Gå til innhold

FrP i regjering - Hva Norge trenger?


FrP i regjering - Hva Norge trenger?  

1 114 stemmer

  1. 1. FrP i regjering - Hva Norge trenger?

    • Ja
      501
    • Nei
      569
    • Vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Men kjære stigfjel; det er bevist at vi er verdens beste land å bo i. Ifølge FN har vi høyest HDI av alle land, som tar til hensyn utdanning, lese/skrive ferdigheter, levealder, osv.

 

Om dette ikke er bevis på at politikken vår fungerer vet ikke jeg.

 

Artig å se at du snakker godt om helsereformen obama vil innføre, når dette sees på som et sosialistisk opplegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men kjære stigfjel; det er bevist at vi er verdens beste land å bo i. Ifølge FN har vi høyest HDI av alle land, som tar til hensyn utdanning, lese/skrive ferdigheter, levealder, osv.

Norge sakker akterut hva kvaliteten på utdannelsen angår, og da tenker jeg på den norske skolen, noe den sosialistiske likhetsskolen har sørget for. Vi får se om de grepene som det har vært snakk om, vil fungere. I det borgerlige Oslo har det skjedd en bedring de siste årene. Oslo har Norges beste skole. I sosialistiske kommuner, som Nord-Trøndelag er engelsk-kunnskapen dårligst i hele landet. Så sosialisme og mangelfull kvalitet på skolen henger sammen. Derfor er det farlig at en kunnskapsløs person som Kristin Halvorsen får ansvaret for skolepolitikken.

 

Om dette ikke er bevis på at politikken vår fungerer vet ikke jeg.

Typisk norsk sosialistisk selvgodhet. "Siden Norge er det beste landet å bo i, trenger vi ikke gjøre noen ting". Tøv.

 

Artig å se at du snakker godt om helsereformen obama vil innføre, når dette sees på som et sosialistisk opplegg.

Obamas helsereform kan ikke sees på som sosialistisk. Forsikringsprinsippet vil fortsatt gjelde, så de som har råd vil måtte fortsette med de private helseforsikringene. Helsereformen er for de som i dag ikke har råd til en privat helseforsikring. Husk at den amerikanske politikken ligger langt til høyre for det vi i det sosialistiske Norge er vant til. Selv FrP ville vært et parti langt inne på venstresiden i amerikansk politikk.

Lenke til kommentar
at Ap i mange år bedrev egen overvåkning av politiske motstandere.

 

Kilde?

 

At sosialistiske politikere forteller alle hvordan de skal leve, hva folk trenger osv osv.

 

Dette gjelder stort sett alle politikere, så det er helt urelevant.

 

SV løy velgerne rett opp i ansiktet i '05 med tollgrensene for handel fra utlandet over postordre/nett.

 

SV er et sosialistisk parti, ikke et sosialdemokratisk parti. Dessuten spurte jeg om AP, ikke om SV.

 

Ap har blitt betydelig rødere enn tidligere (f.eks. Stoltenberg I regjeringen).

 

Konkrete eksempler gjennom historien, takk.

 

Nedleggelser av privatskoler,

 

Såvidt jeg vet må man ikke være ren sosialist for å mislike eller stenge privatskoler.

 

å gjøre det vanskeligere for private bedrifter midt under finanskrisen (ref. formueskatten),

 

Norge ble knapt berørt av finanskrisen i forhold til de fleste landene i Europa og Amerika.

 

at offentlig sektor vokser i rekordfart, at man heller velger klatt-utbygging i statlig regi enn prosjektfinansiering, gjerne med privat initiativ (OPS) for å sette fart på utbyggingen i samferdelssektoren. Dette smaker av sosialisme, ikke sosialdemokrati.

 

Sist gang jeg sjekket så støttet sosialdemokratiet en statlig kontroll på samferdselstjenestene?

 

Og angående Somalierne så var du veldig selektiv i hva du valgte ut av kildene dine. Wikipediaartikkelen linket meg til forskning.no, som fortalte dette som svar til hvorfor så mange Somaliere er arbeidsløse:

 

- Hovedforklaringen er at over halvparten av somalierne har mindre enn fem års botid i Norge. De som har bodd i Norge lengst er i all hovedsak godt integrert. De som har kommet de siste årene er også dem som har opplevd lengst tid med et samfunn i total oppløsning, med nesten total mangel på infrastruktur, i hvert fall sør i landet.

 

I USA er årsaken til at innvandrere integreres så tidlig rett og slett at de ikke får noen slags sosialhjelp, og at for å overleve må de finne seg en jobb.

 

Du har et veldig skjevt perspektiv på hele denne situasjonen. Jeg anbefaler deg å se den fra mer enn én vinkel.

Lenke til kommentar
at Ap i mange år bedrev egen overvåkning av politiske motstandere.

Kilde?

Har du virkelig ikke hørt om den politiske overvåkningen Ap bedrev i etterkrigstiden? Det viser at du ikke har fått med deg de mer skremmende faktaene i norsk historie.

 

At sosialistiske politikere forteller alle hvordan de skal leve, hva folk trenger osv osv.

Dette gjelder stort sett alle politikere, så det er helt urelevant.

Dette gjelder spesielt sosialistiske politikere.

 

SV løy velgerne rett opp i ansiktet i '05 med tollgrensene for handel fra utlandet over postordre/nett.

 

SV er et sosialistisk parti, ikke et sosialdemokratisk parti. Dessuten spurte jeg om AP, ikke om SV.

Jeg vet da vel at SV er et sosialistisk parti. Det er også Ap, så jeg skjønner ikke problemstillingen her. Sosialdemokratiet eksisterer ikke i Norge, og SV er like mye en del av regjeringen som Ap.

 

Ap har blitt betydelig rødere enn tidligere (f.eks. Stoltenberg I regjeringen).

 

Konkrete eksempler gjennom historien, takk.

En sterkere motstand mot private løsninger enn tidligere Ap-regjeringer. Mer overstyring av folks hverdagsliv, flere møter i det lukkede rom, høyere avgiftstrykk osv.

 

 

Nedleggelser av privatskoler,

 

Såvidt jeg vet må man ikke være ren sosialist for å mislike eller stenge privatskoler.

Men man må være sosialist for å lukke døren i den grad sosialistene har gjort i Norge.

 

å gjøre det vanskeligere for private bedrifter midt under finanskrisen (ref. formueskatten),

 

Norge ble knapt berørt av finanskrisen i forhold til de fleste landene i Europa og Amerika.

Jeg snakket ikke om hvorvidt Norge ble berørt av finanskrisen.

 

 

at offentlig sektor vokser i rekordfart, at man heller velger klatt-utbygging i statlig regi enn prosjektfinansiering, gjerne med privat initiativ (OPS) for å sette fart på utbyggingen i samferdelssektoren. Dette smaker av sosialisme, ikke sosialdemokrati.

 

Sist gang jeg sjekket så støttet sosialdemokratiet en statlig kontroll på samferdselstjenestene?

Igjen, det finnes ikke sosialdemokrati i Norge, men sosialisme.

 

 

Og angående Somalierne så var du veldig selektiv i hva du valgte ut av kildene dine. Wikipediaartikkelen linket meg til forskning.no, som fortalte dette som svar til hvorfor så mange Somaliere er arbeidsløse:

 

- Hovedforklaringen er at over halvparten av somalierne har mindre enn fem års botid i Norge. De som har bodd i Norge lengst er i all hovedsak godt integrert. De som har kommet de siste årene er også dem som har opplevd lengst tid med et samfunn i total oppløsning, med nesten total mangel på infrastruktur, i hvert fall sør i landet.

 

I USA er årsaken til at innvandrere integreres så tidlig rett og slett at de ikke får noen slags sosialhjelp, og at for å overleve må de finne seg en jobb.

 

Du har et veldig skjevt perspektiv på hele denne situasjonen. Jeg anbefaler deg å se den fra mer enn én vinkel.

Jeg har jo sagt at i USA må man jobbe for å tjene penger. Les hva jeg skriver. Og somaliere er også godt representert på gjerningsmann-statistikken på overfallsvoldtekter. Nok et problem som må løses, og det klarer ikke marxist-leninisten Audun Lysbakken å gjøre noe med.

 

Edit: og forresten, Ap snakker varmt om det nye datalagringsdirektivet. Ap, som vi alle vet har en tradisjon for overvåkning er selvfølgelig for. FrP er svorne motstandere av dette direktivet og vil gjøre alt for å stoppe innføringen av datalagringsdirektivet.

 

Edit edit: og nå har altså Ap, denne gang i Porsgrunn, løyet for velgerne igjen. Skoler som har blitt lovt at skal leve, blir nå nedlagt. Dette er brudd på en skriftlig avtale, og viser igjen at sosialisme står for løgnaktighet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hovedforklaringen er at over halvparten av somalierne har mindre enn fem års botid i Norge. De som har bodd i Norge lengst er i all hovedsak godt integrert. De som har kommet de siste årene er også dem som har opplevd lengst tid med et samfunn i total oppløsning, med nesten total mangel på infrastruktur, i hvert fall sør i landet.

 

Det er tull. De med syv års botid er 34% i arbeid, istedenfor 21% for de med 0-4 år. For nordmenn ligger dette tallet få 52%. De er dårlig integrert de også, bare bedre enn somailiere som har vært her i 0-4 år.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kjære stigfjel, kan du prøve å være litt mer edruelig i din omtale av "sosialistene"? Det du holder på med nå er egentlig trolling. Det er greit at jeg kan ignorere innleggene dine, men jeg kan ikke ignorere innleggene til alle som svarer på deg. At du driver og raller om "sosialistene" ditt og "sosialisme" datt ødelegger enhver god tråd. Skjerpings.

Lenke til kommentar
Har du virkelig ikke hørt om den politiske overvåkningen Ap bedrev i etterkrigstiden? Det viser at du ikke har fått med deg de mer skremmende faktaene i norsk historie.

 

Hørt om det har jeg, men jeg har aldri fått se noe bevis for det.

 

Dette gjelder spesielt sosialistiske politikere.

 

Bullshit. Ikke kom her med dine mangelfulle påstander og kall dem fakta.

 

Jeg vet da vel at SV er et sosialistisk parti. Det er også Ap, så jeg skjønner ikke problemstillingen her. Sosialdemokratiet eksisterer ikke i Norge, og SV er like mye en del av regjeringen som Ap.

 

På samme måte 1 ml melk er like stor del av melkekartongen som de andre 999 millilitrene da, tydeligvis.

 

Og jeg spurte ikke om SV, jeg spurte om AP så hva SV har gjort gir jeg blaffen i.

 

En sterkere motstand mot private løsninger enn tidligere Ap-regjeringer. Mer overstyring av folks hverdagsliv, flere møter i det lukkede rom, høyere avgiftstrykk osv.

 

Konkrete eksempler gjennom historien, takk.

 

--

 

Men man må være sosialist for å lukke døren i den grad sosialistene har gjort i Norge.

 

Sier hvem? Du og FrP?

 

Jeg snakket ikke om hvorvidt Norge ble berørt av finanskrisen.

 

Så du kommer med konspirasjonsteorier om at "sosialistene" prøvde å "knekke" alle de norske bedriftene ved ikke å fjerne arveskatten? De hadde ingen grunn til det, de fleste bedriftene klarte seg fint, ser det ut som.

 

Igjen, det finnes ikke sosialdemokrati i Norge, men sosialisme.

 

En påstand du til dags dato ikke har kommet med et spor bevis til å støtte.

 

Jeg har jo sagt at i USA må man jobbe for å tjene penger. Les hva jeg skriver. Og somaliere er også godt representert på gjerningsmann-statistikken på overfallsvoldtekter. Nok et problem som må løses, og det klarer ikke marxist-leninisten Audun Lysbakken å gjøre noe med.

 

Edit: og forresten, Ap snakker varmt om det nye datalagringsdirektivet. Ap, som vi alle vet har en tradisjon for overvåkning er selvfølgelig for. FrP er svorne motstandere av dette direktivet og vil gjøre alt for å stoppe innføringen av datalagringsdirektivet.

 

Edit edit: og nå har altså Ap, denne gang i Porsgrunn, løyet for velgerne igjen. Skoler som har blitt lovt at skal leve, blir nå nedlagt. Dette er brudd på en skriftlig avtale, og viser igjen at sosialisme står for løgnaktighet.

 

Forskjellen mellom USA og Norge er at i USA har man ingen valg. Man må finne seg en dårlig jobb og jobbe der til noen synes du er hyggelig nok til å bli forfremmet. USA er en populæritetskonkurranse.

 

Og som du kanskje ikke fikk med deg sto det i en av artiklene du refererte meg til at somaliere flest tilpasser seg fint etter noen år i Norge, og får seg jobb, etc. Dessuten er det kanskje mulig at vi snakker om en selvoppfyllende profeti. Hvis hele Norge ser stygt på somaliere, hvilken motivasjon har de til å følge våre regler og integrere seg i samfunnet?

 

USA er heller ikke noe lysende eksempel når det kommer til innvandring. Hva med mengden ulovlige innvandrere som er der? Det finnes et utrolig stort antall meksikanere som bor og jobber i USA ulovlig, integrerte eller ei.

 

Jeg har aldri påstått jeg støtter AP, det er noe du har satt deg inn i ditt eget hode. Jeg kritiserer din latterlige propaganda fordi den er et typisk eksempel på FrPs måte å få med seg befolkningen på. Påstander uten underbyggelse, appell til pathos, og såklart en appell til fremmedfrykten.

 

Og som jeg har sagt før, så er det veldig lett å være i opposisjon. FrP har enda ikke fått mulighet til å gjøre noen feil i regjering, så de kan kjefte og klage så mye de vil uten konsekvenser.

 

 

Edit:

 

Det er tull. De med syv års botid er 34% i arbeid, istedenfor 21% for de med 0-4 år. For nordmenn ligger dette tallet få 52%. De er dårlig integrert de også, bare bedre enn somailiere som har vært her i 0-4 år.

 

Jeg bare siterer en artikkel som ble brukt i wikiartikkelen han stigfjel linket meg til. Kan ikke si jeg synes forskning.no er en spesielt bra side for fakta.

Endret av 8qk5xlv3
Lenke til kommentar
Men kjære stigfjel; det er bevist at vi er verdens beste land å bo i. Ifølge FN har vi høyest HDI av alle land, som tar til hensyn utdanning, lese/skrive ferdigheter, levealder, osv.

Norge sakker akterut hva kvaliteten på utdannelsen angår, og da tenker jeg på den norske skolen, noe den sosialistiske likhetsskolen har sørget for. Vi får se om de grepene som det har vært snakk om, vil fungere. I det borgerlige Oslo har det skjedd en bedring de siste årene. Oslo har Norges beste skole. I sosialistiske kommuner, som Nord-Trøndelag er engelsk-kunnskapen dårligst i hele landet. Så sosialisme og mangelfull kvalitet på skolen henger sammen. Derfor er det farlig at en kunnskapsløs person som Kristin Halvorsen får ansvaret for skolepolitikken.

 

Om dette ikke er bevis på at politikken vår fungerer vet ikke jeg.

Typisk norsk sosialistisk selvgodhet. "Siden Norge er det beste landet å bo i, trenger vi ikke gjøre noen ting". Tøv.

 

Artig å se at du snakker godt om helsereformen obama vil innføre, når dette sees på som et sosialistisk opplegg.

Obamas helsereform kan ikke sees på som sosialistisk. Forsikringsprinsippet vil fortsatt gjelde, så de som har råd vil måtte fortsette med de private helseforsikringene. Helsereformen er for de som i dag ikke har råd til en privat helseforsikring. Husk at den amerikanske politikken ligger langt til høyre for det vi i det sosialistiske Norge er vant til. Selv FrP ville vært et parti langt inne på venstresiden i amerikansk politikk.

Det jeg misliker er at du putter ord og meninger i munnen på meg. Er ikke så hyggelig i en seriøs politisk debatt. Du snakker dårlig om sosialistene, men du virker ikke som den personen med mest respekt for andre som representat for din politikk. Dette ødelegger inntrykket mitt av deg og dine meninger, og skaper fordommer mot den politikken du står for. Så er det sagt.

 

Jeg har ikke sagt at vi ikke trenger å gjøre noen ting, det er jeg dypt uenig i. Det er alltid rom for perfeksjon og forbedring. Det jeg mener er at siden FN har bevist at vår politikk har ført til at vi blir verdens beste land å bo i er at dette virkelig er en politikk som fungerer. Hvordan skulle vi ellers toppet listen?

 

Den konklusjonen du trekker først i innlegget ditt syntes jeg blir veldig drøyt. Har du kilder for dette?

 

Private skoler i norge burde være bedre, man velger tross allt dette foran et gratis alternativ. Jeg kan og trekke konklusjonen at elever som går der er mer skole-interesserte enn andre, siden de velger å betale for dette. Hadde alle gått på privat skole, hadde derimot resultatene blitt likt med offentlige skolen. Yay, jeg kan trekke konklusjoner jeg og!

Lenke til kommentar
Typisk norsk sosialistisk selvgodhet. "Siden Norge er det beste landet å bo i, trenger vi ikke gjøre noen ting".

 

Jeg tror han egentlig mener "side Norge er det beste landet å bo i, er det ikk hensiktsmessig å gjøre Norge mer likt mindre gode land (jfr. USA)."

Akkurat =) Samme med det Camlon skrev under.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
Men kjære stigfjel; det er bevist at vi er verdens beste land å bo i. Ifølge FN har vi høyest HDI av alle land, som tar til hensyn utdanning, lese/skrive ferdigheter, levealder, osv.

 

Om dette ikke er bevis på at politikken vår fungerer vet ikke jeg.

 

Artig å se at du snakker godt om helsereformen obama vil innføre, når dette sees på som et sosialistisk opplegg.

HDI er bare tull. HDI måles med tre faktorer som er verdt 1/3 hver

- Levealder

- BNP

- Analfabetisme (2/3) og antall som går på skolen (1/3).

