Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ekstern blits

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs litt på behovet ditt, og hvor mye kamerautstyr du "gidder" ta med deg. Dersom du gjerne tar med flere objektiver+++ kan du gjerne kjøpe SB-900, det er en fantastisk blits. Grunnen til dette er størrelsen, den er ganske mye større enn SB-600. Så dersom pris eller størrelse ikke er noe problem, kjør på med SB-900. (Den er verrdt prisen dersom du har behov for den ekstra styrken og funksjonene)

Lenke til kommentar

800 er mindre enn 900, litt svakere, ikke like rask, men funksjonalitetsmessig minst like bra. Menyene er ikke like brukervennlige, men det er en vanesak.

Om du vil ha den av kameraet kan du bruke en kabel (Nikon SC-17, SC-28 eller SC-29) om du vil ha den nærme kameraet (normalt håndholdt mens du holder kameraet i den andre hånda, for å få lyset litt av kameraaksen), eventuelt kan du bruke den innebygde blitsen på manuell minimal styrke for å trigge den tråløst med SU-4-modus (bare på 800 og 900, ingen automatikk).

Om den skal lengre vekk fra kameraet kan du bruke PC-sync-kabler (da trenger du Nikon AS-19 og en 800 eller 900) eller radiotriggere, som Cactus-greiene på eBay, PocketWizards eller noe i en klasse imellom (mange alternativer).

Personlig er jeg kjempefornøyd med 800, og kan absolutt anbefale den. :)

Lenke til kommentar

En liten ting til. Siden jeg ikke har cls i kameraet, kan jeg bruke f.eks sb-900 på kamera som master med e-ttl og så en sb-600 av kamera som blir trigget samtidig?

Dårlig formulert, men håper dere skjønner.

Lenke til kommentar

Det oppsettet du beskriver med SB-900 på kamera som slave og SB-600 løs som master vil fungere perfekt.

En liten ting til. Siden jeg ikke har cls i kameraet, kan jeg bruke f.eks sb-900 på kamera som master med e-ttl og så en sb-600 av kamera som blir trigget samtidig?

Dårlig formulert, men håper dere skjønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...