletten forsvinner ikke ut av økonomisystemet, bare omdisponeres og brukes opp på andre områder. Ergo, mestparten av beløpet havner tilbake til staten igjen.

Maggie Thatcher solgte British Gas og en del Council Houses, med det mål for øyet at britene skulle bli en befolkning som kjøpte og solgte aksjer og eiendom for det de tjente i utbytte på aksjene.

 

Det hadde ingen slik effekt.

 

Ja, jeg sier som Jens. Hvordan skal man erstatte 50 mrd. i skattelette. Veldig enkelt å sitte på ræva å kose seg over mindre fradrag av lønn, men det får jo konsekvenser.

Hvordan erstatter Jens de 50 milliardene han deler ut til verdens diktatorer og korrupte statsledere?

Hvordan erstatter Jens de 640 milliardene de spilte bort på børsen?

Dette har vi debattert før Robert, det virker for meg som om dette er et argument du bringer frem i sekler, når det er så og så lang tid siden argumentet ble motvist sist plukker du det frem igjen, muligens med det håp for øyet at ingen husker at argumentet ble motvist sist.

 

La oss ta det enkelt. Når du investerer i aksjemarkedet er det en mulighet for at investeringene øker i verdi, eller minker i verdi.

 

Når det er en stor internasjonal finanskrise er det ikke så rart at enkelte investeringer minker. Men det er av ganske liten interesse for oss av to grunner.

 

1. Så lenge du har penger nok til å ikke selge aksjer med tap, har du ikke tapt penger med mindre selskapene går konkurs, vis gjerne til hvor mange verdier som er fullstendig tapt pga. konkurser.

 

2. Win some, lose some. Selv om vi reelt sett ikke har tapt noe som helst (ved første øyensyn) har vi uansett benyttet ekstra kapital til å investere i nye aksjer, noe som pga. lave aksjepriser pga. finanskrisen. Vi benytter altså en økonomisk nedgangstid til å øke aksjeportfolioen vår.

Lenke til kommentar

Enkelt.

 

http://www.klikk.no/mat/drikke/article341480.ece

 

Her ser du at avgiftene på en flaske brennevin til 130 kroner er, 244,95. Avgiftene er nesten 200 % av prisen på flasken(etter at polet har lagt på sin avanse, grossistprisen i eksempelet var 100 kroner). Jeg tror ikke jeg trenger å komme med fler bevis gitt. Staten krever altså inn nesten 2 ganger prisen på innholdet i flasken i avgifter, på pengene jeg allerede har betalt 35% skatt på. Du trenger ikke akkurat være mattematisk geni, for å forstå at det reelle skattenivået her i landet er adskillig mye høyere enn det som det feilaktig refereres til i den artikkelen.

Lenke til kommentar
Enkelt.

 

http://www.klikk.no/mat/drikke/article341480.ece

 

Her ser du at avgiftene på en flaske brennevin til 130 kroner er, 244,95. Avgiftene er nesten 200 % av prisen på flasken(etter at polet har lagt på sin avanse, grossistprisen i eksempelet var 100 kroner). Jeg tror ikke jeg trenger å komme med fler bevis gitt. Staten krever altså inn nesten 2 ganger prisen på innholdet i flasken i avgifter, på pengene jeg allerede har betalt 35% skatt på. Du trenger ikke akkurat være mattematisk geni, for å forstå at det reelle skattenivået her i landet er adskillig mye høyere enn det som det feilaktig refereres til i den artikkelen.

 

Ja, brennevin er jo en enorm del av den gjengse manns utgifter, og ikke minst svært representativt for gjennomsnittsavgiftene i norge....

 

AtW

Lenke til kommentar

Asylpolitikken er ute av kontroll

Opposisjonen mener arbeidspresset på grunn av økt asyltilstrømming er årsaken til at UDI ved en feiltakelse ga et fiktivt jentelag fra Kongo visum. Ingen vet hvor det angivelige kongolesiske jentelaget som fikk visum for å være med i Norway Cup har tatt veien.

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

EKEBERG_A-l_pet-st_1086370x.jpg

FOTO: STIAN LYSBERG SOLUM/ SCANPIX

 

Jeg ser et mønster her. Problemet er rett og slett at UDI holder på å kave mye for tiden. De har store problemer med å håndtere alle saker de skal behandle, og blir tvunget til å ta noen snarveier innimellom. Det er ikke overraskende at vi ser slike håpløse tilfeller som dette i dag. Selv om det er en humoristisk sak, har den et mørkt bakteppe som er alvorlig. Asylpolitikken er ute av kontroll.

Han viser til Aftenpostens oppslag torsdag, om at UDI ved en feil har gitt visum til et jentelag fra Kongo som angivelig skulle delta i Norway Cup. Laget dukket imidlertid ikke opp - fordi det ikke finnes.

 

Jeg vet ikke om vil skal le eller gråte.

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar

@Nikka: Mener du virkelig at avgift på en brennevinsflaske er ditt bevis for påstanden om "et skattenivå i Norge på nærmere 90%"?

 

Jeg har alltid vært i tvil om FrPs evne til å foreta edruelige regnestykker og realistisk budsjettering - og hvis deres regnestykker er i nærheten av dette, kan jeg ikke si meg særlig beroliget...

 

Hvis din påstand om 90% skattetrykk skulle være korrekt, ville altså en god årsinntekt på en halv million medføre at reell privat kjøpekraft var 50 000,- (siden 450 000,- gikk i skatt og avgifter). Dette tilsvarer i overkant av 4000 pr mnd å leve/spare for. Tenk over det - tror du virkelig på dette?

Lenke til kommentar
Enkelt.

 

http://www.klikk.no/mat/drikke/article341480.ece

 

Her ser du at avgiftene på en flaske brennevin til 130 kroner er, 244,95. Avgiftene er nesten 200 % av prisen på flasken(etter at polet har lagt på sin avanse, grossistprisen i eksempelet var 100 kroner). Jeg tror ikke jeg trenger å komme med fler bevis gitt. Staten krever altså inn nesten 2 ganger prisen på innholdet i flasken i avgifter, på pengene jeg allerede har betalt 35% skatt på. Du trenger ikke akkurat være mattematisk geni, for å forstå at det reelle skattenivået her i landet er adskillig mye høyere enn det som det feilaktig refereres til i den artikkelen.

 

Hvis du skal ta en såpass enkel snarvei for å underbygge din påstand så bør du ihvertfall se på utgiftene en har til bolig her i landet. Matvarer står for ca 10% av forbruket og jeg vil tro alkohol er en relativt liten del av dette. Bolig står for 31% og transport for 17%.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om vil skal le eller gråte.

 

Du skal gråte fordi det eneste som er latterlig er innvandringspolitkken. Konsekvensene av den er det du som får smake, og da snakker jeg ikke om nå eller neste år, men hvordan det vil være om 10,20,50 år med det grunnlaget vi legger idag. Med det i tankene har du god grunn til å gråte. Dessverre er emnet til dels veldig tabubelagt i Norge, da mange har en iboende egenskap mot å kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...