 

Levealder handler egentlig bare om kostholdet til folk og har ingen relevanse til helsesystemet. BNP har de plassert en topp på 40K, som gjør at BNp over 40K er verdiløst. Og er det noe mål å få masse folk som tar høyere utdanning. I tilegg hva med alle andre faktorer, som kriminalitet, infrastruktur, etc.

 

Media har virkelig klart å lure folk til å tro at HDI måler hvilke land som er best å bo i.

Lenke til kommentar
Typisk norsk sosialistisk selvgodhet. "Siden Norge er det beste landet å bo i, trenger vi ikke gjøre noen ting".

 

Jeg tror han egentlig mener "side Norge er det beste landet å bo i, er det ikk hensiktsmessig å gjøre Norge mer likt mindre gode land (jfr. USA)."

Jeg tror ikke han mener at Norge er verden beste land å bo i. Jeg tror han mener at argumentet om at vi er verden beste land å bo i, derfor trenger vi ikke å gjøre noe er tåplig.

Lenke til kommentar
Men kjære stigfjel; det er bevist at vi er verdens beste land å bo i. Ifølge FN har vi høyest HDI av alle land, som tar til hensyn utdanning, lese/skrive ferdigheter, levealder, osv.

 

Om dette ikke er bevis på at politikken vår fungerer vet ikke jeg.

 

Artig å se at du snakker godt om helsereformen obama vil innføre, når dette sees på som et sosialistisk opplegg.

HDI er bare tull. HDI måles med tre faktorer som er verdt 1/3 hver

- Levealder

- BNP

- Analfabetisme (2/3) og antall som går på skolen (1/3).

 

Levealder handler egentlig bare om kostholdet til folk og har ingen relevanse til helsesystemet. BNP har de plassert en topp på 40K, som gjør at BNp over 40K er verdiløst. Og er det noe mål å få masse folk som tar høyere utdanning. I tilegg hva med alle andre faktorer, som kriminalitet, infrastruktur, etc.

 

Media har virkelig klart å lure folk til å tro at HDI måler hvilke land som er best å bo i.

Men allikevel er nok levealder og helsesystemet absolutt relatert, selv om gener og kosthold også spiller inn. De kunne nok gått mer detaljert inn ja, men tviler ikke på at Norge er blant de absolutt beste land å bo i, sammen med sverige og danmark som har lignende politikk.

Lenke til kommentar

Oioi, her var det mye å ta tak i. Jaja, vi tåler det.

 

Hørt om det har jeg, men jeg har aldri fått se noe bevis for det.

Dette er et veldig følsomt område for Ap, som de prøver å dysse ned for alt det er verdt. Politisk overvåkning er et direkte angrep på ytringsfrihet og demokrati, så å bli forbundet med det er meget ugunstig. Gerard Helskog laget for mange år tilbake en reportasjeserie "Bak din rygg", som tok opp forskjellige aspekter med overvåkning under den kalde krigen. Ap sin politiske overvåkning var et av temaene. I tillegg har Ap innflytelse på en rekke medier, så det er også noe av årsaken til at man ikke finner så mye stoff om det. Det var forøvrig venstreradikale som Ap overvåket, og dette skjedde i stor stil over lengre tid. Selv om jeg personlig ønsker den venstreradikale ideologien (forsåvidt alt som har med sosialisme å gjøre) dit peppern gror kan ikke det overtrampet Ap utviste mot disse folkene forsvares på noen som helst måte. Demokrati og ytringsfrihet er to grunnleggende rettigheter som må bevares for enhver pris. Og alle må få ytre sine meninger, uansett hvor frastøtende de må være. Det er bedre enn at det blir tiet ned.

 

Bullshit. Ikke kom her med dine mangelfulle påstander og kall dem fakta.

Det er den holdningen jeg så alt for ofte ser fra politikere på sosialistisk side, og som jeg selv fikk se i valgkampen. "Du trenger ikke en bil med mer enn 170 hk" var svaret jeg fikk da jeg argumenterte hvorfor det kunne være en god ting å belønne biler med lave utslipp, uansett hk-antall. Det er en ovenfra-og-ned holdning jeg ikke tolererer. Hvem er han til å bestemme hva jeg trenger eller ikke? Det klarer jeg selv å finne ut av uten at en overformynder skal styre livet mitt for meg. Han vet ingenting om hva som er best for meg, det vet jeg best selv.

 

På samme måte 1 ml melk er like stor del av melkekartongen som de andre 999 millilitrene da, tydeligvis.

SV har også innflytelse på regjeringens politikk, så hva SV gjør i regjering er relevant.

 

Sier hvem? Du og FrP?

Igjen, Ap har i alle år kjempet for likhetsskolen, som tar null hensyn til individet. Alle skal igjennom den samme kverna, flinke elever må vente på de andre, svake elever blir i stor grad overlatt til seg selv, fordi de ikke klarer å henge med. Selv Ap selv har i det siste innrømmet at likhetsskolen har baksider, men de gjør ikke så mye med det.

 

Så du kommer med konspirasjonsteorier om at "sosialistene" prøvde å "knekke" alle de norske bedriftene ved ikke å fjerne arveskatten? De hadde ingen grunn til det, de fleste bedriftene klarte seg fint, ser det ut som.

Om det var med hensikt eller ikke, kan man alltids diskutere. Uansett ble konsekvensen at mange små og mellomstore bedrifter måtte ta ut utbytte når de midlene egentlig burde fått stå i bedriften for å klare seg bedre enn hva tilfellet ble. Noen måtte tilogmed selge eiendom eller ta opp lån for å betale skatten. Timingen på omleggingen av formueskatten kunne ikke ha skjedd på et mer ugunstig tidspunkt. Jeg synes det grepet var rimelig arrogant. Hvis regjeringen virkelig hadde vært opptatt av å legge forholdene til rette for at flest mulig skulle klare seg igjennom den vanskelige tiden, ville de droppet den innstrammingen.

 

En påstand du til dags dato ikke har kommet med et spor bevis til å støtte.

Jeg oppfatter ikke denne regjeringen som sosialdemokratisk, men som sosialistisk.

 

Forskjellen mellom USA og Norge er at i USA har man ingen valg. Man må finne seg en dårlig jobb og jobbe der til noen synes du er hyggelig nok til å bli forfremmet. USA er en populæritetskonkurranse.

Jeg har jo sagt flere ganger allerede at man i USA må jobbe for å få mat på bordet. Der har man ikke et trygdesystem som det man har i Norge. Det finnes social security, men det kan man ikke leve på. Det er en av grunnene til at f.eks. somaliere klarer seg mye bedre i USA enn i Norge. Og dessuten, det må da være bedre å ha en dårlig jobb enn å ikke ha jobb i det hele tatt? Jeg er ikke sikker på om Norge vil ha råd til å holde samme nivå på velferden i fremtiden som vi har i dag. Det skal lønne seg å jobbe. Der jeg jobber søkte de for ikke lenge siden etter en ny ansatt (selger). De fikk ikke ett eneste svar på annonsen.

 

Og som du kanskje ikke fikk med deg sto det i en av artiklene du refererte meg til at somaliere flest tilpasser seg fint etter noen år i Norge, og får seg jobb, etc. Dessuten er det kanskje mulig at vi snakker om en selvoppfyllende profeti. Hvis hele Norge ser stygt på somaliere, hvilken motivasjon har de til å følge våre regler og integrere seg i samfunnet?

Somaliere har også et ansvar med å tilpasse seg det samfunnet de flytter til, akkurat som at vi må rette oss etter lover og regler hvis vi f.eks. drar til et muslimsk land. Akkurat som at nye landsmenn har rettigheter, har de også plikter. Sosialistisk side har nesten bare tenkt på rettigheter og forsømt pliktene i mange år. Av 18 anmeldte overfallsvoldtekter i Stavanger var 17 av dem begått av ikke-vestlige innvandrere. Det forteller meg at en del av nye landsmenn, særlig fra ikke-vestlige land, har et kvinnesyn som hører steinalderen til.

 

Det jeg misliker er at du putter ord og meninger i munnen på meg. Er ikke så hyggelig i en seriøs politisk debatt. Du snakker dårlig om sosialistene, men du virker ikke som den personen med mest respekt for andre som representat for din politikk. Dette ødelegger inntrykket mitt av deg og dine meninger, og skaper fordommer mot den politikken du står for. Så er det sagt.

Når du sier følgende:

Om dette ikke er bevis på at politikken vår fungerer vet ikke jeg.

Det utsagnet har jeg hørt mange ganger før fra sosialistisk side (i forskjellige former og varianter) når det diskuteres reelle problemer det bør tas tak i. Og undertonen fra sosialistisk side er som regel "siden Norge er verdens beste land å bo i skal vi ha oss frabedt syting og klaging". Mange ganger ser jeg oppslag om at sosialistiske politikere synes vi "klager" for mye, og viser til FN sin undersøkelse som så mange ganger sier "Norge er verdens beste land å bo i". Den holdningen blir jeg provosert over, og kommenterer deretter.

