Gå til innhold

FrP i regjering - Hva Norge trenger?

FrP i regjering - Hva Norge trenger?  

1 114 stemmer

1. 1. FrP i regjering - Hva Norge trenger?

• Ja
      501
    • Nei
      569
    • Vet ikke/ingen formening
      46

Anbefalte innlegg

Dersom bevæpnet politi fører til flere dødsfall (blant politi og kriminelle) så er det ikke positivt, uansett hvor mye råere kriminaliteten har blitt forut for avgjørelsen.

Dersom det fører til flere drepte kriminelle og færre drepte politi da?

Ethvert land burde streve for å gjøre sånn at ingen blir drept, kriminell eller ikke. Hvis den ene siden oppgraderer gjør den andre det å osv osv. Kan ikke føre godt med seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom bevæpnet politi fører til flere dødsfall (blant politi og kriminelle) så er det ikke positivt, uansett hvor mye råere kriminaliteten har blitt forut for avgjørelsen.

Nå setter jeg det på spissen; hvorfor er flere drepte kriminelle veldig galt? Kriminelle setter tjenestemenne og sivile i fare.

Lenke til kommentar
Det er verdt å nevne at dersom vi går 11 år tilbake i tid hadde vi Austbø-drapene, der to polititjenestemenn ble skutt og drept.

Også i denne saken var politiet (17! stykker til sammen) tungt bevæpnet før de gikk til aksjon (maskinpistoler, skarpskytterrifle etc.). Drapsmannen var en psykiatrisk pasient. Eksemplet passer dermed ikke i det hele tatt.

Til sammen har 8 politibetjenter blitt drept i Norge etter 2. verdenskrig. Det er ikke noe som tyder på at noen av dem kunne vært hindret om politiet bar våpen som del av standardutrustningen eller hadde det enklere tilgjengelig.

Det FrP åpenbart ønsker er flere drepte kriminelle (for da kan vi late som vi gjør noe viktig) og ikke færre drepte politimenn.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Nå setter jeg det på spissen; hvorfor er flere drepte kriminelle veldig galt? Kriminelle setter tjenestemenne og sivile i fare.

I norsk rett (og rett i de fleste land vi liker å sammenlikne oss med) er det et grunnprinsipp at drap aldri er akseptabelt om det ikke er en nødvendig inngripen for å hindre at en annen (uskyldig) blir drept. Du kan drepe om noen direkte truer med å drepe deg (og det er åpenbart at de kan og vil gjennomføre det). Du kan ikke drepe bare fordi du tror at en annen muligens kan komme til å drepe deg en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Jeg finner dine utsagn såpass usmakelige at det holder for meg å vise dem fram for alle lesere uten ytterligere kommentar.

-k

Lenke til kommentar

Hovedpoenget mitt var å vise bristen i argumentasjonen din.

Bevæpning av politiet medfører antageligvis økt fare for at uskyldige blir drept. Politifolk har betalt for en viss risiko i jobben. Sivile uskyldige har det ikke.

Vil virkelig folk ha Amerikanske forhold i Norge på dette punktet?? For meg så virker høyre-sida akkurat like virkelighetsfjerne som venstre-sida. Venstre-sida: "vi vil ha redusert bilbruk og vindmøller for å berge miljøet, uansett om det ikke betyr en pøkk for miljøet". Høyresida: "vi vil ha bevæpnet politi og døds-straffer fordi det er tøft og fordi heltene våre i Usa har det, uansett hvor mye dårligere livskvaliteten blir for lovlydige borgere"...

Bah. Jeg burde stemme blankt...

-k

Lenke til kommentar

I norsk rett (og rett i de fleste land vi liker å sammenlikne oss med) er det et grunnprinsipp at drap aldri er akseptabelt om det ikke er en nødvendig inngripen for å hindre at en annen (uskyldig) blir drept. Du kan drepe om noen direkte truer med å drepe deg (og det er åpenbart at de kan og vil gjennomføre det). Du kan ikke drepe bare fordi du tror at en annen muligens kan komme til å drepe deg en eller annen gang.

Om en kriminell skyter rundt seg med AK-47 midt i Karl Johans gate eller inne på en skole, så skal man ikke drepe han? Det er jo strengt ikke sikkert at h*n treffer noen, og dreper en sivil borger.

Lenke til kommentar
Det er verdt å nevne at dersom vi går 11 år tilbake i tid hadde vi Austbø-drapene, der to polititjenestemenn ble skutt og drept.

Også i denne saken var politiet (17! stykker til sammen) tungt bevæpnet før de gikk til aksjon (maskinpistoler, skarpskytterrifle etc.). Drapsmannen var en psykiatrisk pasient. Eksemplet passer dermed ikke i det hele tatt.

Da drapet fant sted var det en lensmannsbetjent fra Alstahaug og Leirfjord og en lensmann (om jeg ikke husker feil), de var utstyrt med skuddsikre vester og ett stykk .38 Colt revolver. Mannen som skjøt benyttet en bjørnerifle, og da hjalp ikke de skuddsikre vestene så mye.

Senere rykket politiet ut med større mannskaper og bedre bevæpning.

Men generell bevæpning hadde ikke reddet deres liv, dessverre.

Til sammen har 8 politibetjenter blitt drept i Norge etter 2. verdenskrig. Det er ikke noe som tyder på at noen av dem kunne vært hindret om politiet bar våpen som del av standardutrustningen eller hadde det enklere tilgjengelig.

Det er dessverre for mange, men det er et åpent spørsmål om generell bevæpning ville hjulpet, ja.

For å dra en liten parallell var det mange som i Sverige som sloss for å bygge opp en anti-terrorstyrke etter drapet på Olof Palme.

Olof Palme ble skutt av en enkeltperson med en .357 revolver på åpen gate.

Uansett hvor mye piggtråd en antiterrorstyrke har spist og kjetting de har dritt ut under treningen kunne de faktisk ikke ha hindret det drapet.

Lenke til kommentar
Da drapet fant sted var det en lensmannsbetjent fra Alstahaug og Leirfjord og en lensmann (om jeg ikke husker feil), de var utstyrt med skuddsikre vester og ett stykk .38 Colt revolver. Mannen som skjøt benyttet en bjørnerifle, og da hjalp ikke de skuddsikre vestene så mye.

Det stemmer ikke. Du kan lese hele saken her:

<a href="http://www.politiforum.no/id/2548" target="_blank" rel="nofollow">http://www.politiforum.no/id/2548</a>

UHF-laget på 8 (av de 17) kom etter at de to var drept.

Om en kriminell skyter rundt seg med AK-47 midt i Karl Johans gate eller inne på en skole, så skal man ikke drepe han? Det er jo strengt ikke sikkert at h*n treffer noen, og dreper en sivil borger.

Du leser åpenbart ikke det du svarer på. Jeg skrev:

Du kan drepe om noen direkte truer med å drepe deg (og det er åpenbart at de kan og vil gjennomføre det).

Det samme gjelder selvsagt om noen direkte truer å drepe noen andre.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Du kan lese hele saken her:

<a href="http://www.politiforum.no/id/2548" target="_blank" rel="nofollow">http://www.politiforum.no/id/2548</a>

UHF-laget på 8 (av de 17) kom etter at de to var drept.

Når jeg tenker meg om misforstår jeg tidlige antakelser med hva som senere ble vist å ha skjedd. Jeg var ikke gamle gutten da det skjedde, så det er kanskje ikke så rart.

Takk for oppklaring. :)

Ikke mer enn 88 løftebrudd? Finner sikkert flere om alle leter.

Løftebrudd finner du hos alle regjeringer. Vi snakker om politikere, ikke utrolig hederlige vidundermennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...