Gå til innhold

FrP i regjering - Hva Norge trenger?

FrP i regjering - Hva Norge trenger?  

1 114 stemmer

1. 1. FrP i regjering - Hva Norge trenger?

• Ja
      501
    • Nei
      569
    • Vet ikke/ingen formening
      46

Anbefalte innlegg

Men her snakker vi om at Kristin Halvorsen gjorde det motsatte av å hjelpe, hun forverret situasjonen for mange små og mellomstore bedrifter, da finanskrisen slo til for fullt. Antar at Kristin Halvorsen er imot privat eiendomsrett. Selv USA, kapitalismens høyborg satte igang krisepakker, så det har ikke noe med sosialisme å gjøre i det hele tatt.

Når man i utgangspunktet har gjort tiltak (skattelegging, avgiftslegging), så er det da virkelig langt fra "sosialistisk" å gjøre trekk som bedrer levekårene deres. En senking av skatter/avgifter eller lignende. Bedriftene klarer ikke seg selv fordi staten har gjort utgangspunktet deres altfor dårlig.

Barack Obama (og tilmed Bush) har blitt beskyldt for "sosialisme" når han har presentert krisepakkene sine. På ytterste høyrefløyen er det relativt mange som mener slik offentlig inngripen i markedet kun hører hjemme i sovjetenland. Ta en kikk på et par av talene hans på Youtube; han må virkelig anstrenge seg for å overbevise amerikanerne om at disse tiltakene er nødvendige, da svært mange ser sosialistspøkelset luskende rundt det hvite huset for tida.

[quote

En bachelor-grad er selvfølgelig et fullført studie. Men grunnfag og mellomfag er i dagens målestokk ikke et fullført studie. Og i dagens situasjon vil i mange tilfeller ikke en bachelor-grad være tilstrekkelig.

Du vet at et mellomfag og en bachelor stort sett er akkurat det samme? Da kvalitetsreformen trådte i kraft var det relativt mange studier som bare byttet navn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siv Jensen er så langt fra Adolf Hitler at en slik antydning er direkte skammelig og en fornermelse mot både FRP som parti og vårt demokrati.

Er ikke så sikker på det. En trenger ikke være Nazi for å være en "Adolf Hitler".

Siv og Adolf hadde sannsynligvis blitt gode venner de på rett tid og sted..hehe

Lenke til kommentar
Det er mange som avskriver Frp i disse dager. Men Siv "Adolf Hitler" Jensen er veldig sterk.

Tror jeg ville være forsiktig å avfeie dem ja.

Ja, jeg ville ikke avfeid Kristin "Mao" Halvorsen, Audun "Stalin" Lysbakken, eller hva med Torstein "Pol Pot" Dahle? Og så har vi jo Jens "Honecker" Stoltenberg (Erich Honecker var statsleder i DDR og styrte med hard hånd).

Edit: Ser du hvor latterlig en sånn påstand er? FrP er den rake motsetningen til nazisme og fascisme. De såkalte "antirasistene" er faktisk mye nærmere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det er snakk om kvalifikasjoner som er greit å ha som politiker, for å sitere ordboka " egenskap, utdanning som gjør en skikket til en oppgave", at man ikke har en grad betyr ikke at man ikke har kvalifikasjoner. Ellers blander du stadig inn hvor stor sannsynligheten er for å få jobb, jeg mistenker du ikke ønsker å svare på spørsmålets kjerne, nemlig at du indikerer at det er hvorvidt man har fullført eller ikke som sier noe om hvor kvalifisert man er som politiker.

Det har veldig mye med saken å gjøre. Hvis man har hoppet av et studie, forteller det en del om hvorvidt personen er til å stole på, hva slags karakter personen utviser. Det er mye inkompetanse i offentlig sektor, også blant politikere. Det er bare å se på politikere som Kristin Halvorsen og Heidi Grande Røys.

Ellers så står det ingenting i artikkelen om hvilke endringer som er foretatt, hva var det som ble endret fra 2008 til 2009 utover det jeg har skissert hittil?

AtW

Hvorfor er det da så mange småbedrifter som reagerte på de endringene som ble gjort fra 2008 til 2009?

Lenke til kommentar
Det er snakk om kvalifikasjoner som er greit å ha som politiker, for å sitere ordboka " egenskap, utdanning som gjør en skikket til en oppgave", at man ikke har en grad betyr ikke at man ikke har kvalifikasjoner. Ellers blander du stadig inn hvor stor sannsynligheten er for å få jobb, jeg mistenker du ikke ønsker å svare på spørsmålets kjerne, nemlig at du indikerer at det er hvorvidt man har fullført eller ikke som sier noe om hvor kvalifisert man er som politiker.

Det har veldig mye med saken å gjøre. Hvis man har hoppet av et studie, forteller det en del om hvorvidt personen er til å stole på, hva slags karakter personen utviser. Det er mye inkompetanse i offentlig sektor, også blant politikere. Det er bare å se på politikere som Kristin Halvorsen og Heidi Grande Røys.

Ellers så står det ingenting i artikkelen om hvilke endringer som er foretatt, hva var det som ble endret fra 2008 til 2009 utover det jeg har skissert hittil?

AtW

Hvorfor er det da så mange småbedrifter som reagerte på de endringene som ble gjort fra 2008 til 2009?

Kanskje vedkommende hoppet av fordi det var nødvendig å bruke mye tid på politisk arbeid? Du nekte jo plent å svare på spørsmålet som er stilt. Det virker mer og mer klart på meg at du ikke ønsker å svare på spørsmålet, antakelig fordi svaret ditt ikke er i samsvar med det du har sagt tidligere.

Ikke vet jeg, som sagt, jeg har ikke fått med meg at det har vært noen vesentlig endringer utover at fradraget er endret. Kan godt hende det har vært endringer jeg ikke har fått med meg, men det var din påstand at det har vært større endringer som har ført til vesentlig mer formueskatt. Det burde være mulig å peke på hva disse endringene har bestått i? Jeg er nemlig interessert i saken.

AtW

Lenke til kommentar
Kanskje vedkommende hoppet av fordi det var nødvendig å bruke mye tid på politisk arbeid? Du nekte jo plent å svare på spørsmålet som er stilt. Det virker mer og mer klart på meg at du ikke ønsker å svare på spørsmålet, antakelig fordi svaret ditt ikke er i samsvar med det du har sagt tidligere.

Jeg svarte akkurat på det, at det er viktig å ha fullført det studiet man har begynt på. Det har å gjøre med hvorvidt man har oppnådd kvalifikasjoner, men også om personen viser evne til å fullføre det man begynner på. Det har nemlig mye å si når man skal være politiker på høyeste nivå. Man bør ikke ha politikere som ikke klarer å gjennomføre det de starter på. I hvert fall bør kompetanse telle når man skal være statsråd. I dag er det helt andre hensyn enn kompetanse som tas. Kvinneandel, geografi, mens relevant kompetanse tilsynelatende stiller i siste rekke.

Ikke vet jeg, som sagt, jeg har ikke fått med meg at det har vært noen vesentlig endringer utover at fradraget er endret. Kan godt hende det har vært endringer jeg ikke har fått med meg, men det var din påstand at det har vært større endringer som har ført til vesentlig mer formueskatt. Det burde være mulig å peke på hva disse endringene har bestått i? Jeg er nemlig interessert i saken.

AtW

Dagbladet har beskrevet endringene på en veldig god måte. De skjerpelsene som ble innført rammer mange små og mellomstore bedrifter.

Lenke til kommentar

Jeg svarte akkurat på det, at det er viktig å ha fullført det studiet man har begynt på. Det har å gjøre med hvorvidt man har oppnådd kvalifikasjoner, men også om personen viser evne til å fullføre det man begynner på. Det har nemlig mye å si når man skal være politiker på høyeste nivå. Man bør ikke ha politikere som ikke klarer å gjennomføre det de starter på. I hvert fall bør kompetanse telle når man skal være statsråd. I dag er det helt andre hensyn enn kompetanse som tas. Kvinneandel, geografi, mens relevant kompetanse tilsynelatende stiller i siste rekke.

AtW

Dagbladet har beskrevet endringene på en veldig god måte. De skjerpelsene som ble innført rammer mange små og mellomstore bedrifter.

SÅ jeg spør igjen, hvem mener du har mest kvalifikasjoner, en som har 4 år siving, og 2 år økonomi, eller en som har fullført en grad på 1 år i webdesign?

Takk for det, endringene ser ut til å være en harmonisering av verdifastsettelse av næringseiendom (max verdi settes ned, men samtidig så øker verdien på eiendommer som har hatt liten likningsverdi kontra reell verdi), samt at 80%-regelen har forsvunnet. Det sistnevnte ville jeg ikke tro rammer små eller mellomstore bedrifter i særlig grad(?), det førstnevnte rammer de kanskje litt. Ved første øyekast virker det på meg som fornuftige reguleringer som dreier formueskatt i større grad vekk fra de med liten reell inntekt (pensjonister o.l) og over på de med vesentlig større reell inntekt.

AtW

Lenke til kommentar
SÅ jeg spør igjen, hvem mener du har mest kvalifikasjoner, en som har 4 år siving, og 2 år økonomi, eller en som har fullført en grad på 1 år i webdesign?

