Jotun Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Skal snart shoppe meg et SLR. Blir nok et Nikon, Canon eller Olympus. Sistnevnte er eg svar for fra kompaktkamera verden. Men så er det jo da et vell av typer og serier osv osv. Hvilke kamera fra de respektive produsentene er sammenlignbare med hverandre? Tenker Eos400 vs Nikon og Olympus? Pris. Såg jo en artikkel på akam, angående E3 fra Olympus til 9000. Hvordan er dette i forhold til f.eks Eos50D som ligger på noenlunde samme pris? Er E3 regnet for et "proffere" kamera? Tror grensen går på 10000 kroner, men kommer ikke til å bruke 10000 bare for å bruke de. Finner eg et kamera til 6000 som gjør det eg trenger like godt så kjører eg på. Men tenker eg vil litt over billigsegmentet, type 400D osv. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) E-3 og 50D koster 9000 (ca) uten objektiv, så det blir fort over 10000 hvis du skal ha objektiv (og det regner jeg med at du trenger...) Endret 23. mai 2009 av sn0dig Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Tenkte utenom objektivene ja. 50D og E3 er liksom buddies i samme klasse? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 50D har høyere oppløsning og litt bedre ytelse på høy ISO, litt flere bilder i sekunder (6.4 vs. 5) og en større skjerm med bedre oppløsning. E-3 har en overlegen byggekvalitet, bedre værtetting og flippbar skjerm. Det er andre forskjeller, men de kommer i annen rekke. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Eg legger veldig vekt på byggekvaliteten, da eg har tenkt å ha kamera i mange år når eg først kjøper. Flippbar skjerm kan være artig, men blir vel neppe "flippepunktet" tror eg Oppløsning er vel litt oppskrytt? ISO ved avansert fotografering? Ikke veldig proff enda, men vil ikke kjøpe et kamera som vil begrense meg om kort tid. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 For det første tror jeg ikke at byggekvaliteten på 50D vil føre til at kameraet dette fra hverandre om noen få år i noe tilfelle. For det andre tror jeg ikke ISO-ytelsen til E-3 nødvendigvis vil begrense deg heller. Ta en tur til en fotobutikk og prøv å holde kameraene. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Eit stort pluss for E-3 er bildestabiliseringa i huset. Og den utvippbare LCD-skjermen har eg blitt veldig glad i, særleg ved makroopptak. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Ta en tur til en fotobutikk og prøv å holde kameraene. Ja. Det er jo igrunn det som blir vippepunktet tenker eg. Man må like å holde i kamera. Og den utvippbare LCD-skjermen har eg blitt veldig glad i, særleg ved makroopptak. Hmmm. Det tenkte eg faktisk ikke på. Men er jo kjempefordel når man skal ta i litt krøkkete posisjoner. Lagde et herbarium med bilder til kona når hu gikk på vgs, og mange av de bildene hadde vært vanskelige å ta om eg måtte se inn i søkeren. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Slå til på E-3 til 9000,- hos MPX og kjøp deg 14-54mm f2.8-3.5 eller 12-60mm f2.8-4. Jeg hadde gått langt for å skaffe meg sistnevnte. Det råeste zoom/allround-objektivet der ute? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Apropo, hvordan er det med objektiver? Er det en standard for dette nå eller finnes det kun til sine "egne" merker? Nå er vel uansett ikke Canon, Nikon eller Olympus noe stort problem da det vel finnes nok av sekundære produsenter av linser til disse merkene. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Det er forskjellige fatninger. E-3 tar objektiver med fourthirds-fatning, 50D tar objektiver med EF eller EF-S-fatning. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Det er også interessant at de forskjellige modellene til de forskjellige produsentene ikke matcher helt. Du kan si det er en forskyvning på 1/3 til en 1/2 klasse. Et godt eksempel er Canon kontra Nikon. Canons 500D burde være i samme liga som D90; men savner mange ting som D90 har (stor søker, to innstillingshjul osv). Canon 50D er kraftigere og bedre utstyrt enn D90, men ikke like avansert som D300. Olympus, Pentax og Sony sine modeller plasserer seg innimellom disse. Er det rart man blir forvirret ... Olympus E-3 og Canon 50D er meget gode modeller, Simon har allerede nevnt en del av forskjellene. Av andre modeller som bør vurderes er Olympus E-30 (hvis du ikke trenger værtetting), Nikon D90 og Sony A700. Jeg selv ville nok valgt E-30 fremfor E-3; mest fordi jeg ikke trenger værtetting, og det at E-30 er litt billigere. Jeg selv er idag Canon og Olympus eier; skulle jeg begynt fra starten idag, så hadde jeg kjørt med kun Olympus ... Tom Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Er det rart man blir forvirret ... Nei! Takk for gode og utfyllende svar folkens. Det er mye å sette seg inn i. Men all den tid eg kjenner til Olympus systemet så heller eg mot deres kamera nå. Vel og merke før eg har prøvd å holde i noen av kameraene. E30 ja, må sjekkes. Tviler litt på at eg trenger værtetting. Men det kan vel være en fordel om man skal en tur på fjellet og knipse underveis og ikke ønsker å pakke kamera opp og ned for hver gang bare fordi det er yr i luften. Eller er det "ikke værtette" kameraet godt nok i slikt vær og? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå