Gå til innhold

Hvordan skremme vekk måker?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en båt som ligger nede vede en kai ved skjæret vårt. Det er vår egen kai så det er bare vår båt som ligger der. problemet er alle måkene som er der. For det første driter de på båten slik at den blir full i drit, og for det andre når de har lagt egg der begynner de å true meg ver gang jeg skal utpå med båt.

Dette irriterer meg så nå lurer jeg på om noen har en måte å skremme dem vekk på?

Trenger virkeli hjelp til dette!!

takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

For det første: Hvorfor kommer måkene der ? Er det noe de er intresert i som er der ? Og når de lager egg der så ville jeg prøvd og gjort det slik at det ikke var mulig for dem og legge egg der. Hogg ned de nærmeste trærne hvis de legger egg der :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det var det noen som gjor et år men det kom likevell tilbake. og her en dag så hadde jeg ikke brukt båten på en uke sånn ca og så når jeg skulle bruke den hadde en måke lagt reir oppi båten! så tok jeg åren og fjerna den også vaska jeg den, og to dager etter var det komt nytt reir der med egg i. jeg gjor det samme som sist og neste dag etter det var det komt nytt reir. nå er jeg dritt lei de måkene, frister noe jævli å gå ned der å skyte dem, men de er fredet nå tror jeg. :(

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har en båt som ligger nede vede en kai ved skjæret vårt. Det er vår egen kai så det er bare vår båt som ligger der. problemet er alle måkene som er der. For det første driter de på båten slik at den blir full i drit, og for det andre når de har lagt egg der begynner de å true meg ver gang jeg skal utpå med båt.

Dette irriterer meg så nå lurer jeg på om noen har en måte å skremme dem vekk på?

Trenger virkeli hjelp til dette!!

takker for svar ;)

skyt dem. da kommer de ikke tilbake på en stund hvertfall:)

Lenke til kommentar

Hva er det beste å skyte måker med? Luftgevær er bare tøv, er ikke tillatt og dreper ikke måken. Har hørt at salongevær skal klare biffen, men har ikke så mye greie på våpen. Finnes sikkert forskjellige typer her. Og man må sikkert (typisk nok) ha våpenlisens.

Lenke til kommentar
Hva er det beste å skyte måker med? Luftgevær er bare tøv, er ikke tillatt og dreper ikke måken. Har hørt at salongevær skal klare biffen, men har ikke så mye greie på våpen. Finnes sikkert forskjellige typer her. Og man må sikkert (typisk nok) ha våpenlisens.

Skal en felle dyr, så blir det jegerkurs og våpenlisens ja :)

I og med at det er sjøfugl, så hadde jeg anbefalt hagle med relativt grov ammunisjon. Du kan drive posteringsjakt med salongrifle også, men for all del: gå for haglen.

Problemet er vel egentlig jakt tiden, som foregår når en ikke lenger trenger å bli kvitt måker :p

(Jakttid er 21 august -> slutten av februar med mindre din kommune har innført utvidet jakt-tid).

Lenke til kommentar

hvis du skal bruke salong bruk i såfall hollow point kuler. funker bedre for å drepe.

Lenke til kommentar

Blir litt skremt her jeg av at noen på ramme alvor råder en tydeligvis ikke våpenkyndig mann til å legge seg til med en salongrifle å skyte på måker? Vær klar over at et skudd fra en salongrifle går rimelig langt hvis den ikke treffer og man skal ha relativ klar bane ganske langt for at det skal være trygt. Forøvrig er det jo ikke helt lydløst heller, og jeg vil vel tro at enkelte som hører skudd vil reagere og tilkalle politiet...

Prøv heller rådet med leketøyslanger med store øyne.. det har jeg hørt kan virke skremmende på fugler. Hvis det er å få tak i da :!: http://www.varden.no/article/20080719/NYHET/561656116/1098/_

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å mishandle dem så noen av dem tilfeldigvis dør :roll: Skal man få måker vekk fra et område er man nødt til å utrydde alle som er der, ikke bare akkurat de to som legger egg 10 meter fra båten din. Og det spørs om alle båtnaboene dine er like sugne på å skadeskyte dem med luftgevær eller mate dem med whitesprite..

Lenke til kommentar

Vi hadde også samme problemet. Men vi kjøpte en sånn der plastik slange, på barnebutikk, å la den på dekk. Da var der faktisk aldri måker eller fugler på eller rundt båten vår!:D Ganske genialt, å ganske ufarlig:D

Lenke til kommentar

1. Legge falsk slange ut. Billig, enkelt og ufarlig.

2. Finne en død måke, eller skyte en med hagle og legge den fram synlig for andre fugler. OBS, regler og sikkerhet, som nevnt.

3. Propankanon, lager et helvete av et smell, men er vanskelig å få tak i.

Endret av co2
Lenke til kommentar

Er også veldig mange som har sånne plastugler som skremmer bort måker :)

De skal visst funke ganske bra ihvertfall. Har sett et par større båter i den lokale båthavna som har det på toppen av båten, og er visst lite plaget av måker.

Regner med at du får kjøpt det på div. vilmarksbutikker eller større sportsbutikker

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...