Gå til innhold

FrP i regjering - Hva Norge trenger?

FrP i regjering - Hva Norge trenger?  

1 114 stemmer

1. 1. FrP i regjering - Hva Norge trenger?

• Ja
      501
    • Nei
      569
    • Vet ikke/ingen formening
      46

Anbefalte innlegg

http://e24.no/spesial/valg-2009/article3224983.ece

Veit ikke om den er nevnt tidligere, men dette er vel toppen av korttenkthet. NSB, Statskraft m.m. er alle selskaper som gir overskudd!

Å selge dem vil jo over tid føre til tap i TILLEGG så har vi jo nettoppp vært på bunnen og verdien på disse selskapene er i ferd med å stige, SMART å selge i oppgangstider, jeg sier, la oss vente til vi i hvertfall er litt nærmere toppen om vi skal selge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viser jo bare det mange sier hele tiden: FRP har ikke peiling på økonomi. Se på holmenkollen anlegget. Gått rett til helvete med FRP ved roret. Og ikke bare har de drete seg ut på selve prosjektet, de har løyet til alle om det... Og sånne skal vi ha i regjeringskvartalene? Nei takk! Økonomi er noe av det viktigste for meg og FRP er et sørgelig skue på det området.

Lenke til kommentar

Norge for mye regelstyrt av staten?

De reguleringer vi har i Norge, fungerer godt og bør beholdes, fremholdt Frp-leder Siv Jensen på et debattmøte med statsminister Jens Stoltenberg (Ap) i morgentimene i dag.

Kilde: Aftenposten

Hva har skjedd med FrPs dissing av stivbeinte regler som gjorde det vanskelig å drive forretninger? Og skal man ikke få kjøpt vin i butikkene heller nå? Er Siv blitt kidnappet og erstattet med en robot styrt av Martin Kolberg?

edit: skriveleif

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar
Norge for mye regelstyrt av staten?

De reguleringer vi har i Norge, fungerer godt og bør beholdes, fremholdt Frp-leder Siv Jensen på et debattmøte med statsminister Jens Stoltenberg (Ap) i morgentimene i dag.

Kilde: Aftenposten

Hva har skjedd med FrPs dissing av stivbeinte regler som gjorde det vanskelig å drive forretninger? Og skal man ikke få kjøpt vin i butikkene heller nå? Er Siv blitt kidnappet og erstattet med en robot styrt av Martin Kolberg?

edit: skriveleif

De spinnville forslagene som trekker spinnville velgere er unnagjort for noen uker siden, nå skal det jobbes med å fange opp de som vurderer å stemme FrP men som tenker i stemmelokalet at partiet er hakket for spinnvilt for dem.

Lenke til kommentar
Et spørsmål:

Ønsker frp å endre på sykehus systemet, slik at det blir som i USA at en må betale for seg om en ikke har forsikring?

Har hørt dette fra en kompis, men usikker på om det stemmer.

Det stemmer ikke.

Det Frp ønsker å endre på er at man nå tvinges til å stå i kø hos det offentlige, mens det finnes private klinikker som kan ta i mot pasienter på dagen. Frp ønsker å gi den samme støtten til de som velger privat klinikk, som de som benytter det offentlige tilbudet. Frps forslag vil altså føre til et mer effektivt helsevesen og et bedre tilbud, siden det offentlige da vil få reell konkurranse. Slik det er i dag, så må du selv betale for behandling av private klinikker - altså at det er kun de rike som har råd til å benytte dette tilbudet.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke.

Det Frp ønsker å endre på er at man nå tvinges til å stå i kø hos det offentlige, mens det finnes private klinikker som kan ta i mot pasienter på dagen. Frp ønsker å gi den samme støtten til de som velger privat klinikk, som de som benytter det offentlige tilbudet. Frps forslag vil altså føre til et mer effektivt helsevesen og et bedre tilbud, siden det offentlige da vil få reell konkurranse. Slik det er i dag, så må du selv betale for behandling av private klinikker - altså at det er kun de rike som har råd til å benytte dette tilbudet.

Du glemmer to ting:

1. Maksprisen som FRP vil sette kan lett bli oversteget, og da er det pengene som rår.

2. Det er kun de som har behov for behandling som får støtte, og dette er et vagt utsagn som kan bøyes og tøyes i mange retninger.

Det som selvsagt er fint med at de private kommer til på denne måten er, som du sier, at de offentlige sykehusene får reell konkurranse, men man kan også gjøre som Skottland:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3174502.ece

Dette fjerner da de to faremomentene som er nevnt ovenfor, og vi får fjernet køene.

Lenke til kommentar

Dette stemmer vel ikke? Har du noen harde fakta utover dine egne private meninger?

Her er en post fra denne tråden der jeg inkluderte noen fakta om fritt sykehusvalg. Mener du disse fakta er irrelevante eller feil?

(Og her en liten kronikk i Aftenposten der helsestatsråden blir kritisert for å pålegge offentlige helseforetak bruk av privat klinikk...)

Lenke til kommentar
http://e24.no/spesial/valg-2009/article3224983.ece

Veit ikke om den er nevnt tidligere, men dette er vel toppen av korttenkthet. NSB, Statskraft m.m. er alle selskaper som gir overskudd!

Å selge dem vil jo over tid føre til tap i TILLEGG så har vi jo nettoppp vært på bunnen og verdien på disse selskapene er i ferd med å stige, SMART å selge i oppgangstider, jeg sier, la oss vente til vi i hvertfall er litt nærmere toppen om vi skal selge.

Mener du at de som evt kjøper dem ikke er i stand til å vurdere om dette er virksomheter som har god sannsynlighet for å gi god avkastning?

Dersom staten skal selge seg ut i selskaper som bedriftsøkonomisk går godt, så vil ideelt sett høyeste bud i et fritt marked reflektere markedets vurdering av verdien. Jeg tror ikke at jeg eller du kan gjøre slike analyser bedre enn kulerammedytterne til Røkke & Co.

Oppgangstider og nedgangstider er lett å se i etterkant. Å spå framover er imidlertid det som har betydning for om en disponering gjort i dag er klok eller ei. Våger du å satse alt du eier og har på at børsene er høyere om f.eks to år enn de er i dag? Jeg tør det ikke.

Jeg synes at statens eventyr med nettopp Røkke er gode indikasjoner på at staten bør drive med kjernevirksomhet, og ikke butikk.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Jeg synes at statens eventyr med nettopp Røkke er gode indikasjoner på at staten bør drive med kjernevirksomhet, og ikke butikk.

Det er ikke noe større problemer med at staten og kommuner etc for den saks skyld, har eier interesser i bedrifter m.m.

Problemet er når det er på grunnlag av andre hensyn enn bedriftsøkonomiske som er avgjørende.

I forbindelse med Aker eierskapet så var det politiske hensyn, særlig bevaring av noen arbeidsplasser, som var i fokus som bidrar til en forskyvning av incentivene for staten som eier vs. andre eiere/aktører.

Lenke til kommentar

Tror nok at Statkraft og Statsskog ikke først og fremst er butikkvirksomhet, men verktøy for Staten for å forvalte kritiske naturressurser på forretningsmessig vis, litt på samme vis som Petoro. Akkurat disse ser jeg ikke noe stort poeng i å selge - jeg foretrekker heller at dette "felleseiet" fortsatt forvaltes av organer som er underlagt demokratisk kontroll.

Mange av de andre virksomhetene virker å være mer rene butikker, og der kan muligens markedstankegangen være brukbar? Har ikke satt meg særlig inn i det, må jeg innrømme...

Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål til de som har god oversikt over hva FRP står for: Er de en av disse som vil fjerne kontantstøtten (3900,- NOK? i mnd.) til mødre som er hjemme med ungen etter endt mammapermisjon? Har hørt at noen parti vil dette, men aner ikke hvem. På forhånd takk!

Det er de rødgrønne som er mest hypp på å fjerne konstantstøtten, men de har bare vurdert å gjøre det forløpig. Jeg synes de har vært pinglete på dette området.

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at vi løfter diskusjonen fra personlige opplevelser. Det er sikkert mange av oss som bor i Oslo eller på landet, uten at det endrer på den nasjonale statistikken.

Rasisme er rasisme. Jeg forstår ikke "omvendt rasisme" som begrep, da det forutsetter at rasisme alltid skal gjelde fra ett folkeslag mot et annet. Jeg ser mye bredere på det: forskjellsbehandling ut fra kjønn, religion, hudfarge, funksjonshemming, etc er alle uønsket i samfunnet vårt. Individer bør få muligheter og dømmes individuelt, og ikke på bagrunn av gruppetilhørighet eller fordommer.

At enkelte ikke-vestlige innvandrere har slike fordommer mot Nordmenn rettferdiggjør ikke at Nordmenn har slike fordommer mot ikke-vestlige innvandrere.

Hvorfor er ikke personlige opplevelser relevant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...