Gå til innhold

Hvor god er du som bilist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tipper at det var mulig å svinge til høyre tidligere, og at skiltet som forbyr det kom opp senere.

må værra no sånnt.

 

men er det 2 felt, og kun en mulighet til å svinge, så skal man jo velge det som passer best. Hadde jeg hatt et langt kjøretøy, eller jeg skulle til høyere etterpå, ville jeg valgt høyere felt, og skulle jeg til venstre etterpå, ville det vært naturlig å valgt venstre felt. Så syns det blir helt galt å si at høyere felt er gal plassering, da det ikke er i strid med vegtrafikkloven.

 

Og angående vogntoget, så er det riktig at snø ikke er "glatt føre", men man har varme hjul, å smelter man snø får man vann, å fryser vann får man is, å det er akkurat det som skjer når et vogntog stopper på snøen. På flat mark vil det jo ikke ha så mye å si (med få unntak), men i bakker vil man begynne å skli bakover, å en slik prosess tar bare noen sekunder. Så er absolutt riktig å slippe fram vogntoget først, gjerne signalere med lysa (alle yrkessjåfører vil skjønne hva det betyr i en slik situasjon), å selvsagt redusere hastigheten. Det er som nevnt, det eneste sikkre tegnet. Men på den annen side, så sier lovverket at man har forkjørsrett, så blir like galt av VG å skrive at det 100 % riktige alternativet er å slippe fram vogntoget.

 

Syns det var en dårlig og lite gjennomtenkt test. og når det gjelder teoriprøvene på biltilsynet (har aldri stryki, men har tatt alle prøvene dem tilbyr så har vært der noen ganger nå), så syns jeg det er mye spørsmål som er feil der også. Jeg er selvsagt ikke kompetent nok til å si at "DET spørsmålet er feil fordi jeg svarte noe annet", men enkelte spørsmål jeg mener er direkte feil, har jeg sjekka opp når jeg kommer hjem, å får mitt "gale" svar bekreftet, å da begynner man selvsagt å tenke sitt å misste tilitten til dems om lager spørsmåla.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer som sjåfør tilsier at dette er en latterlig dårlig test. Allerede i spm 1 er det riktige alternativet utelatt. Jeg pakker inn i spoiler-tagger slik at de som ikke har tatt testen slipper å la seg villede av mine synsinger.

 

Spørsmål 1 - manglede svaralternativ:

Det er en tilhenger.

 

Spørsmål 5 - flere er riktig.

Kommer helt an på situasjonen, føret og farten til alle parter. "Fasiten" sier jo ikke noe galt, men andre alternativer behøver ikke å være gale.

 

Spørsmål 6 - tvetydig:

Dette er en sjelden situasjon da begge filene går til venstre. Det kommer ikke fram av bildet at veien til venstre har flere felt. Det blir nok en kamp mellom "legge seg i venstre felt før svinging til venstre" og "holde seg i høyre felt da man har flere felt å velge mellom".

 

Lenke til kommentar

Spoiler-warn - ikke les før du har tatt prøven.

 

 

Spørsmål 1 - manglede svaralternativ:

Det er en tilhenger.

Vogntog = lastebil med tilhenger. Jeg ser ikke helt problemet her.

 

Spørsmål 5 - Det er egentlig veldig implisitt av spørsmålet og svaralternativene at det er snakk om glatt føre. Men jeg er enig i at det kunne kommet bedre fram at det faktisk er glatt.

 

Spørsmål 6 - Hovedregelen er at venstre felt er for venstresving, høyre felt for høyresving og rett fram. Unntakene er når skiltingen sier noe annet. Her er det ingen skilting som sier at man kan bruke høyre felt for venstresving, altså skal man bruke venstre felt.

