Halib Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hei, jeg har en Mazda 323 fra 90-tallet som har begynt å lage litt merkelige lyder når jeg kjører den. Det er når jeg trykker på gasspedalen at den har fått skarpere motorlyd. Sånn som Grrrm grrrm grrrrrrrrrmmm. Dette har skjedd etter at min yngre bror har øvelseskjørt med den i noen uker. Jeg lurer på om hvorfor det kommer like lyder og det var ikke slike lyder for 2 uker siden. Ser frem til svar. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Gå under bilen og prøv å rigle i eksosanlegget, da kan du merke om det har løsnet i noen av skjøtene\sveisene. En utsatt plass for rust på eksosanlegg er ved hjulbuen bak, var der det røk på min forrige bil ihvertfall. Endret 23. mai 2009 av Lefse Lenke til kommentar
Halib Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Hei folkens. takk for svarene. er det kostbart å få fikset det og bør jeg oppsøke et verksted? ser frem til svar... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Det er ikke så veldig kostbart å få byttet et eksosanlegg, tviler på hele må byttes også. Kan umulig komme på over 10 000,-, sannsynligvis rundt 5000,-, avhengig av hvor mye som må byttes. Det går an å bytte eksosanlegg selv, men er du ikke spesielt nevenyttig, så er det nok lurt å få det utført på et verksted. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 5000,- hørtes litt bøst ut, eksosen på min løsnet i vinter, det kostet meg 2000, tusenlapp i deler og en til arbeid. men det kommer selfølgelig ann på hvor det er løsnet, slik jeg har forstått består en eksos av 3 deler, katalysatoren forran og de 2 andre bak, det var de 2 bakerste som løsnet på min. Om katalysatoren er løsnet pleier bilene å si fra i dashbordet, det sitter ofte en sensor i eller før katalysatoren (litt usikker på hvor den sensoren sitter, om det er i eller før) som ser på eksosutslippet. Dette er hva jeg er blitt fortalt, da... Jeg er nybegynner på bil så jeg tør ikke si noe sikkert. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nå beregnet jeg hele eksosanlegget da, er det bare en liten del, så blir det selvfølgelig noe billigere, kommer jo an på hvilket verksted man bruker også. Lenke til kommentar
Halib Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 Hei, jeg skjønner egentlig ikke. Biler fortsetter å lage lyder og de lydene bare øker når den går opp til 90 km/t og nærmer turtall 3. Da blir det så ille at jeg vurderer å kjøre 80 km/t så bilen ikke stopper opp siden det høres skummelt ut. Ser frem til gode råd.... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Har du sjekket eksosanlegget, hvis det øker med turtallet, så kan det godt være eksosanlegget som er kleint. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Sjekket at motoren har nok olje?! Ble nervøs av Grmmm lydene Men vil tippe det er eksosanlegget som er litt løst ja. Mest sannsynlig rett før bakre lydpotte ( av erfaring er det her det bryter først ) Lenke til kommentar
Halib Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Hei, er det dyrt å få fikset dette? Jeg skal ta en tur til bilverksted idag etter jobben. Håper det ikke blir store kostnader. Sjekket at motoren har nok olje?! Ble nervøs av Grmmm lydene Men vil tippe det er eksosanlegget som er litt løst ja. Mest sannsynlig rett før bakre lydpotte ( av erfaring er det her det bryter først ) Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Ville sjekket før jeg tok den til verksted. Vis ikke skal de ha penger for å sjekke Rundt 1000 kr timen på de mest normale verkstedene Er bare å la motoren gå og se under langt eksosanlegget etter sprekker. Følg lyden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå