HulkHaugen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Regner ikke med at vi noen gang kommer til å slippe denne NRK lisensen, men hvordan skal dette fungere nå som det analoge nettet forsvinner? Det burde være slik at hvis man har både fjernsyn OG mpeg-4 tuner, ev. bare tuneren, så får man NRK lisens, men da skal man ikke trenge noe kort for å se på NRK. Men jeg har ikke peiling, og nå mister vi det analoge nettet 1. juni eller juli i Arendal. Hvem er tilbydere av digitalt bakkenett, er det bare Get, eller er det RiksTV det var? Lenke til kommentar
svante Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Du trenger vel ikke kort for å se Nrk via bakkenettet slik som det er nå. Uansett så har vel ikke det så mye med saken å gjøre. Nrk lisensen vil nok være der i lang tid fremover. Digitalt bakkenett er det bare RiksTv som tilbyr uansett hvor i landet du måtte befinne deg. Jeg vil uansett anbefale og gå for kabel i steden for bakkenettet. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 ok. Men kabeltv er dårlig utbredt utenfor de største byene, så da står det mellom bakkenett eller parabol, og føler at det blir enklere med bakkenett... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 ok. Men kabeltv er dårlig utbredt utenfor de største byene, så da står det mellom bakkenett eller parabol, og føler at det blir enklere med bakkenett... Uansett hva du velger av parabol eller bakkenett, så må du betale TV-lisens.. På parabol kan du få flere kanaler (også HD), men bakkenett er enklere mtp enkel antenne. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Man betaler ikke for bruk av tv eller mottak av signaler, men for et generelt innehav av en fjernsynsmottaker. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=903619 Nå er det heldivis flere partier som ser på muligheten for å avskaffe lisens og heller ta det over statsbudsjettet. En mye bedre løsning etter mitt syn. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Det er så vidt meg bekjent allerde vedtatt at analoge tv-er ikke skal regnes som fjernsynsmottakere lenger, dersom du opplyser at du ikke lenger har mulighet til å ta imot analoge tv-signaler. Bostedsadressen din vil vel i en del tilfeller være nok, dersom bor et sted uten analog tv-signal-dekning, og du ikke bor i et borettslag med kabeltv. Til gjengjeld vil Nrk ha innsyn i kabel/parabolselskapenes kundelister, slik at de kan fakturere disse. Om de har fått dette, er jeg usikker på. Du kan ringe lisensavdelingen og høre om denne ordningen er kommet i gang enda, jeg er ikke helt sikker. Det er ihvertfall på vei. red: Endringen har faktisk skjedd allerede, og det for en god stund siden. Clicky Endret 27. mai 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Caze Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 I den aktuelle saken var mottakeren plombert. Men NRK uttalte at man kan gjøre vurderinger i enkeltsaker, der apparatet IKKE er plombert. NRKs Lisensavdeling viser i sin innstilling i klagesaken Backer har anlagt, til at dagens forskrifter om fjernsynsmottakere ikke hjemler unntak fra avgiftsplikten for en fjernsynsmottaker som ikke er plombert eller lagret/satt bort ut fra hvilke typer fjernsynssignaler som sendes ut i det aktuelle området. Men NRK har likevel valgt, med henvisning til at et motsatt resultat vil stride med den alminnelige rettsoppfatningen, å åpne for å gjøre en rimelighetsbetraktning i fortolkningen av begrepet "fjernsynsmottaker" i den enkelte sak. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 I tilegg så sier jo ikke loven at TVen må være plombert for å slippe lisens heller (digital bakkenett eller ikke), den sier at NRK skal ha anledning til å plombere den, det er noe helt annet. Ideellt sett burde det holde å si at man ikke bruker den, at de har anledning til å plombere, og at de får ta kontakt for avtale om de ønsker å gjøre det. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå