Gå til innhold

FrP i regjering - Hva Norge trenger?


FrP i regjering - Hva Norge trenger?  

1 114 stemmer

  1. 1. FrP i regjering - Hva Norge trenger?

    • Ja
      501
    • Nei
      569
    • Vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Hvordan skal Kristin Halvorsen finansiere de 640 milliardene hun har spilt bort på børsen?

 

Aksjer og verdipapierer sin ABC/Jungelordtak.

Tap realiseres ikke før man realiserer dem.

Men en god del av de pengene er faktisk tapt. Penger som er investert i bedrifter som ikke lenger eksisterer.

 

Jeg vil si at det faktisk er mer ansvarlig å starte en storstilt opprustning av vei og jernbane enn å gamble med andre folks penger, som sosialistene mener er ansvarlig.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan skal Kristin Halvorsen finansiere de 640 milliardene hun har spilt bort på børsen?

 

Aksjer og verdipapierer sin ABC/Jungelordtak.

Tap realiseres ikke før man realiserer dem.

Men en god del av de pengene er faktisk tapt. Penger som er investert i bedrifter som ikke lenger eksisterer.

 

Jeg vil si at det faktisk er mer ansvarlig å starte en storstilt opprustning av vei og jernbane enn å gamble med andre folks penger, som sosialistene mener er ansvarlig.

 

Det kan være at noen av pengene er tapt men det er fremdeles direkte feil å slenge ut at "640 milliarder er spilt bort på børsen". Det har vært en aldri så liten finanskrise. Det ser foreløpig ut til at Norge og oljefondet, i forhold til de fleste andre land i verden, har klart seg gjennom denne aldeles utmerket. Nå fikk vi nettopp melding om at oljefondet passerte 2300 milliarder i mai. Det kan gå mot historisk toppnotering for oljefondet allerede nå ved slutten av 2 kvartal. Vi snakker i så fall om at tapet i forbindelse med krisen er tjent inn igjen på et halvt års tid. Det vil i så fall virke rimelig tåpelig å lansere bygging av motorveier og opprusting av eksisterende jernbanenett som et alternativ til investeringer gjennom oljefondet. Dette er vår sparebøsse og handlingsregelen eller ihvertfall et prinsipp om at man aldri bruker mer enn avkastningen vil sikre et svært kjærkomment bidrag til våre statsbudsjetter i kanskje hundrevis av år.

 

edit: Oljefondet har aldri vært større!

 

Når det er sagt så burde det jo for pokker være mulig å få til flotte veier og jerbanestrekninger innenfor rammene av et normalt statsbudsjett uten å stjele fra våre barns barn og deres barn. Så i prinsippet er jeg helt enig med FRP i at dette er skammelig lavt prioritert av det brede politiske lag i dette landet. De får jo dette til stort sett overalt ellers i land det er naturlig å sammenligne Norge med. Når Frp lanserer løsninger som angriper det fra en slik vinkel så vil ta det mer seriøst. Men så lenge deres økonomiske politikk er fundert på å slenge oljepenger etter alle problemer så er det rett og slett useriøst. Gi meg et oljepengefritt statsbudsjett fra FRP så får vi kanskje se hva eller hvems som må svi for at vi skal få nye motorveier.

 

Mer av alt til alle er jo rett og slett ikke mulig. Var det så enkelt så ville selve definisjonen av politikk vært en annen;

 

"Politikk er den virksomhet innen et sosialt system som innebærer at mål blir satt, prioriteringer ordnet, verdier fordelt og virkemidler valgt og anvendt."

 

Simplifisert ergo; Gratis skolebøker og gratis motorvei lar seg ikke gjøre. Vi må enten betale selv for skolebøkene eller motorveien. Sånn er det bare.

Endret av panzerBert
Lenke til kommentar
Det kan være at noen av pengene er tapt men det er fremdeles direkte feil å slenge ut at "640 milliarder er spilt bort på børsen". Det har vært en aldri så liten finanskrise. Det ser foreløpig ut til at Norge og oljefondet, i forhold til de fleste andre land i verden, har klart seg gjennom denne aldeles utmerket. Nå fikk vi nettopp melding om at oljefondet passerte 2300 milliarder i mai. Det kan gå mot historisk toppnotering for oljefondet allerede nå ved slutten av 2 kvartal. Vi snakker i så fall om at tapet i forbindelse med krisen er tjent inn igjen på et halvt års tid. Det vil i så fall virke rimelig tåpelig å lansere bygging av motorveier og opprusting av eksisterende jernbanenett som et alternativ til investeringer gjennom oljefondet. Dette er vår sparebøsse og handlingsregelen eller ihvertfall et prinsipp om at man aldri bruker mer enn avkastningen vil sikre et svært kjærkomment bidrag til våre statsbudsjetter i kanskje hundrevis av år.

En god del av de 640 mrd. kr som er tapt er verditap i forhold til forventet nedgang i økonomien. Men det som er faktum er at dette tapet er større enn bare forventet verditap. 70 mrd kr er gått tapt som følge av "aktiv forvaltning", eller ren gambling med våre penger. FrP var eneste parti som stemte imot å øke aksjeandelen i oljefondet fra 40% til 60% i 2007. Og 2007 var oppgangstid. FrP begrunnet dette med at 60% aksjeandel var for risikabelt. Vel, jeg mener at vi i dag sitter med svaret.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det kan være at noen av pengene er tapt men det er fremdeles direkte feil å slenge ut at "640 milliarder er spilt bort på børsen". Det har vært en aldri så liten finanskrise. Det ser foreløpig ut til at Norge og oljefondet, i forhold til de fleste andre land i verden, har klart seg gjennom denne aldeles utmerket. Nå fikk vi nettopp melding om at oljefondet passerte 2300 milliarder i mai. Det kan gå mot historisk toppnotering for oljefondet allerede nå ved slutten av 2 kvartal. Vi snakker i så fall om at tapet i forbindelse med krisen er tjent inn igjen på et halvt års tid. Det vil i så fall virke rimelig tåpelig å lansere bygging av motorveier og opprusting av eksisterende jernbanenett som et alternativ til investeringer gjennom oljefondet. Dette er vår sparebøsse og handlingsregelen eller ihvertfall et prinsipp om at man aldri bruker mer enn avkastningen vil sikre et svært kjærkomment bidrag til våre statsbudsjetter i kanskje hundrevis av år.

En god del av de 640 mrd. kr som er tapt er verditap i forhold til forventet nedgang i økonomien. Men det som er faktum er at dette tapet er større enn bare forventet verditap. 70 mrd kr er gått tapt som følge av "aktiv forvaltning", eller ren gambling med våre penger. FrP var eneste parti som stemte imot å øke aksjeandelen i oljefondet fra 40% til 60% i 2007. Og 2007 var oppgangstid. FrP begrunnet dette med at 60% aksjeandel var for risikabelt. Vel, jeg mener at vi i dag sitter med svaret.

 

Jo jeg er ikke prinsipielt uenig i det du sier men om du skal benytte det argumentet så må du jo være klar over at det vil bite deg og FRP i baken nå som det igjen er oppgangstider. En mindre aksjeandel i oppgangstider vil føre til mindre gevinst enn det en større aksjeandel ville ha gjort. Ihvertfall historisk sett. Da vil det jo selfølgelig resultere i kanonade mot hvem det nå enn er som styrer fordi vi har "tjent mindre enn det vi burde ha gjort".

 

Men det er klart, de lærde strides og i bunn og grunn handler det jo om hvor mye risiko man er villig til å ta. Og det er jo en kjent sak at avkastningen gjerne følger risikoen, og er det jo selvsagt slik at det også kan gå på trynet. Poenget mitt var bare at det ser nå ut til at det ikke har gått på trynet. Oljefondet er større enn noen gang. Jeg kan vanskelig se hvordan vi per i dag ville hatt mere penger med FRP sin løsning? Og som nevnt, om ca to uker vil oljefondets rapport for 2 kvartal foreligge. Personlig tror jeg da at kritikken mot oljefondet vil stilne ganske raskt. Det er vel kanskje heller trolig at Kristin vil bruke rapporten til å sanke noen ekstra stemmer i forkant av valget?

 

Oljefondet er større enn noen gang!

Lenke til kommentar
Men det er klart, de lærde strides og i bunn og grunn handler det jo om hvor mye risiko man er villig til å ta. Og det er jo en kjent sak at avkastningen gjerne følger risikoen, og er det jo selvsagt slik at det også kan gå på trynet. Poenget mitt var bare at det ser nå ut til at det ikke har gått på trynet. Oljefondet er større enn noen gang. Jeg kan vanskelig se hvordan vi per i dag ville hatt mere penger med FRP sin løsning? Og som nevnt, om ca to uker vil oljefondets rapport for 2 kvartal foreligge. Personlig tror jeg da at kritikken mot oljefondet vil stilne ganske raskt. Det er vel kanskje heller trolig at Kristin vil bruke rapporten til å sanke noen ekstra stemmer i forkant av valget?

 

Oljefondet er større enn noen gang!

At oljefondet er større nå enn hva det var er jo fordi økonomien er på vei frem etter bunnivået tidligere i år. Men også fordi at staten pumper penger inn i fondet. Så det er ikke noe overraskende. Men jeg mener fortsatt at en bedre avkastning er å ruste opp vei- og jernbanenettet i Norge i samme store stil som Sverige gjør. Det har vi råd til, og det sparer både liv, penger og miljø.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Ser at Hans-o bare ignorerte dette og fortsatte å legge ut om kapitalisme, privatisering, og andre skumle ord han kan bruke til å skremme folk bort fra Frp...

 

Han glemmer jo kjapt at selv finansministeren fra SV begjærlig griper til kapitalismen for at regningene skal bli betalt.

det er snakk om graden av kapitalisme, noe du ikke ser ut til å forstå. Verden er ikke Sort\hvitt. Jeg er ikke imot kapitalisme, jeg er imot kapitalisme når den får utfolde seg helt fritt uten statlig kontroll. Og det er forresten ganske interessant å se at du reagerer på den måten du gjør pricks, når dere kapitalister ikke er vonde å be om å skrike "Sosialist, Sosialist" om venstresiden, når det ikke finnes veldig mange Sosialister i Norge, og iallefall ikke i regjeringen idag.

Nå er det ingen partier på Stortinget som ikke vil ha kontroll på økonomien, så her er du visst ute med stråmenn igjen.

 

Med Privatisering mener jeg offentlige foretak som går over på private hender.(trodde det var underforstått?)

Hvorfor skal offentlige foretak gå over på private hender? Det er vel heller snakk om at private får lov til å drive bedrift. Og Frp vil at staten uansett skal stå som garantist for at man får hjelpen man trenger. Så "privatisering" er bare et villedende skremselsord man bruker for å lure folk.

Lenke til kommentar
Det viktige i denne saken er vel at Siv Jensen sier at en FRP-regjering skal sørge for at Mullah Krekar settes i forvaring, og det bryter med gjeldende lovverk. Regjeringen kan ikke sette folk i forvaring, det gjøres av politiet (i begrenset grad) og rettsvesenet.

 

Jeg lurer litt på om vi kanskje burde spørre oss om en norsk statsminister bør ha den slags feilforestillinger rundt vårt rettssystem.

Dette er jo bare FUD. Lover kan endres, og hvis man ser at lovene ikke fungerer optimalt så kan man altså gå inn for det. Det må jo bare være spill for galleriet når du gjør et stort nummer ut av at Frp snakker om å gjøre noe man har gjort uendelig mange ganger før. Men det er vel bare når Frp gjør det at det ikke skal gå an...

Lenke til kommentar
Det kan være at noen av pengene er tapt men det er fremdeles direkte feil å slenge ut at "640 milliarder er spilt bort på børsen". Det har vært en aldri så liten finanskrise. Det ser foreløpig ut til at Norge og oljefondet, i forhold til de fleste andre land i verden, har klart seg gjennom denne aldeles utmerket. Nå fikk vi nettopp melding om at oljefondet passerte 2300 milliarder i mai. Det kan gå mot historisk toppnotering for oljefondet allerede nå ved slutten av 2 kvartal. Vi snakker i så fall om at tapet i forbindelse med krisen er tjent inn igjen på et halvt års tid. Det vil i så fall virke rimelig tåpelig å lansere bygging av motorveier og opprusting av eksisterende jernbanenett som et alternativ til investeringer gjennom oljefondet. Dette er vår sparebøsse og handlingsregelen eller ihvertfall et prinsipp om at man aldri bruker mer enn avkastningen vil sikre et svært kjærkomment bidrag til våre statsbudsjetter i kanskje hundrevis av år.

En god del av de 640 mrd. kr som er tapt er verditap i forhold til forventet nedgang i økonomien. Men det som er faktum er at dette tapet er større enn bare forventet verditap. 70 mrd kr er gått tapt som følge av "aktiv forvaltning", eller ren gambling med våre penger. FrP var eneste parti som stemte imot å øke aksjeandelen i oljefondet fra 40% til 60% i 2007. Og 2007 var oppgangstid. FrP begrunnet dette med at 60% aksjeandel var for risikabelt. Vel, jeg mener at vi i dag sitter med svaret.

FrP ville ha 50% akjseandel noe som fondet var på når det var dårlige resultater på aksjeinvesteringen. Skjønner ikke hvorfor de folkene som kritiserte oljefondet kan være ydmyk å si at de tok feil. Flere sa jo at oljefondet aldri ville stige i verdi og at det ville ta veldig lang tid men nå er det mer verd enn noensinne.

Lenke til kommentar
Hadde man for eksempel satt penger i banken istedenfor hadde fondet vært større nå.

I verdens største investeringsbank, for eksempel?

 

Hør nå her: 2000 mrd NOK er ikke noe du setter på sparekonto. En bank lever av å låne ut og investere penger som settes inn, og intet banksikringsfond kunne ha sikret et slikt innskudd om banken hadde insvestert feil.

Lenke til kommentar

Rart at Bondevik I+II ikke gjorde noe med dette sosialistiske påfunnet oljefond da! De var kanskje sosialister (Hva enn det er for noe i disse dager) de også. Også er vel FrP også sosialister? De ønsker jo et oljefond på børs de også, riktignok 10% mindre i aksjer enn flertallet på stortinget, men jeg tror ikke det er disse 10% som skiller sosialist fra neokonservativ.

Lenke til kommentar
Er fullt klar over at man ikke setter så mye inn på en sparekonto, men som et tenkt eksempel ville det vært bedre enn sosialistenes gambling på børsen.

For det første ville det vært prinsippielt likt, men i stedet for å egne porteføljeforvalter med egne retningslinjer fastsatt av demokratisk valgte poltikere, ville forvaltningen av formuen vært overlatt til bankene. For det andre er det bare et parti som har hatt innvendinger ift aksjeandelen av Pensjonsfond - Utland, og det er FrP - ingen andre borgelige partier har ønsket noe annet enn en økning av aksjeandelen opp til 60%. FrP ønsket 50%, og det er nøyaktig hva den var. Situasjonen da vi gikk inn i finanskrisen var det følgelig tverrpolitisk enighet om. For det tredje har ikke (tror jeg, da) den totale renteavkastningen på Pensjonsfiond Utland vært under 0% ved noe kvartalsregnskap (i månedskiftet januar/februar var den rentfoten såvidt under, vil jeg tro) - det betyr at vi ikke har tapt noe av pengene som er satt inn.

 

Terra-kommunene som spilte bort penger hadde også sosialistisk styre... ser et visst mønster her. :p

Terra kommunene satset penger de faktisk ikke hadde. Det er noe helt annet enn å investere penger du har. Sakene kan ikke sammenliknes - men det kan godt hende du har rett i at Terra-kommunene ikke hadde gjort det de gjorde med et mer konservativt styre. Det ville jeg i hvertfall håpe.

Lenke til kommentar
Rart at Bondevik I+II ikke gjorde noe med dette sosialistiske påfunnet oljefond da! De var kanskje sosialister (Hva enn det er for noe i disse dager) de også. Også er vel FrP også sosialister? De ønsker jo et oljefond på børs de også, riktignok 10% mindre i aksjer enn flertallet på stortinget, men jeg tror ikke det er disse 10% som skiller sosialist fra neokonservativ.
Joda, alle er litt medskyldige her, men Frp ville investere mer i norsk infrastruktur og mindre i aksjer. Det ironiske er at Soslalistene har vært de mest grådige her og satte mest på spill, nettopp hva de anklager sine motstandere for.

 

Det er også verdt å merke seg at Kristin "Ingen skal tjene mere enn Jens" Halvorsen betalte de som gamblet bort 640 milliarder opp til over 10 millioner i året. Større hykler enn sosialistene skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...