Lenke til kommentar
Dette er et veldig følsomt område for Ap, som de prøver å dysse ned for alt det er verdt. Politisk overvåkning er et direkte angrep på ytringsfrihet og demokrati, så å bli forbundet med det er meget ugunstig. Gerard Helskog laget for mange år tilbake en reportasjeserie "Bak din rygg", som tok opp forskjellige aspekter med overvåkning under den kalde krigen. Ap sin politiske overvåkning var et av temaene. I tillegg har Ap innflytelse på en rekke medier, så det er også noe av årsaken til at man ikke finner så mye stoff om det. Det var forøvrig venstreradikale som Ap overvåket, og dette skjedde i stor stil over lengre tid. Selv om jeg personlig ønsker den venstreradikale ideologien (forsåvidt alt som har med sosialisme å gjøre) dit peppern gror kan ikke det overtrampet Ap utviste mot disse folkene forsvares på noen som helst måte. Demokrati og ytringsfrihet er to grunnleggende rettigheter som må bevares for enhver pris. Og alle må få ytre sine meninger, uansett hvor frastøtende de må være. Det er bedre enn at det blir tiet ned.

 

Om du sier det er dysset ned, betyr ikke det at det har blitt dysset ned. Istedenfor å komme med helt poengløse argumenter som jeg gir blaffen i, hva med å komme med en kilde som enkelt og greit bekrefter hva du sier (må helst være litt troverdig, da)?

 

Det er den holdningen jeg så alt for ofte ser fra politikere på sosialistisk side, og som jeg selv fikk se i valgkampen. "Du trenger ikke en bil med mer enn 170 hk" var svaret jeg fikk da jeg argumenterte hvorfor det kunne være en god ting å belønne biler med lave utslipp, uansett hk-antall. Det er en ovenfra-og-ned holdning jeg ikke tolererer. Hvem er han til å bestemme hva jeg trenger eller ikke? Det klarer jeg selv å finne ut av uten at en overformynder skal styre livet mitt for meg. Han vet ingenting om hva som er best for meg, det vet jeg best selv.

 

Dette er én sak, og du drøfter ikke saken, men kommer med ensidige argumenter kun for én side. Da mister du din ethos hos folk som har peiling på retorikk.

 

SV har også innflytelse på regjeringens politikk, så hva SV gjør i regjering er relevant.

 

Ved den logikken har FrP enda mer innflytelse på regjeringens politikk.

 

Igjen, Ap har i alle år kjempet for likhetsskolen, som tar null hensyn til individet. Alle skal igjennom den samme kverna, flinke elever må vente på de andre, svake elever blir i stor grad overlatt til seg selv, fordi de ikke klarer å henge med. Selv Ap selv har i det siste innrømmet at likhetsskolen har baksider, men de gjør ikke så mye med det.

 

Du har fremdeles ingen kilder som bekrefter at sosialdemokrater ikke kan ha den samme tenkemåten. Alt har baksider. Dersom man privatiserte skolene ville man kunne endt opp med et system der hvor mye du betaler for utdanningen bestemmer hvor bra jobb du får, og på den måten bestemmer hvor mye penger du får - en forevigelse av rikdommen, som ikke gir rettferdige muligheter til de som ikke har rike og velutdannede foreldre.

 

Jeg sier ikke jeg er enig i at skolen er bra som den er, men dine argumenter er svake og irriterende.

 

Om det var med hensikt eller ikke, kan man alltids diskutere. Uansett ble konsekvensen at mange små og mellomstore bedrifter måtte ta ut utbytte når de midlene egentlig burde fått stå i bedriften for å klare seg bedre enn hva tilfellet ble. Noen måtte tilogmed selge eiendom eller ta opp lån for å betale skatten. Timingen på omleggingen av formueskatten kunne ikke ha skjedd på et mer ugunstig tidspunkt. Jeg synes det grepet var rimelig arrogant. Hvis regjeringen virkelig hadde vært opptatt av å legge forholdene til rette for at flest mulig skulle klare seg igjennom den vanskelige tiden, ville de droppet den innstrammingen.

 

Formueskatten er veldig omdiskutert, og jeg har ikke satt meg grundig nok inn i den for å ha et tydelig synspunkt. Derimot synes jeg det er ekstremt latterlig av velstående folk å klage på skatten når de i essens betaler kun noen få prosent av hva de tjener i forhold til hva normale folk må betale. Om man skal gjøre å være rik skattefritt, mister nye gründere sine muligheter for å skape nye jobber og forandre på ting. Selv synes jeg ikke at økonomien burde styres av gamle menn som ikke har interesse av å forbedre ting.

 

Jeg oppfatter ikke denne regjeringen som sosialdemokratisk, men som sosialistisk

 

Din oppfatning gir jeg blaffen i. Hvis man ikke kan støtte en oppfatning med bevis eller meget gode argumenter, kan man holde den for seg selv. Ellers høres man ut som en konspirasjonsteorist på amfetamin.