Hvis personen som har 4 år siv.ing. og 2 år økonomi har hoppet av og ikke ønsker å fullføre vil jeg faktisk holde en knapp på webdesigneren. Det er fordi jeg mener personen ikke har ryggrad til å fullføre, og dermed er årene på skolebenken bortkastet. Personen kan da ikke stoles på til å bli satt til tunge, viktige oppgaver. Men har personen som har 4 år siv.ing. og 2 år økonomi en konkret plan om å fullføre er det ingen tvil, da kommer webdesigneren til kort.

Takk for det, endringene ser ut til å være en harmonisering av verdifastsettelse av næringseiendom (max verdi settes ned, men samtidig så øker verdien på eiendommer som har hatt liten likningsverdi kontra reell verdi), samt at 80%-regelen har forsvunnet. Det sistnevnte ville jeg ikke tro rammer små eller mellomstore bedrifter i særlig grad(?), det førstnevnte rammer de kanskje litt. Ved første øyekast virker det på meg som fornuftige reguleringer som dreier formueskatt i større grad vekk fra de med liten reell inntekt (pensjonister o.l) og over på de med vesentlig større reell inntekt.

AtW

En del bedrifter eier næringseiendommen selv. Det er nemlig dyrt å leie lokaler, derfor velger en del bedrifter å kjøpe egen eiendom. På den måten slipper man husleie, og bedriften blir mer solid.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hvis personen som har 4 år siv.ing. og 2 år økonomi har hoppet av og ikke ønsker å fullføre vil jeg faktisk holde en knapp på webdesigneren. Det er fordi jeg mener personen ikke har ryggrad til å fullføre, og dermed er årene på skolebenken bortkastet. Personen kan da ikke stoles på til å bli satt til tunge, viktige oppgaver. Men har personen som har 4 år siv.ing. og 2 år økonomi en konkret plan om å fullføre er det ingen tvil, da kommer webdesigneren til kort.

Med andre ord, du vurderer personlige egenskaper, ikke utdanningen i seg selv?

Lenke til kommentar
Med andre ord, du vurderer personlige egenskaper, ikke utdanningen i seg selv?

Personlige egenskaper har også en del å si når man skal bedømme den kompetansen personen sitter med. Det hjelper ikke å ha aldri så mye kunnskap og kompetanse hvis de personlige egenskapene ikke holder mål. En i familien, langt ute, var presterist (fikk bare toppkarakterer på skolen). Han utdannet seg til sivilarkitekt, men lever i en fjellhytte langt utenfor allfarvei på trygd. Hvorfor? Han har ikke de personlige egenskapene som skal til for å kunne nyttegjøre seg av den kompetansen han sitter på. Dermed er hans kompetanse null verdt. Poenget mitt er at hvis man slutter på siv.ing. studiet etter 4 år, og man ikke på en eller annen måte legger det man har gjort til grunn for en mastergrad et annet sted, har man ikke opparbeidet seg noen ting på de 4 årene man har studert. Derfor vil man følgelig komme lenger med et fullført 1-årig kurs i webdesign.

Edit: og som jeg har sagt før, jeg har selv fullført et siv.ing. studie, så jeg vet nøyaktig hva jeg snakker om. Å hoppe av et siv.ing. studie etter 4 år er en så absurd tanke at jeg nesten ikke har ord. Den som eventuelt gjør det burde aldri begynt på et siv.ing. studie i første omgang. Etter 4 år bør man ha fått med seg hva et slikt studie innebærer. Og som jeg også har sagt, kommer man seg igjennom 4 år, så kommer man seg også igjennom det siste.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ja så klart trenger norge frp til regjering!! vi tregner så klart en gjeng nye apekatter til å ta over fra sjimpansene som allerede styrer. Bare at denne gangen er det kjøttetende gorillaer som tar over for de søte små gibbonapene som styrer.

Viss noen som tar den ironiske metaforen så betyr det at en herr FRP-regjering kommer til å ruinere alle fattige, og gasse egoet til de rike slaskene. jada folkens

Viss frp kommer til makta, så kommer norge til å bli sett på som en isolert liten gjeng oljeproduserende huleboere, som ikke vil ta i mot noen andre enn seg selv. ingen kulturell foråstelse vil vi ha, og vi kommer til å værra fattige npår de har brukt opp alle penga vårre. og så k,ommer folk til å sulte i hæl når de legger ned alle bønda

Lenke til kommentar
Edit: og som jeg har sagt før, jeg har selv fullført et siv.ing. studie, så jeg vet nøyaktig hva jeg snakker om.

Vel, jeg er ikke sikker på det... Jeg er selv siv.ing. fra den gangen det var et 4,5 års studie ved salige NTH. Flere av de jeg gikk sammen med, sluttet like før "diplomen" fordi firmaene de hadde startet krevde såpass mye at de måtte prioritere, og valgte business. Flere av dem har fortsatt - 15 år etter - ikke fullført studiet (de har derimot bygd seg godt opp). Å påstå at dette er folk som ikke skulle være til å stole på, er det så vidt jeg gidder å fnyse av. Røkke og Reitan burde vel i så fall også hatt forbud mot å lede større virksomheter?

Halvorsen ser ut til å ha havnet i et tilsvarende dilemma - utdanning eller politikk/business/whatever - og valgte altså politikk. Hun klatret raskt i gradene i SV, har vært leder av partiet i årevis og har vært finansminister i 4 år. Ser for meg ut som en kompetent person, med mål og driv. (Og nei, det kunne ikke falle meg inn å stemme SV.)

Selv har jeg for øvrig aldri vært arbeidsledig etter studiene, og har heller aldri arbeidet en dag innen fagområdet jeg studerte. 15 år med inkompetanse, muligens?

Ditt syn på kompetanse er for snevert, og synes å være farget av politiske preferanser.

Lenke til kommentar

Ikke fullført utdanning behøver ikke skyldes manglende ryggrad, og betyr heller ikke at vedkommende er upålitelig.

Lenke til kommentar
Vel, jeg er ikke sikker på det... Jeg er selv siv.ing. fra den gangen det var et 4,5 års studie ved salige NTH. Flere av de jeg gikk sammen med, sluttet like før "diplomen" fordi firmaene de hadde startet krevde såpass mye at de måtte prioritere, og valgte business. Flere av dem har fortsatt - 15 år etter - ikke fullført studiet (de har derimot bygd seg godt opp). Å påstå at dette er folk som ikke skulle være til å stole på, er det så vidt jeg gidder å fnyse av. Røkke og Reitan burde vel i så fall også hatt forbud mot å lede større virksomheter?

Situasjonen har endret seg siden den gangen du gikk ut. Jeg vet ikke om en eneste som ikke fullfører studiet sitt i dag.

Halvorsen ser ut til å ha havnet i et tilsvarende dilemma - utdanning eller politikk/business/whatever - og valgte altså politikk. Hun klatret raskt i gradene i SV, har vært leder av partiet i årevis og har vært finansminister i 4 år. Ser for meg ut som en kompetent person, med mål og driv. (Og nei, det kunne ikke falle meg inn å stemme SV.)

Som sagt, jeg synes ikke hun har gjort en god jobb som finansminister, og det har jeg begrunnet tidligere. Dessuten, jeg synes det er hårreisende å sette en førskolelærer til å ha ansvar for IT-politikken i Norge (Heidi Grande Røys). Hun hadde ikke oversikt over IT-politikken i det hele tatt. Et bevis på det er at Computerworld avdekket at ingen visste hvor store kostnadene var på IT i offentlig sektor. De hadde bare et vagt anslag på et beløp mellom 5-75 mrd kr.

Lenke til kommentar
Når man i utgangspunktet har gjort tiltak (skattelegging, avgiftslegging), så er det da virkelig langt fra "sosialistisk" å gjøre trekk som bedrer levekårene deres. En senking av skatter/avgifter eller lignende. Bedriftene klarer ikke seg selv fordi staten har gjort utgangspunktet deres altfor dårlig.

Barack Obama (og tilmed Bush) har blitt beskyldt for "sosialisme" når han har presentert krisepakkene sine. På ytterste høyrefløyen er det relativt mange som mener slik offentlig inngripen i markedet kun hører hjemme i sovjetenland. Ta en kikk på et par av talene hans på Youtube; han må virkelig anstrenge seg for å overbevise amerikanerne om at disse tiltakene er nødvendige, da svært mange ser sosialistspøkelset luskende rundt det hvite huset for tida.

Det å subsidere bedrifter (gavepakker med mer) er noe helt annen enn å fjerne avgifter og skatter. Det å subsidere ikke-levedyktige bedrifter er vel i all forstand økt statlig intervensjon i markedet. Fjerning av avgifter og skatter er det motsatte.

Lenke til kommentar
Siv Jensen er så langt fra Adolf Hitler at en slik antydning er direkte skammelig og en fornermelse mot både FRP som parti og vårt demokrati.

Er ikke så sikker på det. En trenger ikke være Nazi for å være en "Adolf Hitler".

Siv og Adolf hadde sannsynligvis blitt gode venner de på rett tid og sted..hehe

Siv Jensen er tilhenger av demokrati, personlig frihet, religiøs frihet og økonomisk frihet, for ikke å snakke om ytringsfrihet.

Hitler var ingen av delene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...