 

Dette spørsmålet er rett og slett et jækla lurespørsmål - trafikkreglene sier fortsatt det de gjør, selv om høyrefeltet tilsynelatende ikke får noen funksjon i denne situasjonen. Jeg tror tanken bak er at "man skal respektere og følge trafikkreglene (som i dette tilfellet sier at man skal bruke venstre felt) selv om de kan virke litt rare der og da". Jeg skal innrømme at jeg selv ble lurt av dette spørsmålet, men når jeg fikk tenkt mer over det innså jeg mer logikken i det.

 

 

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg synes det ser ut som om venstre felt gir en veldig skarp sving.

Mulig det går an å kjøre der, men det avhenger nok mest av bilen.

Det er bare pga dårlig perspektiv i tegningen. Jeg tror tegningen mente å fremstille et "vanlig" kryss, man kan altså svinge på normal måte der. :)

Lenke til kommentar

Spørsmål nr5.

 

Her har man ikke godt nok grunnlag til å svare noe som helst. Bilisten har tydeligvis glemt å børste snø av bakruta si, for man ser bare hvitt i speilet. Vil det være riktig å bremse ned dersom det er biler bak, og det visstnok er glatt?

 

Det er en sving. Vogntogsjåføren er i utsiden av svingen og ser følgelig begge veier. Men bilisten har ikke rønkensyn og kan umulig vite om det kommer andre biler imot. Kommer det biler imot, er det da riktig å stoppe (og kanskje bli torpedert bakfra på det "glatte" føret) og vente til det blir klart den andre veien?

 

Kjører bilisten i lav nok fart til at han kan stoppe på den tilsynelatende korte strekka uten å skli mot utsiden av svingen på det "glatte" føret?

 

Hvor kaldt er det egentlig ute? Er det 0 grader eller er det -25? Det er ganske vesentlig mtp. friksjon.

 

Og så videre.. Det finnes garantert mange flere variabler som det ikke sies noe om. Jeg tror nok sjåføren av vogntoget har vært glup nok til å kjøre rolig opp bakken, så han har hatt god tid til å se om det kommer biler. Kanskje har han kjetting også? Kanskje løfter han det ene hjulparet og får godt nok grep til å stoppe og så ta løst igjen?

Lenke til kommentar

Jeg også reagerte på spm 6. Rett frem er gågate, t-krysset er enveiskjørt. Hvis man da må ligge i venste felt om man skal til venstre, hva faen er høyre felt der for da? Heldigvis har jeg aldri sett et sånn kryss i virkeligheten, da er det isåfall skiltet med påbudt kjørefelt, veimerking eller annen skilting. Den med lastebilen er også helt feil, svarte feil på den på teoriprøven, fikk akkurat samme spm. og det er ikke feil å bare kjøre uten å sleppe frem vogntoget, men jeg ville nok gjort det selv ved å redusere farten og vinke frem vogntoget, men er vanskelig å vurdere utifra et slikt bilde. Vi vet ikke noe om hvor glatt det er, hvor bratt bakken er vanskelig å se i tillegg ser du jo hvordan vogntogføreren reagerer og hvordan fart han i utgangspunktet har. Somregel pleier busser,vogntog osv å bryte vikeplikten i sånne situasjoner, med mindre det er forsvarlig. I rundkjøringer i rushen hender det nesten hver dag at jeg må stoppe helt opp i flere sekunder pga et vogntok som bryter vikeplikten, selv om det ikke er lov ifølge trafikken er det jo det som må til fordi ellers kommer jo ikke vogntog frem i trafikk :p

 

Fikk alt rett på testen, men svarte ikke det jeg mente var rett, men man skjønner hvordan de som har laget testen tenker. Alikevel ser jeg ikke på meg selv som en god bilist. Selv om jeg ofte er snill å slepper frem folk i trafikken for å skape flyt så skal jeg ikke nekte for at jeg er litt for hard på gassen. Har jo en lang kjedelig tunnel rett før der jeg bor hvor det er veldig liten trafikk, spessielt om natta og sjelden jeg gidder å bruke 10 min da fordi den jævla tunnellen med flere felt og flere 100 meters sikt kun har 70km/t fartsgrense. Men mener selv at jeg kjører forsvarlig og er en bedre bilist en gjennomsnittet da jeg ihvertfall er nøye med blinklys i rundkjøringer/feltbytte, blindsonesjekk, speil osv som 90% av andre bilister driter i.

Lenke til kommentar
Problemet du ikke ser er at en personbil med tilhenger også skal ha denne markeringen. Trenger ikke være et vogntog

Problemet du ikke ser er at en personbil med tilhenger også skal ha denne markeringen. Trenger ikke være et vogntog

 

Definisjonen av vogntog etter kjøretøyforskriften: Motorvogn med ett eller flere kjøretøy tilkoblet.

 

Om du fortsatt vil kverulere, så kan du alltids hevde det var en enslig tilhenger uten trekkvogn foran som altså står parkert langs veien, men poenget mitt er altså at også personbil med henger, motorsykkel med henger og traktor med henger faller inn under vogntog-definisjonen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Svaret på den siste oppgaven er jeg ikke enig i. Hva jeg ser; to felt i samme rettning; hvit stripe på veien. Rettningen man kommer fra er naturligvis enveiskjørt. Påpekes også ved tydelig skilting. Veien rett fram i krysset er gågate, og det er ikke lov å kjøre der. Det er heller ikke lov å kjøre til høyre i krysset. Den eneste veien man kan kjøre er til venstre i krysset, som også er enveiskjørt. Jeg tolker det slik at man kan ligge i høyre fil og svinge til venstre. Høyreregelen gjelder også i kryss for biler som kommer fra samme rettning. Dvs. at den som her ligger i venstre fil har vikeplikt for den som ligger i høyre fil slik jeg tolker det. Feltene ender foran krysset. Det venstre feltet er ikke videreført med striper.

 

*Må legge til at situasjonen i det siste spørsmålet er så fatal at jeg nekter å tro at man virkelig kan komme opp i et slikt tilfelle. Slik vei er vanligvis merket sånn at de som skal til venstre må ligge i venstre fil, og de som skal rett fram eller til høyre må ligge i høyre fil. Hvis det kun går en vei til venstre er det ikke naturlig med to felt, med mindre at disse feltene er videreført inn på den andre veien.

Endret av TBO
Lenke til kommentar

Veldig hypotetisk kan vel høyrefeltet være til for vareleveranser eller syklister som skal inn i gågaten. Eller noe annet som man ikke ser ut fra bildet. Uansett vurderer man vel ikke slike ting der og da, har man trafikkreglene i ryggraden velger man bare venstre felt, rett og slett. :)

 

EDIT: For å utdype litt hvordan jeg tenker.

 

I Norge har vi den regelen at når det er to kjørefelt i din retning og du kommer til et kryss, så er høyre felt for trafikk til høyre og rett fram, og venstre felt for venstresving. Alltid. Unntaket er hvis veimerkingen sier noe annet.

 

I enkelte land, som Tyskland og Polen, har man en regel om at hvis det er flere felter i veien man kjører inn på så skal man holde seg i samme felt hele veien, altså hvis man skal fortsette i høyre felt holder man seg i høyre felt selv om man svinger til venstre. Denne regelen har vi ikke her til lands, altså gjelder "venstre til venstre" her til lands med mindre det er veimerking som tilsier noe annet. Om ikke annet så noen slitte, gamle piler i veibanen.

 

I så fall, hvis det for eksempel er to felter som er merket for venstresving, da kan man velge det feltet som er mest hensiktmessig etter hvor man skal kjøre videre etter venstresvingen. Men da er utgangspunktet at veimerkingen gir deg lov til å gjøre dette. Ikke at du har "lov" til det i utgangspunktet.

 

Ut fra bildet på nummer 6 er det ingen veimerking som sier at man kan bruke høyre felt, da skal man altså bruke venstre felt. En kan diskutere i det uendelige hva høyre felt skulle være godt for da. Men er man faktisk ute og kjører i en slik situasjon, sitter man ikke og tenker hele tiden på hvordan feltene burde vært merket for å få best mulig trafikkflyt. Da tenker man bare på hvordan kjøre trygt og samtidig følge trafikkreglene. I dette tilfellet ved å velge venstre felt. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Gidder ikke irritere meg over sånne tester lenger. De gjelder enten svært obskure ting som få i praksis har noen nytte av å vite, eller de er laget for å forvirre. På den virkelige teoriprøven fikk jeg ingen sånne spørsmål, og fikk derfor nesten alt rett. Jallatestene på nett får jeg derimot ofte feil på. Man må tenke og kunne reglene på den ordentlige teoriprøven også, men i VG-testen er problemet at tegningene er lagt opp for å forvirre i stedet for å beskrive reelle situasjoner. I teorien er det f.eks. riktig at man skal ligge i høyre felt når man skal til høyre, men om krysset så ut som på bildet ville man ikke klart svingen hvis man gjorde det. Dermed er det naturlig at folk svarer venstre.

Lenke til kommentar
Klarte alt riktig, selv om jeg er 15 år.. (Har veldig stor bil interesse)

Har da ingenting om du har stor bilinteresse. Denne testen er tåpelig og tegner ikke noe bilde på hvor god du er som bilist. Likevel skal man fint klare mange av spørsmålene i en alder av 15 om du skal ta moped/lett-sertifikatet.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke lyshorn til å signalisere at det er trygt for den andre å kjøre.

Jeg signaliserer sistnevne ved å redusere min egen hastighet.

Er heilt enig med dette. Sjølv bruker eg berre lyshornet til å tiltrekke meg oppmerksomheita til vogntogsjåføren om at eg har stoppa om sjåføren av ein eller anna grunn ikkje har lagt merke til det. Og det held med eit blink, mange i rask rekkefølge betyr umiddelbar fare.

 

 

Spørsmål nr5.

 

Her har man ikke godt nok grunnlag til å svare noe som helst. Bilisten har tydeligvis glemt å børste snø av bakruta si, for man ser bare hvitt i speilet. Vil det være riktig å bremse ned dersom det er biler bak, og det visstnok er glatt?

 

Det er en sving. Vogntogsjåføren er i utsiden av svingen og ser følgelig begge veier. Men bilisten har ikke rønkensyn og kan umulig vite om det kommer andre biler imot. Kommer det biler imot, er det da riktig å stoppe (og kanskje bli torpedert bakfra på det "glatte" føret) og vente til det blir klart den andre veien?

Om det er så glatt at vogntoget må hjelpast inn på vegen så er det absolutt ikkje greit for føreren av personbilen å prøve å bremse ned. Sannsynligheita for at det skjer ei ulykke er høgare om du bremser ned, i tillegg så er det ein viss sjangse for at du kan kræsje i vogntoget som kjøyerr ut på vegen om du ikkje får stoppa heilt. Tar uansett ikkje mange sekunda før du er forbi krysset når du kjøyrer i 60. Så lenge klarer vogntogsjåføren og holde hjula igang, det er uansett vogntogføraren som må tilpasse farta si slik at han slepp å stoppe heilt opp i krysset om det er glatt, han burde også vurdert om det i det heile tatt er forsvarleg å kjøyre opp i bakken i det heile tatt om det er så glatt at han ikkje kan stoppe.

 

 

. Høyreregelen gjelder også i kryss for biler som kommer fra samme rettning. Dvs. at den som her ligger i venstre fil har vikeplikt for den som ligger i høyre fil slik jeg tolker det. Feltene ender foran krysset. Det venstre feltet er ikke videreført med striper.

Eg hadde vurdert dette motsatt då bilen i høgre felt må bytte fil, eller i det minste passere over det sporet som biler i venstre felt bruker. I dette tilfellet så er det bilane i venstre felt som ikkje treng å bytte felt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...