Gå til innhold

Kan jeg gjøre dette lovlig?

Anbefalte innlegg

Jeg har et enkeltmannsforetak som hittil har 11000 kr i inntekt. Det jeg lurer på er om jeg kan utgiftsføre en mac som koster 10990, slik at overskuddet vil se slik ut:

Inn: 11000

Ut: 10990

Overskudd : Inn - Ut

11000 - 10990 = 10,-

Etter min forståelse har jeg da kun 10 kr i overskudd, altså bare 10 kr å skatte av.

Stemmer dette, eller har jeg misforstått helt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et enkeltmannsforetak som hittil har 11000 kr i inntekt. Det jeg lurer på er om jeg kan utgiftsføre en mac som koster 10990, slik at overskuddet vil se slik ut:

Inn: 11000

Ut: 10990

Overskudd : Inn - Ut

11000 - 10990 = 10,-

Etter min forståelse har jeg da kun 10 kr i overskudd, altså bare 10 kr å skatte av.

Stemmer dette, eller har jeg misforstått helt?

Ja og nei, du kan utgiftsføre Mac-en men ikke hele summen på ett år men du må fordele kostnadene på den over ett visst antall år. Reglene for dette er jeg ikke sikker på men en Mac bør kunn skrives ned på 3 år, altså ca 3350 kr hvert år.

Lenke til kommentar
Hva hvis man driver et foretak der man trenger god hardware for å gjøre jobben. Altså at man må oppdatere PC for eksempel hvert år? Dette vil jo da være en nødvendig utgift hvert år...

En PC går ikke fra 11 000 kr til 0 verdi på ett år uansett, etter ett år har den likevel en verdi hvis den selges videre.

Lenke til kommentar
Ja og nei, du kan utgiftsføre Mac-en men ikke hele summen på ett år men du må fordele kostnadene på den over ett visst antall år. Reglene for dette er jeg ikke sikker på men en Mac bør kunn skrives ned på 3 år, altså ca 3350 kr hvert år.

Du burde sjekket litt opp om beløpsgrensen for avskrivning først. Driftsmidler til en verdi under kroner 15.000 (denne beløpsgrensa har forøvrig stått stille i minst 20 år, og i praksis blitt lavere og lavere med tanke på inflasjon...) kan fradragsføres direkte. (altså fullt ut i innkjøpsåret) Kilde: bl.a. Lignings-ABC

Problemet om man har så små inntekter og store fradrag som trådstarter nevner gjentatt over flere år, er at ligningsetaten ikke lenger vil anse denne aktiviteten som "egnet til å gi overskudd over tid" (ordlyden fritt etter hukommelsen) og dermed ikke som næringsvirksomhet med fradragsberettigede utgifter, men som en hobby... Driftsmidler som brukes både privat og i virksomheten er en annen ting, her skal utgiftene fordeles i forhold til bruken, så om denne mac'en brukes 20% av tiden i virksomheten og 80% privat, så har man etter reglene kun adgang til å utgiftsføre 20% av innkjøpsprisen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Men vil de ikke ta hensyn til at jeg er student, og denne jobben er en "deltidsjobb" ?

Hvor mye arbeid du legger ned i ditt firma har ikke futen noe med.

Som en del andre allerede har sagt, så trenger du selvfølgelig ikke å aktivere (nedskrive over flere år) en ynkelig liten laptop. Alt under 15' kan nedskrives i sin helhet i anskaffelsesåret, merk bare at denne type kostnader skal føres i post 6500 (og ikke post 6000) i næringsoppgaven.

Dersom dette er ditt første år med enk, så vil du sågar kunne la kostnadene overskride inntekten (les: gå med tap), og få skattefradrag for dette. Hvis du ikke har nok annen inntekt å ta fradraget mot i inneværende år, så vil du kunne få et framførbart underskudd - du vil altså kunne slippe skatt påfølgende år grunnet tidligere tap.

Lenke til kommentar
Problemet om man har så små inntekter og store fradrag som trådstarter nevner gjentatt over flere år, er at ligningsetaten ikke lenger vil anse denne aktiviteten som "egnet til å gi overskudd over tid" (ordlyden fritt etter hukommelsen) og dermed ikke som næringsvirksomhet med fradragsberettigede utgifter, men som en hobby... Driftsmidler som brukes både privat og i virksomheten er en annen ting, her skal utgiftene fordeles i forhold til bruken, så om denne mac'en brukes 20% av tiden i virksomheten og 80% privat, så har man etter reglene kun adgang til å utgiftsføre 20% av innkjøpsprisen.

Jeg regner med man uten noe problem kan drive med underskudd i årevis hvis man har en god grunn, noen ideer krever jo lang utviklingstid fra start til man forhåpentligvis tjener penger. Men som med alt annet bør man ha en god forklaring når futen spør, har man det kan man slippe unna med mye rart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...