Gå til innhold

FrP i regjering - Hva Norge trenger?


FrP i regjering - Hva Norge trenger?  

1 114 stemmer

  1. 1. FrP i regjering - Hva Norge trenger?

    • Ja
      501
    • Nei
      569
    • Vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor gamle tror du noen i et slikt land må være for å klare uten noen hjelp å samle sammen flere årslønner og arrangere en tur til Norge?

 

Mange av dem kommer hit på andre måter enn en chartertur. De haiker med andre, kommer seg på et tog, etc. Så jeg har full tiltro til at flere av dem kommer hit uten hjelp av familie i utlandet.

Lenke til kommentar
Hvor gamle tror du noen i et slikt land må være for å klare uten noen hjelp å samle sammen flere årslønner og arrangere en tur til Norge?
Mange av dem kommer hit på andre måter enn en chartertur. De haiker med andre, kommer seg på et tog, etc. Så jeg har full tiltro til at flere av dem kommer hit uten hjelp av familie i utlandet.
2-åringer som haiker og tar tog fra Somalia til Norge? Er du virkelig så naiv?
Lenke til kommentar
3 år? 4 år?Hvor gammel mener du noen må være for på egen hånd å komme seg til et fremmedkulturelt land i en annen verdensdel for å søke asyl der?

 

Mange av de barna som kommer fra slike land har vokst opp uten foreldre, og har klart seg godt på egen hånd. Når de når 10 års alderen vil jeg tippe at noen klarer å komme seg fremover, men dette er kun spekulasjoner. Dette kommer selvsagt også an på hvor i verden de befinner seg.

Lenke til kommentar
Det skal også sies at flere FRP-politikere er blitt sett på møter som er blitt holdt av Vigrid og andre lignende organisasjoner.

Hvilke Frp-politikere, helt konkret?

 

Jeg vil også ha konkrete kilder på dette.

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_Norske_Fo...odlia_kino_1995

Den Norske Forenings møte på Godlia kino 1995 var et hemmelig møte som ble holdt på Godlia Kino 2. september 1995, like før lokalvalgkampen. Flere nasjonalistiske og høyreekstreme organisasjoner deltok, men møtet ble mest kjent for at den profilerte Frp-politikeren og stortingsrepresentanten Øystein Hedstrøm deltok og holdt tale der.[1]

 

Søndag den 3. september 1995 offentliggjorde Dagbladet bilder av Hedstrøm som talte på et hemmelig møte om innvandring på Godlia Kino i Oslo. Journalister var Arne O. Holm, Cato Vogt-Kielland og Thor Gjermund Eriksen. På møtet deltok 24 personer, flere med tilknytning til nasjonalistiske, høyreekstreme og rasistiske organisasjoner og miljøer, blant annet Bastian Heide, Jack Erik Kjuus, Bjarne Dahl, Erik Gjems-Onstad og Hege Søfteland. Initiativtager til møtet, som hadde tittelen «Gresshoppenes år», var Den Norske Forening, en nasjonalistisk organisasjon med Torfinn Hellandsvik som leder.[2]

 

Oppmerksomheten rundt saken førte til at Frp økte sin oppslutning markant ved høstens lokalvalg.[3]

...

I Dagbladets referat kom det også frem at man diskuterte raseteori og den hvite rases overlegenhet.

...

Frps formann, Carl I Hagen, kjente ikke til at Hedstrøm hadde deltatt på møtet. Han gav straks sin partifelle munnkurv og tok avstand fra Den Norske Forening. Hedstrøm ble også fratatt rollen som partiets talsmann i innvandringsspørsmål.[5] «Hedstrøm har gjort en brøler,» sa Hagen[4]. Hedstrøm selv gikk i dekning.

 

Etter noen dager endret Hagen oppfatning og erklærte at Hedstrøm ikke hadde gjort annet enn å delta som privatperson på møtet. Imidlertid kom det frem i pressen at andre i Frp, blant annet nestformann Vidar Kleppe og stortingsrepresentant Fridtjof Frank Gundersen, også hadde vært på møter i Den Norske Forening. Hedstrøm skulle ifølge Aftenposten dessuten ha hatt langvarig kontakt med innvandrerfiendtlige organisasjoner som Fedrelandspartiet, Stopp Innvandringen og Hjelp de fremmedkulturelle hjem.[4] Det ble samtidig kjent at lederen for Den Norske Forening, Torfinn Hellandsvik, hadde være premissleverandør for et stortingsdokument om innvandring som Hedstrøm hadde utarbeidet.[

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_Norske_Forening

http://no.wikipedia.org/wiki/Hvit_Valgallianse

 

Rett nok 14 år siden. Man kan også diskutere om wikipedia er en pålitelig kilde til slikt stoff. Her er diskusjonen om artikkelen. "hvem hva hvor" fra 1996 og Dagbladet er bl.a. oppgitt som kilder.

http://no.wikipedia.org/wiki/Diskusjon:Den...odlia_kino_1995

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Mange av de barna som kommer fra slike land har vokst opp uten foreldre, og har klart seg godt på egen hånd. Når de når 10 års alderen vil jeg tippe at noen klarer å komme seg fremover, men dette er kun spekulasjoner. Dette kommer selvsagt også an på hvor i verden de befinner seg.
Vi du derved være med på å endre dagens politikk som behandler barn under 10 år som reelle asylsøkere?
Lenke til kommentar
Kan du også fortelle hvilken posisjon Øystein Hedstrøm har i Frp idag? Er han innvalgt på Stortinget for dem? Prøver han å bli valgt inn neste periode? Hvilke verv har man idag?

Hvorfor så defensiv? Det ble spurt om referanse til at medlemmer i Frp hadde vært på møter av en slik art. Jeg bidro med referanse slik at spørsmålet ble oppklart.

 

I følge wikipedia og store norske så deltok følgende på møter i regi av Den Norske Forening:

  • Øystein Hedstrøm (Frp, trakk seg fra rikspolitikken i 2005)
  • Vidar Kleppe (stortingsrepresentant for Frp fram til 2001, andre nestformann fram til 1999)
  • Fridtjof Frank Gundersen (medlem av Frp fra 1990-2001, uavhengig kandidat valgt på Fremskrittspartiets liste)

Hedstrøm skulle ifølge Aftenposten dessuten ha hatt langvarig kontakt med innvandrerfiendtlige organisasjoner som Fedrelandspartiet, Stopp Innvandringen og Hjelp de fremmedkulturelle hjem.[4]

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Hvorfor så defensiv? Det ble spurt om referanse til at medlemmer i Frp hadde vært på møter av en slik art. Jeg bidro med referanse slik at spørsmålet ble oppklart.
"flere FRP-politikere" har altså blitt redusert til "èn forhenværende FRP-politiker". Så det opprinnelige utsagnet er ikke dokumentert.

Jeg mener at det opprinnelige utsagnet nå er underbygget.

 

Det ville ha vært fint om noen i denne tråden faktisk hadde hvem hva hvor fra 1996 og kunne verifisere innholdet.

 

 

Jeg påstår ikke at slike episoder kan brukes til å "bevise" noe om Frp sin politikk i dag. Men det er viktig historisk informasjon for å forstå hvor partiet kommer fra, og det er interessant når det benektes av parti-tilhengere. Merk at også andre etablerte partier har en fortid som de kanskje ikke helt (?) vil vedkjenne seg i dag:

http://no.wikipedia.org/wiki/Arbeiderpartiet

Etter første verdenskrig og den russiske revolusjon radikaliserte Arbeiderpartiet seg til å bli et revolusjonært parti for proletariatet. Arbeiderpartiet valgte med det å bli medlem av den kommunistiske internasjonale også kalt komintern.

...

I løpet av 20-tallet gikk Arbeiderpartiet bort fra tanken om væpnet verdensrevolusjon

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sv

...mange eksempler på at det i SV-organet Ny Tid fantes en tendens til å nedtone kritikk av østblokkland, eller hvis kritikk forekom, utjevne den ved å peke på at disse landene hadde svært gode sosiale ordninger. Martinsen og Veiden trekker frem konkrete eksempler som at Berit Ås kalte Sovjet «en fredspioner» og at Berge Furre skrev rosende reportasjer om Romania.[3] Forfatterne bruker et eksempel fra et studiehefte gitt ut av SV der det heter:«SVs standpunkt må være at borgerlige dogmer ikke duger i vurderingen av sosialistiske land».[4]

 

Ideologi gjør blind?

 

-k

Lenke til kommentar
Man kan også diskutere om wikipedia er en pålitelig kilde til slikt stoff.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/11/449002.html

"Jens Stoltenberg ville i går ikke kommentere pedofilipåstandene som ble fremsatt på Wikipedia."

Når jeg ser slik kritikk av wikipedia så slår det meg at du enten er veldig uerfaren som wikipedia bruker, eller har et sterkt ønske om å diskreditere informasjonen som oppleves som ubehagelig. Det er menneskelig å ta feil, jeg gjør det daglig. Jeg har ikke tenkt å bruke det mot deg at du tok feil dersom du trodde at Frp-medlemmer aldri hadde deltatt på slike møter.

 

http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=...;action=history

Historikken viser at siste editering av artikkelen skjedde i april i år. Det er oppgitt referanser, og jeg har kikket igjennom referansene som var tilgjengelig på nett (bl.a. dagbladet). Som tidligere nevnt så viser diskusjons-siden for den aktuelle artikkelen at det har vært saklig diskusjon om form og innhold i 2007 og 2008.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

http://www.ssb.no/emner/03/05/notat_200633/notat_200633.pdf

Notatet gir en beskrivelse av i hvilken grad ikke-vestlige innvandrere blir siktet for lovbrudd i

perioden 1992-2001 sammenlignet med nordmenn. Problemstillingen er i hvilken grad ikke-vestlige

innvandreres overrepresentasjon henger sammen med forskjeller i levekår. Det er tatt utgangspunkt i

fødselskohorten 1977, og disse følges gjennom kriminalstatistikken og andre registere i en

tiårsperiode. Sammenlignet med nordmenn er ikke-vestlige innvandrere overrepresentert blant siktede

personer når det gjelder både forbrytelser og forseelser. De er også overrepresentert blant dem som har blitt siktet for svært mange forbrytelser.

 

Bosted, utdanningsnivå, sosial bakgrunn og økonomisk situasjon er forhold som henger sammen med

registrert kriminalitet. Betydningen av å være ikke-vestlig innvandrerbakgrunn blir kraftig redusert når vi kontrollerer for disse kjennetegnene. Både kjønn, sosial bakgrunn (foreldres utdanning), egen

utdanning og økonomiske problemer har større betydning enn innvandrerbakgrunn i seg selv. Likevel

er ikke-vestlige innvandrere fremdeles noe overrepresentert blant registrerte gjerningsmenn i forhold til personer uten innvandrerbakgrunn når vi kontrollerer for slike kjennetegn.

...

En viktig side ved forskjellen mellom registrert og ikke-registrert kriminalitet er effekten av politiets kontroll. Enkelte forfattere har til og med hevdet at kriminalstatistikken sier mest om politiets kontroll, og svært lite om den virkelige kriminaliteten (Høigård 1997, Høigård 2002). Til grunn for dette ligger at det er en tilnærmet ubegrenset mengde handlinger som kunne vært registrert som kriminalitet, og dermed blir det slik at "den som leter, den finner". Vi må regne med at forekomsten av lovbrudd blant normalpopulasjoner av ungdom er betydelig høyere enn det som registreres av politiet. Det er derfor sannsynlig at det eksisterer en effekt av politiets kontrollinnsats. Statistikken over registrerte

gjerningspersoner reflekterer direkte hva politiet har fått kjennskap til, men dermed bare indirekte den virkelige kriminaliteten.

 

Denne kontrollen blir ofte antatt å være sterkere innrettet mot personer med mørk hudfarge enn mot

personer med vestlig utseende. Dermed har mørkhudete en høyere oppdagelsesrisiko enn nordmenn,

og dette vil medvirke til at disse lettere blir overrepresentert i kriminalstatistikken. Dette lar seg vanskelig dokumentere empirisk, men enkelte studier antyder en slik mulighet (Finstad 2000,

Holmberg og Kyvsgård 2003, Waddington m.fl. 2004). En tidligere rapport fra SSB viser at siktede

innvandrere oftere blir frikjent ved dom enn nordmenn (Stene 2000). I materialet benyttet i den

foreliggende analysen har det derfor blitt sjekket om frifinnelser ved dom påvirker bildet vesentlig. I den aktuelle aldersgruppen er frifinnelsesprosenten veldig lav og får svært liten eller ingen betydning for tallene.

...

