Superparanoid Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvor mange klarte dere? http://www.vg.no/bilogmotor/trafikk/testdegselv.hbs Jeg trodde jeg var en habil bilfører, men var likevel usikker på flere av disse. Spesielt siste spørsmål synes jeg var vanskelig å forstå. Når skal man skal bruke høyre felt her? Ikke kan man kjøre rett frem, ikke kan man kjøre til høyre. Man må kjøre til venstre, og da skal man også bruke venstre felt. Så igjen, når skal man bruke høyre felt? Hva er det høyre feltet til? Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Klarte alle uten feil. Vil ikke si jeg er en god bilfører, det kommer med årene, men grunnlaget er vel der. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Bare jeg som får en blank side når jeg skal laste testen ? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg gikk også på en smell på den siste der ja.. snedig situasjon, jeg hadde nok kunnet finne på å bli liggende til høyre helt fram til krysset der.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg skjønte heller ikke helt det siste spørsmålet. Hvis det er ulovlig å kjøre rett fram eller til høyre, må det da være fullt lovlig å svinge til venstre? Ellers er jo ikke feltet brukanes til noen ting. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg tror det var noe rart med den siste oppgaven. Om begge feltene er der for å brukes, så har jo billistene lov til å holde høyre felt og om de skal til venstre. Men ulempen er jo at de må vike for billistene i venstre felt. Men om høyre felt var der for å tilby rask stopp for f.eks varelevering og etc, så ville det vært noe annet. Hvor i Norge kan vi finne en slik situasjon da? Men det beste ville nok vært å skifte felt til det venstre. Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Fikk faktisk feil på spørsmål.5 Skal man virkelig stanse å slippe frem vogntog til tross for at man er på en forkjørsvei og han i utgangspunktet har vikeplikt? Spørsmål.6 fikk jeg også feil på, men det var jo et rimelig rotete spørsmål så det tar jeg ikke så tungt.. Endret 23. mai 2009 av phax Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Spørsmål nr 5 er grei. Man skal være aktpågivende og varsom, og å hindre et vogntog som kommer opp en glatt bakke å kjøre inn på kryssende vei, kan utsette for vogntogsjåføren og andre trafikanter for fare. Vogntogsjåføren kan selvsagt ikke bare buse rett ut uten å ha fått tegn fra deg om at han kan komme, men det vil være riktige av DEG å gi et slikt tegn (øyekontakt + varsle med lyshornene). Spørsmål nr 6 er derimot uforståelig, og det er godt å se at det var flere enn meg som reagerte. Man kan muligens argumentere med at varetransport kan bruke høyre felt for å kjøre inn og levere varer i gågata. Men det er likevel et veldig tvilsomt argument spør du meg, da også varetransport fint kan bruke venstre felt. Det vil jo være direkte trafikkfarlig å lage et sånt kryss! Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jo jeg ser argumentet med at det kan være glatt og vanskelig for vogntoget å komme opp. Men nå betyr ikke snøføre automatisk at det er glatt. Synes også dette med øyekontakt er litt humoristisk, hvor lett er det å oppnå øyekontakt når man kjører i 60 km/t? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 .. og lyshorn? Det er forbudt å bruke lyshorn for annet enn å varsle fare, og det er i vertfall ikke å varsle om fare om man bruker det for å gi noen beskjed om å kjøre. Greit nok, det er vanlig praksis, men det er fortsatt feil bruk i henhold til regler. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Ta ikke slike dustetester for alvorlig. Jeg har alltid vært kritisk til slike tester. Helt siden jeg bestod teoriprøven, har jeg visst at slike prøver har lite med virkeligheten å gjøre. Ofte støter man på tilfeller der man er veldig uenig med "fasiten" eller ingen av svarene er riktige. Jeg ville f.eks. aldri brukt lyshorn for å varsle at du KAN KJØRE. Jeg ser på lyshorn som en advarsel. Jeg ville fått øyekontakt og vinket traileren fram med en håndbevegelse, men det var tydeligvis "feil" svar. Den siste oppgaven, altså den med feltvalget i de enveiskjørte gatene, ville det vel i virkeligheten vært tegnet piler på veien? Folk er jo ikke synske... Jeg ville valgt det høyre feltet fordi læreren min på Olavs Trafikkskole i Sandnes sa at man alltid skal bruke det høyre feltet med mindre man har en god grunn til noe annet. En god grunn ville f.eks. være at det høyre feltet var et TAXI-felt, eller at det var vegmerking som bad meg bruke det venstre. Men det syns ikke i oppgaven. Jeg håper virkelig at vegvesenets teoriprøve har kommet et stykke siden jeg tok den (og bestod på første forsøk), For det føles som om disse dustegreiene ikke er laget av tenkende mennesker. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvordan skal man ellers kunne gi beskjed? Blinklys funker ikke.. Varselblink vil fortelle at du kanskje har problemer å ikke kan stoppe av X-grunn.. I tillegg til at de er forvirrende er de ulovlige disse også.. Det du sier om at de er vanlig praksis, men ikke lovlig bekrefter det jeg sier om lover generelt: Er de ikke logiske har man "lov" til å bryte de, og vil også forsvare bruk/misbruk Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg bruker ikke lyshorn til å signalisere at det er trygt for den andre å kjøre. Jeg signaliserer sistnevne ved å redusere min egen hastighet. Blinking er like mye verdt som et løfte fra SV. Man kan aldri være sikker på hva et blink med fjernlyset betyr. Om jeg var trailersjåføren, ville jeg ikke kjørt før jeg så at personbilen faktisk reduserte hastigheten. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Spesiell test. Flere alternativer som oppføres som "gale" er ikke i strid med trafikkreglene. Overrasker meg igrunn ikke i og med at VG står bak testen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Jeg synes det er ganske elendig at man skal "lære opp" folk flest til å tro at trafikkreglene ikke gjelder... ikke rart at mange gjør ekstreme feil. Endret 24. mai 2009 av gxi Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg synes det er ganske elendig at man skal "lære opp" folk flest til å tro at trafikkreglene ikke gjelder... ikke rart at mange gjør ekstreme feil. Exactly my point. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Overrasker meg igrunn ikke i og med at VG står bak testen. Nå var det vel egentlig Vesta som stod bak denne testen etter det jeg forstod. Men det gjør jo ikke saken noe bedre av den grunn. Det som er "skremmende" er om man får sånne eller lignende spørsmål på teoriprøven, noe jeg mistenker faktisk skjer. En som ikke har peiling får kanskje rett fordi han tippet riktig, mens en annen som hadde bedre forståelse får feil fordi man vurderte forskjellige faktorer man ikke får anledning til å forklare. Får man feil på sånne spørsmål, burde man i alle fall få anledning til å forklare hvorfor man valgte som man gjorde. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Helt enig. Jeg var dypt uenig med fasiten da jeg tok teoriprøven. Ofte var alle alternativene riktige, og man må gjette hvordan testprodusenten har tenkt. Eller så er ingen av alternativene helt optimale i forhold til hva jeg ville ha svart. Vel, jeg bestod jo på første forsøk. Men jeg kunne like godt ha strøket. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Den siste oppgaven, altså den med feltvalget i de enveiskjørte gatene, ville det vel i virkeligheten vært tegnet piler på veien?Folk er jo ikke synske... Jeg ville valgt det høyre feltet fordi læreren min på Olavs Trafikkskole i Sandnes sa at man alltid skal bruke det høyre feltet med mindre man har en god grunn til noe annet. En god grunn ville f.eks. være at det høyre feltet var et TAXI-felt, eller at det var vegmerking som bad meg bruke det venstre. Men det syns ikke i oppgaven. Det er vel denne som regulerer akkurat den biten: § 6. Svinging 1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. Denne kan forøvrig overstyres av veimerking og/eller skilt. Endret 24. mai 2009 av gxi Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Det er vel denne som regulerer akkurat den biten:§ 6. Svinging 1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. Denne kan forøvrig overstyres av veimerking og/eller skilt. Poenget her er at man kan ikke velge å kjøre til høyre. Hva er da høyrefeltet til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå