ronron25 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Leser i Aftenpostens økonomi del at vi nordmenn tror en vare holder dårlig kvalitet om prisen er lav. Derfor har kjeder som Clas Ohlson, Biltema og Jula lagt til 20% til prisene, og opplever faktisk et bedre salg av å gjøre dette. Sitat: "Vi har satt enkelte priser litt opp og opplevd at salget øker, sier styreleder Magne Teigland i Biltema Norge". Jeg må innrømme at jeg tenker det samme, men forstår at jeg bør revurdere. Hva tenker andre? Lenke til kommentar
Helgi Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Selv er jeg sunnmøring, så høyere pris og jeg får svettebyger. Kan ikke fordra å kjøpe noe som koster mer en 100 nok per stykk. Fretex, Clas Olson og Nille er mine hode venner. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Sunnmøring ja, men dere er noe for dere selv . En sunnmørsk holdning hadde kanskje forhindret en finanskrise ? Da er du en av dem som ikke tror at en høyere priset vare nødvendigvis betyr høyere kvalitet? Lenke til kommentar
Helgi Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Sunnmøring ja, men dere er noe for dere selv . En sunnmørsk holdning hadde kanskje forhindret en finanskrise ? Da er du en av dem som ikke tror at en høyere priset vare nødvendigvis betyr høyere kvalitet? Nettopp! Kjerrringa kjøper dyre klær, jeg kjøper bruktklær fra Fretex mine varer lengre! Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Har selv jobbet i salgsbransjen, og har flere ganger opplevd kunder som har rynket på nesen til latterlig bra tilbud. Varer til 4200,- som du kunne få kjøpt til 1900,- osv. Folk er vel redd for å bli "svindlet", iallefall når det er snakk om varer i denne prisklassen Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Kan det være slik at Hvermansen har et behov for å lære seg å gjenkjenne kvalitet? I stor grad er det jo noen konsumentorganisasjoner som utfører tester på kvaliteten, men en av kriteriene er jo også pris. Prisverdi er ikke det samme som god kvalitet, det betyr bare at du får det beste for den summen. Ta f.eks klær. Det er ikke ofte man tester klær, e.g. holdbarhet i form, farge og ellers. Det er drøssevis av merkeklær som ikke holder mer en sesong fordi enten fargen blir døll eller den mister formen. Andre billigere "noname"-varer kan holde i årevis. Samtidig er det ikke en konstant. Samme merke kan ha to forskjellige produkter som har forskjellig holdbarhet. Ta f.eks Levi's. Olabuksene holder i årevis, T-shirten går i oppløsning etter en sommer. Gant genseren holder i årevis, buksa mister fargen etter ti vasker. Etc. Vi har av en eller annen merkelig grunn lagt en legitimitet i at dyrere varer er bedre. Vi tror vi til enhver tid kan kjøpe oss ut av dårlig kvalitet. Ja, vi kan det til en viss grad, men vi må være mer kritiske. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Merkelig det her. Jeg kjenner en innenfor konsulent bransjen. Han sier: Er prisen på tjenestene lav får de ikke solgt, er den høy går det unna. Men kvaliteten er den samme :!: ? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Kan det være slik at Hvermansen har et behov for å lære seg å gjenkjenne kvalitet? I stor grad er det jo noen konsumentorganisasjoner som utfører tester på kvaliteten, men en av kriteriene er jo også pris. Prisverdi er ikke det samme som god kvalitet, det betyr bare at du får det beste for den summen.Ta f.eks klær. Det er ikke ofte man tester klær, e.g. holdbarhet i form, farge og ellers. Det er drøssevis av merkeklær som ikke holder mer en sesong fordi enten fargen blir døll eller den mister formen. Andre billigere "noname"-varer kan holde i årevis. Samtidig er det ikke en konstant. Samme merke kan ha to forskjellige produkter som har forskjellig holdbarhet. Ta f.eks Levi's. Olabuksene holder i årevis, T-shirten går i oppløsning etter en sommer. Gant genseren holder i årevis, buksa mister fargen etter ti vasker. Etc. Vi har av en eller annen merkelig grunn lagt en legitimitet i at dyrere varer er bedre. Vi tror vi til enhver tid kan kjøpe oss ut av dårlig kvalitet. Ja, vi kan det til en viss grad, men vi må være mer kritiske. Det har nok mye med kunnskap og holdninger å gjøre. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Ikke alltid at alt som er dyrere automatisk er bedre. Men i noen tilfeller kanskje. Hvis jeg skal kjøpe meg en flaske vin en gang kjøper jeg heller flasken som koster 110 kroner enn 76 kroner. Der er det som oftest forskjell... Lenke til kommentar
investor Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg kjøper alltid den dyreste av alt jeg finner pga. jeg ikke vil ha noe crap.. Lenke til kommentar
Helgi Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Ikke alltid at alt som er dyrere automatisk er bedre. Men i noen tilfeller kanskje. Hvis jeg skal kjøpe meg en flaske vin en gang kjøper jeg heller flasken som koster 110 kroner enn 76 kroner. Der er det som oftest forskjell... Veldig uenig, min favoritt pol-vin koster 86 kroner. Når det kommer til vin du får kjøpt på polet så er alt med smak og behag, ikke nødvendigvis pris. Liker du søt vin, eller bæsk vin, eller sur så får du alle i lav pris. Og du kan også få kjøpt dem i høy pris, om du syns smaken blir bedre av hvor masse penger du må gi så tror jeg du har tatt feil av hvordan man skal vin-smake. Jeg kjøper alltid den dyreste av alt jeg finner pga. jeg ikke vil ha noe crap.. Jeg gjør helt motsatte, men jaja.. du hjelper såfall økonomien nå i finanskrisen. Selv om du kaster bort masse på tull! Lenke til kommentar
investor Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Vel det smarteste hver enkelt kan er å sette seg best mulig inn i produktene man kjøper da kan man avsløre om ting faktisk er verd prisen... og kanskje noe billig er vel så bra! Eller at de dyre er verd prisen.. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg kjøper alltid den dyreste av alt jeg finner pga. jeg ikke vil ha noe crap.. Ironi på sitt beste. Lenke til kommentar
Helgi Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Vel det smarteste hver enkelt kan er å sette seg best mulig inn i produktene man kjøper da kan man avsløre om ting faktisk er verd prisen... og kanskje noe billig er vel så bra! Eller at de dyre er verd prisen.. Punktum! Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg kjøper oftest så billig som mulig, men på ting som skal vare en stund (f.eks. TV) setter jeg meg ordentlig inn i produktet og finner ut om det er verdt prisen. Selv har jeg lagt merke til at treningsbuksene fra Adidas som koster 450 kr ikke varer like lenge som treningsbuksene fra island haze (tror det er rett navnet) til 89 kr stykket. Adidas buksene blir fort slitt i skrittet og de får lett hull i knærne, mens de fra island haze holder mye lengre. Så pris kan ikke avsløre om et produkt er crap eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå