Gå til innhold

Hvor god er du som bilist?


Anbefalte innlegg

Hvor mange klarte dere?

 

http://www.vg.no/bilogmotor/trafikk/testdegselv.hbs

 

Jeg trodde jeg var en habil bilfører, men var likevel usikker på flere av disse. Spesielt siste spørsmål synes jeg var vanskelig å forstå. Når skal man skal bruke høyre felt her? Ikke kan man kjøre rett frem, ikke kan man kjøre til høyre. Man må kjøre til venstre, og da skal man også bruke venstre felt. Så igjen, når skal man bruke høyre felt? Hva er det høyre feltet til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det var noe rart med den siste oppgaven.

Om begge feltene er der for å brukes, så har jo billistene lov til å holde høyre felt og om de skal til venstre. Men ulempen er jo at de må vike for billistene i venstre felt.

 

Men om høyre felt var der for å tilby rask stopp for f.eks varelevering og etc, så ville det vært noe annet.

 

Hvor i Norge kan vi finne en slik situasjon da?

 

Men det beste ville nok vært å skifte felt til det venstre.

Lenke til kommentar

Fikk faktisk feil på spørsmål.5 :huh: Skal man virkelig stanse å slippe frem vogntog til tross for at man er på en forkjørsvei og han i utgangspunktet har vikeplikt?

 

Spørsmål.6 fikk jeg også feil på, men det var jo et rimelig rotete spørsmål så det tar jeg ikke så tungt..

Endret av phax
Lenke til kommentar

Spørsmål nr 5 er grei. Man skal være aktpågivende og varsom, og å hindre et vogntog som kommer opp en glatt bakke å kjøre inn på kryssende vei, kan utsette for vogntogsjåføren og andre trafikanter for fare. Vogntogsjåføren kan selvsagt ikke bare buse rett ut uten å ha fått tegn fra deg om at han kan komme, men det vil være riktige av DEG å gi et slikt tegn (øyekontakt + varsle med lyshornene).

 

Spørsmål nr 6 er derimot uforståelig, og det er godt å se at det var flere enn meg som reagerte. Man kan muligens argumentere med at varetransport kan bruke høyre felt for å kjøre inn og levere varer i gågata. Men det er likevel et veldig tvilsomt argument spør du meg, da også varetransport fint kan bruke venstre felt. Det vil jo være direkte trafikkfarlig å lage et sånt kryss!

Lenke til kommentar

Jo jeg ser argumentet med at det kan være glatt og vanskelig for vogntoget å komme opp. Men nå betyr ikke snøføre automatisk at det er glatt.

 

Synes også dette med øyekontakt er litt humoristisk, hvor lett er det å oppnå øyekontakt når man kjører i 60 km/t? :wee:

Lenke til kommentar

.. og lyshorn? Det er forbudt å bruke lyshorn for annet enn å varsle fare, og det er i vertfall ikke å varsle om fare om man bruker det for å gi noen beskjed om å kjøre. Greit nok, det er vanlig praksis, men det er fortsatt feil bruk i henhold til regler.

Lenke til kommentar

Ta ikke slike dustetester for alvorlig.

Jeg har alltid vært kritisk til slike tester.

Helt siden jeg bestod teoriprøven, har jeg visst at slike prøver har lite med virkeligheten å gjøre.

Ofte støter man på tilfeller der man er veldig uenig med "fasiten" eller ingen av svarene er riktige.

 

Jeg ville f.eks. aldri brukt lyshorn for å varsle at du KAN KJØRE. Jeg ser på lyshorn som en advarsel.

Jeg ville fått øyekontakt og vinket traileren fram med en håndbevegelse, men det var tydeligvis "feil" svar.

 

Den siste oppgaven, altså den med feltvalget i de enveiskjørte gatene, ville det vel i virkeligheten vært tegnet piler på veien?

Folk er jo ikke synske... Jeg ville valgt det høyre feltet fordi læreren min på Olavs Trafikkskole i Sandnes sa at man alltid skal bruke det høyre feltet med mindre man har en god grunn til noe annet.

En god grunn ville f.eks. være at det høyre feltet var et TAXI-felt, eller at det var vegmerking som bad meg bruke det venstre. Men det syns ikke i oppgaven.

 

Jeg håper virkelig at vegvesenets teoriprøve har kommet et stykke siden jeg tok den (og bestod på første forsøk),

For det føles som om disse dustegreiene ikke er laget av tenkende mennesker.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man ellers kunne gi beskjed?

Blinklys funker ikke..

Varselblink vil fortelle at du kanskje har problemer å ikke kan stoppe av X-grunn..

 

I tillegg til at de er forvirrende er de ulovlige disse også..

 

Det du sier om at de er vanlig praksis, men ikke lovlig bekrefter det jeg sier om lover generelt:

Er de ikke logiske har man "lov" til å bryte de, og vil også forsvare bruk/misbruk :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke lyshorn til å signalisere at det er trygt for den andre å kjøre.

Jeg signaliserer sistnevne ved å redusere min egen hastighet.

 

Blinking er like mye verdt som et løfte fra SV. Man kan aldri være sikker på hva et blink med fjernlyset betyr.

Om jeg var trailersjåføren, ville jeg ikke kjørt før jeg så at personbilen faktisk reduserte hastigheten.

Lenke til kommentar
Overrasker meg igrunn ikke i og med at VG står bak testen.

Nå var det vel egentlig Vesta som stod bak denne testen etter det jeg forstod. Men det gjør jo ikke saken noe bedre av den grunn. Det som er "skremmende" er om man får sånne eller lignende spørsmål på teoriprøven, noe jeg mistenker faktisk skjer. En som ikke har peiling får kanskje rett fordi han tippet riktig, mens en annen som hadde bedre forståelse får feil fordi man vurderte forskjellige faktorer man ikke får anledning til å forklare. Får man feil på sånne spørsmål, burde man i alle fall få anledning til å forklare hvorfor man valgte som man gjorde.

Lenke til kommentar

Helt enig. Jeg var dypt uenig med fasiten da jeg tok teoriprøven.

Ofte var alle alternativene riktige, og man må gjette hvordan testprodusenten har tenkt. Eller så er ingen av alternativene helt optimale i forhold til hva jeg ville ha svart.

 

Vel, jeg bestod jo på første forsøk. Men jeg kunne like godt ha strøket.

Lenke til kommentar
Den siste oppgaven, altså den med feltvalget i de enveiskjørte gatene, ville det vel i virkeligheten vært tegnet piler på veien?

Folk er jo ikke synske... Jeg ville valgt det høyre feltet fordi læreren min på Olavs Trafikkskole i Sandnes sa at man alltid skal bruke det høyre feltet med mindre man har en god grunn til noe annet.

En god grunn ville f.eks. være at det høyre feltet var et TAXI-felt, eller at det var vegmerking som bad meg bruke det venstre. Men det syns ikke i oppgaven.

 

Det er vel denne som regulerer akkurat den biten:

§ 6. Svinging

 

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

Denne kan forøvrig overstyres av veimerking og/eller skilt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det er vel denne som regulerer akkurat den biten:
§ 6. Svinging

 

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

Denne kan forøvrig overstyres av veimerking og/eller skilt.

Poenget her er at man kan ikke velge å kjøre til høyre. Hva er da høyrefeltet til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...