Gå til innhold

FrP i regjering - Hva Norge trenger?

FrP i regjering - Hva Norge trenger?  

1 114 stemmer

1. 1. FrP i regjering - Hva Norge trenger?

• Ja
      501
    • Nei
      569
    • Vet ikke/ingen formening
      46

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke bare dra den helt ut og innføre dødsstraff for alt fra og med nasking og oppover? Burde få skikk på de fleste før de i det hele tatt prøver å tenke tanken.

Jeg er imot dødsstraff, rett og slett fordi at det er en for snill straff. Bedre å låse personen inn på et trangt rom, sveise igjen døra og ikke la personen slippe ut i live enn å henrette personen.

Lenke til kommentar
Hva mener du med "60 milliarder dyrere"?

Under utspørringen på NRK kom det frem at FRP sitt statsbudsjett er 60 milliarder dyrere enn de andres.

Et budsjett er ikke dyrere. Det du egentlig sier her, er at FRP har planer om å bruke mer penger om de kommer til makten. Noe som betyr, bedre veier, bedre helse, bedre skoler osv. Hvordan er det negativt?

Lenke til kommentar
Rent praktisk, hvordan er Frp sinn skattebudsjett og kutt i offentlig sektor kan direkte og indirekte føre til høyere renter?!

FRP vil gi skattelette og fjerne avgifter, noe som gir mer penger til hver enkelt. Da kommer det naturlig at forbruket øker og dermed øker renten.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-20...hp?artid=577860

http://www.norges-bank.no/templates/article____13706.aspx

Lenke til kommentar
Et budsjett er ikke dyrere. Det du egentlig sier her, er at FRP har planer om å bruke mer penger om de kommer til makten. Noe som betyr, bedre veier, bedre helse, bedre skoler osv. Hvordan er det negativt?

FRP vil bruke mer penger av oljefondet. Dette er viktige penger som skal gi fremtidige generasjoner de samme godene som oss, men for å få det må de ha pengene som ligger i dagens oljefond. Jeg er også skeptisk til at de vil gi bedre helse og skole. De vil privatisere skolen og helsevesenet, det betyr ikke automatisk at det gavner alle.

Lenke til kommentar
FRP vil bruke mer penger av oljefondet. Dette er viktige penger som skal gi fremtidige generasjoner de samme godene som oss, men for å få det må de ha pengene som ligger i dagens oljefond. Jeg er også skeptisk til at de vil gi bedre helse og skole. De vil privatisere skolen og helsevesenet, det betyr ikke automatisk at det gavner alle.

De vil investere større andel av oljefondet i infrastruktur, helsevesen, skoler osv ja, det har du helt rett i. Dette vil selvsagt føre til en vekst i oljefondet på sikt. Hvis det blir gjort på riktig måte, så gavner det alle. Jeg måtte selv betale for å gå privat skole i min tid. Jeg tok opp lån for å gå på privat skole faktisk. Hvorfor? Jo, jeg var lei av de offentlige søppelskolene.

Lenke til kommentar
De vil investere større andel av oljefondet i infrastruktur, helsevesen, skoler osv ja, det har du helt rett i. Dette vil selvsagt føre til en vekst i oljefondet på sikt.

Ikke aå veldig selvsagt for meg, dessverre. Kan du forklare hvordan oljefondet blir større ved at man bruker oljepengene på å bygge veier, skoler, drifte helsevesen etc, istedet for å faktisk plassere dem i fondet - jeg skjønner det nemlig ikke.

Lenke til kommentar
De vil investere større andel av oljefondet i infrastruktur, helsevesen, skoler osv ja, det har du helt rett i. Dette vil selvsagt føre til en vekst i oljefondet på sikt.

På hvilke måte vil bruk av oljeformuen på infrastruktur, helsevesen, skoler osv gi en vekst i oljefondet?

Hvis det blir gjort på riktig måte, så gavner det alle. Jeg måtte selv betale for å gå privat skole i min tid. Jeg tok opp lån for å gå på privat skole faktisk. Hvorfor? Jo, jeg var lei av de offentlige søppelskolene.

Jeg har i alle år gått på offentlige skoler, og det har utelukkende vært skoler som har vært bedre enn hvilke som helst private alternativer.

Likefullt er ikke det et argument for å la være å ha privateskoler, like lite som din opplevelse er et argument for at private alternativer skal eksistere.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva folk mener med at vi må spare på oljefondet.

Det er noen som må virkelig forklare meg dette her. Hva utgjør forskjellen på om vi har xxxx milliarder eller xxxx milliader oppspart oljefond når oljen tar slutt? skjebnen er den samme forde, at oljen tar slutt.

Det er som om jeg får sparken fra jobben, så hva spiller det noe rolle om jeg sitter igjen med 100 kroner enn 200 kroner..joda jeg får nok råd til et par dagen med mat med 200 kroner, men etter det da? hva skjer da? ja det er jeg jo blakk uansett. Grreit jeg fikk et par dager med ekstra mat, men åsså?

Poenget her er at Norge vil bli blakke uansett hvor enn mye vi har i oljefondet.

Derfor er det viktig at vi ikke er redde for å bruke pengene vi har nå som vi har sjansen, for den sjansen er det ikke sikkert vi får igjen.

Bruke penger på skole, slik at vi får dyktige og kloke hoder i senere generasjon.

skape verdier i private sektorer som stimulerer til jobber, og gjøre det norske markedet mer attraktiv for andre aktører på internasjonalt plan.

Jeg sier ikke at dette skal skje i dag, eller i morgen, men å starte med det i form av utdanne det norske folk og fjerning av skatter, som igjen skaper verdier kan være en liten god start.

En eller annen gang så vi starte med det uansett, så hvorfor stå ved gjerdet med henda i lomma og utsette det, hva er det vi egentelig venter på?

Privatisering av skole syns jeg er en fin ting jeg, for min del kunne man bli litt mer inspirert av skoler fra blant annet japan.

Japanske skoleflinke elever, på toppen i verden i realfag, utdanner dyktige ingenører og buisness menn/kvinner.

Ikke sånne slappe norske skoler, der elevene sitter med hver sin data å msn, kommer og går når dem vil og ordet "lekser" forbinder dem med 90 tallet.

Endret av janern21
Lenke til kommentar

@a_aa og Fin Skjorte:

Ærlig talt, hvis dere ikke har forstått hvor viktig infrastruktur og utdanning er for å få et land til å gå rundt, så er det ikke særlig mye vits i å bruke tid i denne diskusjonen. Dette trodde jeg var pensum på ungdomsskolen ...

http://no.wikipedia.org/wiki/Infrastruktur

For de som forstår engelsk, så er det bedre forklart her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Infrastructure

Dette vil kunne forklare hvorfor skoler er viktige, artikkelen er på engelsk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Education

Ved å effektivisere helsevesenet, så vil man forkorte køene og derfor få folk hurtigere tilbake i produktivt arbeide ved sykdom eller andre helsemessige utfordringer. Det er vel ikke så vanskelig å forstå at det også er en fordel, både for individet, men også samfunnet som er avhengig av at dette individet jobber, fremfor å ligge i en sykehuskorridor.

Lenke til kommentar

Det er noen som må virkelig forklare meg dette her. Hva utgjør forskjellen på om vi har xxxx milliarder eller xxxx milliader oppspart oljefond når oljen tar slutt? skjebnen er den samme forde, at oljen tar slutt.

Det er som om jeg får sparken fra jobben, så hva spiller det noe rolle om jeg sitter igjen med 100 kroner enn 200 kroner..joda jeg får nok råd til et par dagen med mat med 200 kroner, men etter det da? hva skjer da? ja det er jeg jo blakk uansett. Grreit jeg fikk et par dager med ekstra mat, men åsså?

Hva om du hadde 1 million i aksjer da du mistet jobben, og kunne ta ut en årlig avkastning på 50 000 uten at aksjeporteføljen din sank i verdi - ville det kunne være til hjelp?

Poenget her er at Norge vil bli blakke uansett hvor enn mye vi har i oljefondet.

Nei, dette er feil. Oljefondet kan gi avkastning lenge etter at vi slutter med olje - i prinsippet skal det vare evig.

Derfor er det viktig at vi ikke er redde for å bruke pengene vi har nå som vi har sjansen, for den sjansen er det ikke sikkert vi får igjen.

Vel, da har vi altså brukt opp oljeformuen.

Lenke til kommentar
@a_aa og Fin Skjorte:

Ærlig talt, hvis dere ikke har forstått hvor viktig infrastruktur og utdanning er for å få et land til å gå rundt, så er det ikke særlig mye vits i å bruke tid i denne diskusjonen.

Tja, jeg har ingen problemer med å forstå at infrastruktur er viktig - men nå var det ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet var hvordan oljefondet kan øke dersom man svir av oljepengene på infrastruktur, drift av helevesen, skoler etc, istedet for å plassere dem i fondet.

Svaret glimrer med sitt fravær i ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Samtidig er det vesentlig lettere å lære elever noe som helst om de får i seg skikkelig mat (og det kan jeg trygt si etter å ha jobbet 20 år med undervisning). Så kan vi selvsagt diskutere hvem sitt ansvar det skal være å få i dem skikkelig mat.

Helt klart. Men jeg mener at den norske skole står ovenfor utfordringer som heller bør prioriteres mtp tidsbruk og energibruk. For å vri det om, det er ikke mangel på skikkelig skolemat som gjør at norske elever blir stadig svakere i realfag. Men om man hadde fått til begge deler så hadde det vært å foretrekke.

Lenke til kommentar

Jeg har da forklart det. Poenget er at investeringer i skoler, på sikt fører til at Norge får høyere grad av utdanning og dermed klarer å skape større verdier. Infrastrukturen er nødvendig for å skape verdier effektiv og helsevesnet gjør som sagt at folk holder seg friske og klarer å skape verdier. Jeg forklarte dette i forrige innlegg. Grunnleggende kunnskap om hvordan verdier skapes er nødvendig. Economics 101 er å anbefale ...

Lenke til kommentar
Jeg har da forklart det. Poenget er at investeringer i skoler, på sikt fører til at Norge får høyere grad av utdanning og dermed klarer å skape større verdier. Infrastrukturen er nødvendig for å skape verdier effektiv og helsevesnet gjør som sagt at folk holder seg friske og klarer å skape verdier. Jeg forklarte dette i forrige innlegg. Grunnleggende kunnskap om hvordan verdier skapes er nødvendig. Economics 101 er å anbefale ...

Hvordan øker oljefondet?

Lenke til kommentar

Hva om du hadde 1 million i aksjer da du mistet jobben, og kunne ta ut en årlig avkastning på 50 000 uten at aksjeporteføljen din sank i verdi - ville det kunne være til hjelp?

Nei, dette er feil. Oljefondet kan gi avkastning lenge etter at vi slutter med olje - i prinsippet skal det vare evig.

Jeg tror ikke vi skal satse på et prinsipp her,

Dette kan gå begge veier, og fra hva jeg har lest så har det vært tildels røde tall og resultater, fra statens spill på den internasjonale børsen.

Er det slik vi skal ha det i fremtiden? leven på "rentene"...er det Norges store plan og ambisjon?

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om at FrP skal tappe selve oljefondet, men at de vil øke oljefondet mindre enn de andre partiene. F.eks. hvis statsbudsjettet ellers går med 300 mrd kr i overskudd vil FrP sette inn 250 mrd kr i oljefondet og bruke de resterende 50 mrd til gode formål.

Lenke til kommentar

Hvordan øker oljefondet?

Herre! Ved at man fører de nyskapte verdiene tilbake til oljefondet selvsagt. :wallbash:

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke vi skal satse på et prinsipp her,

Dette kan gå begge veier, og fra hva jeg har lest så har det vært tildels røde tall og resultater, fra statens spill på den internasjonale børsen.

Er det slik vi skal ha det i fremtiden? leven på "rentene"...er det Norges store plan og ambisjon?

Vi kan nok ikke leve på rentene, nei - men disse renteinntektene vil være svært gode å ha når andelen pensjonister øker, andelene i jobb minker, og av dem som jobber, er andelen som jobber i omsorg/helse økt betydelig. Det betyr at vi ikke kan opprettholde samme produksjon som i dag, og vil være nødt til importere varer og tjenester fra utlandet - da er det avkastningen fra oljefondet kommer til sin rett. Det er dem vi kan betale utlandet med.

Lenke til kommentar

Hvordan øker oljefondet?

Herre! Ved at man fører de nyskapte verdiene tilbake til oljefondet selvsagt. :wallbash:

Ja ha? Sier du da at fondet skal bestå av eierandeler i veier og sykehs (ikke spesielt likvide midler spør du meg), eller sier du at de som produserer verdier mer effektivt som følge av investeringer i veier og sykehus skal får en økt skattebyrde, fordi man skal putte skattepenger i oljefondet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...