 

Jeg har jo sagt flere ganger allerede at man i USA må jobbe for å få mat på bordet. Der har man ikke et trygdesystem som det man har i Norge. Det finnes social security, men det kan man ikke leve på. Det er en av grunnene til at f.eks. somaliere klarer seg mye bedre i USA enn i Norge. Og dessuten, det må da være bedre å ha en dårlig jobb enn å ikke ha jobb i det hele tatt? Jeg er ikke sikker på om Norge vil ha råd til å holde samme nivå på velferden i fremtiden som vi har i dag. Det skal lønne seg å jobbe. Der jeg jobber søkte de for ikke lenge siden etter en ny ansatt (selger). De fikk ikke ett eneste svar på annonsen.

 

Du later som om denne ordningen ikke har nedsider, noe som får deg til å virke utroverdig og pompøs.

 

Somaliere har også et ansvar med å tilpasse seg det samfunnet de flytter til, akkurat som at vi må rette oss etter lover og regler hvis vi f.eks. drar til et muslimsk land. Akkurat som at nye landsmenn har rettigheter, har de også plikter. Sosialistisk side har nesten bare tenkt på rettigheter og forsømt pliktene i mange år. Av 18 anmeldte overfallsvoldtekter i Stavanger var 17 av dem begått av ikke-vestlige innvandrere. Det forteller meg at en del av nye landsmenn, særlig fra ikke-vestlige land, har et kvinnesyn som hører steinalderen til.

 

Jeg er fullt enig i at somaliere har et ansvar til å tilpasse seg samfunnet vårt, og jeg har aldri sagt at nordmenn alene er ansvarlige for situasjonen her og nå. Det er tydelig rasisme på deres side også. Det finnes mange løsninger på dette problemet, og ingen av de FrP kommer med vil fungere, ettersom alle baserer seg rundt at somaliere er problemet og at nordmenn og norsk politikk ikke har noe med saken å gjøre.

 

Selv har jeg verken møtt nok somaliere eller satt meg nok inn i deres miljø til å dømme eller støtte dem. Som sagt har jeg et problem med måten du framstiller ting på. Det vil ikke si at jeg motsier alle probleme du nevner.

 

Den eneste somalieren jeg kjenner er en ekstremt hyggelig fyr som aldri er voldelig, har mange norske venner, snakker flytende norsk (bedre enn mange nordmenn vil jeg påstå), og er veldig trivelig mot jenter såvel som gutter. Men han er ikke nødvendigvis noe prakteksempel på somaliere som en gruppe i Norge, og han sier selv at det finnes en del dårlige egg. Det gir oss derimot grunn til å unngå å gre alle under én kam.

Lenke til kommentar
Men allikevel er nok levealder og helsesystemet absolutt relatert, selv om gener og kosthold også spiller inn. De kunne nok gått mer detaljert inn ja, men tviler ikke på at Norge er blant de absolutt beste land å bo i, sammen med sverige og danmark som har lignende politikk.

For fattige land ja. Har Hong Kong et overlegent helsesystem? Er det derfor de lever lengst i verden? Har Saudi Arabia bedre skolesystem enn Hong Kong, Hong Kong havnes faktisk på toppen i PISA-undersøkelsen, men tydligvis har Saudia Arabia bedre skolesystem enn Hong Kong ifølge HDI. Svaret ditt er, de kunne ha gått mer detaljert inn?!

 

Du mener at Skandinavia er best å bo i. Noen vil være enig med deg, andre vil ikke. Hvilket system man synes er best, bestemmes av hva man synes er viktig. Ingen undersøkelse vil klare å vise hvilket land som er det beste i verden. I tilegg er HDI latterlig dårlig til å vise hvilket land er best i verden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
HDI er ment å skulle vise utviklingstrekk, ikke kåre verdens beste land å bo i (selv om norsk media holder seg til det siste).

 

Når det er sagt så er Norge et av verdens beste land å bo i etter de fleste kriterier.

Som sagt, det er avhengig av hva man bryr seg om. Alle velstånde land i verden er et av verdens beste land å bo i, det inkluderer Singapore, Australia, USA, danmark, Norge, etc.

 

Jeg fant en misery index. Kanskje vi skal forolde oss til den, og da havner Norge nesten på bunnen

 

MiseryIndexChart.gif

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke den indexen? Det virker som den bare legger sammen skatt og inntekter for private og bedrifter, og utifra det får et tall for "misery"? Hva er koblingen?

 

AtW

Det er en index som viser hvor høyt skattenivå det er. Verken den eller HDI viser noe som helst om hvilket land er best å bo i. Å kalle det misery index synes jeg blir litt drøyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...