Et første poeng er at de aller fleste registrerte lovbryterne er nordmenn. Kun 465 av de totalt 11 000 gjerningspersonene har ikke-vestlig innvandrerbakgrunn. Dette utgjør 4 prosent av de siktede, og når vi ser på andel personer siktet for forseelser og forbrytelser, er tallene henholdsvis 4 og 5 prosent. Dette er også å forvente da de aller fleste i befolkningen tross alt er nordmenn, og det stemmer godt overens med hva vi vet fra tidligere studier (Gundersen m.fl. 2000, Haslund 2004). Det er noe mer interessant å se på i hvilken grad de ikke-vestlige innvandrerne er representert i kriminalstatistikken relativt til størrelsen på sin egen befolkningsgruppe. Da blir de ikke-vestlige innvandrerne og deres etterkommere klart overrepresentert: Blant nordmennene ble 21 prosent siktet for minst ett lovbrudd, mens tilsvarende andel for de ikke-vestlige innvandrerne var 30 prosent.

...

Gjerningspersonene er altså i all hovedsak nordmenn, og ikke-vestlige innvandreres kriminalitet kan sees som et samfunnsmessig noe mer marginalt problem, selv om det er relativt stort innad i befolkningsgruppen.

...

Kjønn er gjennomgående den forklaringsvariabelen som har størst effekt

...

Ser vi bort fra kjønn, er den viktigste forklaringsvariabelen om de har fullført videregående skole eller

ikke.

...

Sosial bakgrunn, representert ved foreldres utdanningsnivå, er en viktig faktor, men her er det bare de med kun grunnskoleutdannede foreldre og de med universitets/høyskoleutdannede foreldre som skiller seg ut. De fra høyere sosiale lag har betydelig lavere odds for å være i hver av lovbrytergruppene sammenlignet med de som har foreldre med middels utdanningsnivå, mens de som har foreldre med kun grunnskolenivå har høyere odds for å være i alle tre gruppene.

...

Samlet sett kan vi konkludere med at en betydelig del av ikke-vestlige innvandreres

overrepresentasjon når det gjelder registrert kriminalitet kan forklares ut fra forskjeller langs visse kjennetegn ved begynnelsen av observasjonsperioden. Betydningen av både kjønn, sosial bakgrunn og om de har fullført videregående skole er dessuten gjennomgående større enn effekten av

innvandrerbakgrunn.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne forandre det, men ikke med FRP ved roret. Grunnen til dette er fordi resten av politikken deres er helt på viddene, for ikke å snakke om råtten kulturpolitikk.
Jeg har oppfattningen at du baserer deg mest på skremselsbilder. Frp har da vært med i styre i mange kommuner uten at det betyr at all kultur har forsvunnet.
Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne forandre det, men ikke med FRP ved roret. Grunnen til dette er fordi resten av politikken deres er helt på viddene, for ikke å snakke om råtten kulturpolitikk.
Jeg har oppfattningen at du baserer deg mest på skremselsbilder. Frp har da vært med i styre i mange kommuner uten at det betyr at all kultur har forsvunnet.

Det sies at en som sitter i glasshus ikke skal kaste stein. Men meg om det.

 

Å si at et parti har "råtten kulurpolitikk" er vel ikke akkurat et skremmebilde, men utsagn som at et annet parti ønsker å oversvømme Norge med kriminelle innvandrere som bare vil drepe nordmenn og innføre hijab i barnehagen vil kanskje falle bedre inn under den paraplyen.

 

Jeg deler forøvrig hans tanker om FRPs kulturpolitikk. Vi er i den unike situasjonen at vi har råd til å støtte opp under kultur som ikke lar seg finansiere komersielt i dag, og ut av det er jeg sikker på at det vil komme nye storheter i norsk kultur. Men det er bare en liten bit av kulturpolitikken, jeg er nok litt mer suspekt til hvordan vanlige folk skal ha råd til å delta på kulturarrangementer dersom FRPs kulturpolitikk gjennomføres.

 

Om du vil kalle det et skremselsbilde kan du gjerne gjøre det, men jeg setter pris på at du unngår det. Det er ikke annet enn tom luft i det utsagnet.

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne forandre det, men ikke med FRP ved roret. Grunnen til dette er fordi resten av politikken deres er helt på viddene, for ikke å snakke om råtten kulturpolitikk.
Jeg har oppfattningen at du baserer deg mest på skremselsbilder. Frp har da vært med i styre i mange kommuner uten at det betyr at all kultur har forsvunnet.

 

Han sa aldri noe om at all kultur kom til å forsvinne med FrP ved roret..

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...