Skyb3rt Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hei. Jeg har en båt som ligger nede vede en kai ved skjæret vårt. Det er vår egen kai så det er bare vår båt som ligger der. problemet er alle måkene som er der. For det første driter de på båten slik at den blir full i drit, og for det andre når de har lagt egg der begynner de å true meg ver gang jeg skal utpå med båt. Dette irriterer meg så nå lurer jeg på om noen har en måte å skremme dem vekk på? Trenger virkeli hjelp til dette!! takker for svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 For det første: Hvorfor kommer måkene der ? Er det noe de er intresert i som er der ? Og når de lager egg der så ville jeg prøvd og gjort det slik at det ikke var mulig for dem og legge egg der. Hogg ned de nærmeste trærne hvis de legger egg der Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Kjøp noen lekeslanger (av gummi e.l.) og legg oppå kalesjen og rundt om på båten. Da unngår du ihvertfall at de lander på båten og driter. Ellers så er de fredet under hekketiden så ikke gå for for drastiske tiltak Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Finn reirene og knus eggene. Det finnes nok av flyvende rotter her til lands. Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 det var det noen som gjor et år men det kom likevell tilbake. og her en dag så hadde jeg ikke brukt båten på en uke sånn ca og så når jeg skulle bruke den hadde en måke lagt reir oppi båten! så tok jeg åren og fjerna den også vaska jeg den, og to dager etter var det komt nytt reir der med egg i. jeg gjor det samme som sist og neste dag etter det var det komt nytt reir. nå er jeg dritt lei de måkene, frister noe jævli å gå ned der å skyte dem, men de er fredet nå tror jeg. Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei. Jeg har en båt som ligger nede vede en kai ved skjæret vårt. Det er vår egen kai så det er bare vår båt som ligger der. problemet er alle måkene som er der. For det første driter de på båten slik at den blir full i drit, og for det andre når de har lagt egg der begynner de å true meg ver gang jeg skal utpå med båt. Dette irriterer meg så nå lurer jeg på om noen har en måte å skremme dem vekk på? Trenger virkeli hjelp til dette!! takker for svar skyt dem. da kommer de ikke tilbake på en stund hvertfall:) Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Har de lagt egg, så drar de ikke. De vil beskytte de med livene sine. Men hvis de har nettopp kommet dit, og kun bygger rede, så kan du prøve lyd-på-boks. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Dekk til båten med presenning og deler av problemet er løst Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Hva er det beste å skyte måker med? Luftgevær er bare tøv, er ikke tillatt og dreper ikke måken. Har hørt at salongevær skal klare biffen, men har ikke så mye greie på våpen. Finnes sikkert forskjellige typer her. Og man må sikkert (typisk nok) ha våpenlisens. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Hva er det beste å skyte måker med? Luftgevær er bare tøv, er ikke tillatt og dreper ikke måken. Har hørt at salongevær skal klare biffen, men har ikke så mye greie på våpen. Finnes sikkert forskjellige typer her. Og man må sikkert (typisk nok) ha våpenlisens. Skal en felle dyr, så blir det jegerkurs og våpenlisens ja I og med at det er sjøfugl, så hadde jeg anbefalt hagle med relativt grov ammunisjon. Du kan drive posteringsjakt med salongrifle også, men for all del: gå for haglen. Problemet er vel egentlig jakt tiden, som foregår når en ikke lenger trenger å bli kvitt måker (Jakttid er 21 august -> slutten av februar med mindre din kommune har innført utvidet jakt-tid). Lenke til kommentar
Illus Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Har du prøvd dette ? Vil tippe måkene etterhvert vil ta hintet.. dersom ikke har du tilnærmet gratis middag hele sommeren. Lenke til kommentar
vofferud Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Hva er det beste å skyte måker med? Luftgevær er bare tøv, er ikke tillatt og dreper ikke måken. Har hørt at salongevær skal klare biffen, men har ikke så mye greie på våpen. Finnes sikkert forskjellige typer her. Og man må sikkert (typisk nok) ha våpenlisens. hvis du skal bruke salong bruk i såfall hollow point kuler. funker bedre for å drepe. Lenke til kommentar
granny Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Blir litt skremt her jeg av at noen på ramme alvor råder en tydeligvis ikke våpenkyndig mann til å legge seg til med en salongrifle å skyte på måker? Vær klar over at et skudd fra en salongrifle går rimelig langt hvis den ikke treffer og man skal ha relativ klar bane ganske langt for at det skal være trygt. Forøvrig er det jo ikke helt lydløst heller, og jeg vil vel tro at enkelte som hører skudd vil reagere og tilkalle politiet... Prøv heller rådet med leketøyslanger med store øyne.. det har jeg hørt kan virke skremmende på fugler. Hvis det er å få tak i da :!: http://www.varden.no/article/20080719/NYHET/561656116/1098/_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Um , de er nok fredet :/ Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 brødsmuler med whitesprite. sekunder etter de har spist brødet styrter de i vannet, hvor de drukner. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det hjelper ikke å mishandle dem så noen av dem tilfeldigvis dør Skal man få måker vekk fra et område er man nødt til å utrydde alle som er der, ikke bare akkurat de to som legger egg 10 meter fra båten din. Og det spørs om alle båtnaboene dine er like sugne på å skadeskyte dem med luftgevær eller mate dem med whitesprite.. Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Har du prøvd dette ? Vil tippe måkene etterhvert vil ta hintet.. dersom ikke har du tilnærmet gratis middag hele sommeren. Hoho, noen av kommentarene under den artikkelen var gull Lenke til kommentar
Fjonana Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Vi hadde også samme problemet. Men vi kjøpte en sånn der plastik slange, på barnebutikk, å la den på dekk. Da var der faktisk aldri måker eller fugler på eller rundt båten vår! Ganske genialt, å ganske ufarlig:D Lenke til kommentar
co2 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) 1. Legge falsk slange ut. Billig, enkelt og ufarlig. 2. Finne en død måke, eller skyte en med hagle og legge den fram synlig for andre fugler. OBS, regler og sikkerhet, som nevnt. 3. Propankanon, lager et helvete av et smell, men er vanskelig å få tak i. Endret 19. juni 2009 av co2 Lenke til kommentar
multisync Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Er også veldig mange som har sånne plastugler som skremmer bort måker De skal visst funke ganske bra ihvertfall. Har sett et par større båter i den lokale båthavna som har det på toppen av båten, og er visst lite plaget av måker. Regner med at du får kjøpt det på div. vilmarksbutikker eller større sportsbutikker Endret 20. juni 2009 av multisync Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå